ایجاد ۱۸۷ هزار پرونده بیمه بیکاری، قطع مقرری ۱۲۰ هزار نفر، برقراری مقرری برای ۱۹۴ هزار نفر و ایجاد اشتغال جدید جهت ۱۴ هزار نفر؛ کل عملکرد بیمه بیکاری دولت در سال ۹۰ بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی وضعیت مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۰ نشان می‌دهد که در کل کشور ۱۸۷ هزار و ۱۷۹ نفر به دلیل اخراج از کار و دلایلی مشابه با آن مشمول دریافت بیمه بیکاری شده‌اند. همچنین برای ۱۹۴ هزار و ۷۴۹ نفر نیز مقرری بیمه بیکاری برقرار شد و از سویی دریافت بیمه بیکاری ۱۲۰ هزار و ۷۸ نفر نیز به دلایل مختلف از جمله پیدا کردن شغل جدید یا تخلف قطع شد. به صورت کلی در پرونده سال گذشته برای ۱۴ هزار و ۳۳۸ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری شغل جدید ایجاد شد.

اختلاف ۱۰۵هزار و ۷۴۰ نفری قطع مقرری بیمه بیکاری و ایجاد اشتغال جدید در سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از آنچه ایجاد اشتغال جدید برای مقرری بگیران دلیل قطع بیمه بیکاری شده باشد، افشای تخلفات مقرری بگیران باعث این موضوع شده است.

تشکیل ۱۸۷هزار پرونده بیمه بیکاری

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد بیمه بیکاری، پرونده سازی و دریافت غیرقانونی بیمه بیکاری از سوی برخی افراد است، به نحوی که در زمان اشتغال به کار یا طی کردن پروسه اخراج صوری از سوی کارفرما، اقدام به پرونده سازی و دریافت ماهانه از صندوق بیمه بیکاری می‌کنند.

مقامات دولتی و مسوولان کارگری بازار کار با پذیرش این موضوع، عنوان می‌کنند لازم است در این باره ساز و کارهای جدیدی برای جلوگیری از دورزدن احتمالی قانون توسط برخی افراد سودجو اندیشیده شود.

هم اکنون ۳ درصد از حق بیمه‌ای که کارفرمایان برای نیروهای خود در هر ماه می‌پردازند به عنوان ذخیره در صندوق بیمه بیکاری جهت استفاده احتمالی نیروهای اخراجی مشمول دریافت بیمه بیکاری، قرار می‌گیرد. هر چند در این زمینه نیز برخی کارفرمایان انتقادهایی را مطرح می‌کنند.

عملکرد استان‌ها

تهران با ۴۳ هزار و ۱۸۳ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در کنار گیلان با ۶ هزار و ۴۱۱ نفر، مازندران با ۹ هزار و ۳۰۳ نفر، قزوین با ۷ هزار نفر، خراسان رضوی با ۱۲ هزار و ۲۸۱ نفر، البرز با ۱۶ هزار و ۷۴۹ نفر، اصفهان ۱۷ هزار و ۴۱۶ نفر، آذربایجان غربی با ۶ هزار و ۸۲ نفر و آذربایجان شرقی نیز با ۱۱ هزار و ۹ نفر بیشترین تعداد مقرری بگیران را در سال ۹۰ داشته‌اند.