دنیای اقتصاد- 10 روز پس از افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، قیمت بلیت پروازهای خارجی نیز گران شد؛ البته افزایش در این بخش بیشتر بود و قیمت بلیت اغلب خطوط پروازی تقریبا دو برابر شد؛ دلیل موضوع هم افزایش قیمت سوخت اعلام شده است. این دومین بار در سال 91 است که قیمت سوخت هواپیما در خطوط پروازی بالا می‌رود. محاسبه قیمت سوخت و بلیت برای پروازهای خارجی بر اساس نرخ دلار مبادلاتی صورت گرفته که حدودا دو برابر نرخ مرجع 1226 تومانی تعیین شده است.

به دنبال افزایش دو برابری قیمت سوخت هواپیما
قیمت بلیت پروازهای خارجی 2 برابر شد
دنیای اقتصاد ـ به فاصله ۱۰ روز پس از آنکه دولت مجوز افزایش قیمت برای بلیت پروازهای داخلی را صادر کرد، قرعه به نام پروازهای خارجی افتاد تا آنها نیز از این کورس قیمتی بازنمانند. براین اساس به دنبال تصمیم دولت برای افزایش حدودا دو برابری نرخ سوخت در پروازهای خارجی، قیمت بلیت این پروازها نیز به دو برابر افزایش یافت.
کمتر از دو ماه قبل بود که با حذف سهمیه ارز مرجع ایرلاین‌ها، درخواست‌های مکرری از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای اصلاح نرخ بلیت به سازمان هواپیمایی ارجاع داده شد که پس از مدتی کش و قوس، حدود 10 روز قبل شورای عالی هواپیمایی با افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد. روز گذشته نیز اعلام شد که به دنبال افزایش دو برابری هزینه سوخت پروازهای خارجی، قیمت بلیت این پروازها نیز رشد یافته است که البته افزایش نرخ بلیت در این خطوط به مراتب بیشتر از پروازهای داخلی بوده است.
اوایل سال جاری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قیمت هر لیتر سوخت پروازهای خارجی را از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان افزایش داد که این اقدام با انتقاداتی از سوی شرکت‌ها همراه بود. البته این تغییر نرخ سوخت از سوی ستاد هدفمندی‌سازی یارانه‌ها مصوب و برای اجرا به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ شده بود. براین اساس از ابتدای سال جاری تاکنون، دولت برای دومین مرتبه تصمیم به اصلاح نرخ سوخت پروازهای خارجی گرفت. البته در خصوص نرخ جدید مصوب سوخت این پروازها، اعداد مختلفی توسط مدیران برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است. در حالی که «سعید بهاری» مدیرعامل کیش ایر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، نرخ جدید سوخت پروازهای خارجی را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده، «کاپیتان سیروس باهری» مدیرعامل شرکت ایران‌ایرتور از افزایش نرخ سوخت تا سقف ۲۵۰۰ تومان در هر لیتر خبر داده است. از سوی دیگر اظهارات این دو در خصوص نرخ‌های پیشین سوخت نیز تا حدودی متناقض است؛ چرا که مدیرعامل کیش‌ایر نرخ سوخت پروازهای خارجی را پیش از مصوبه اخیر ۱۲۰۰ تومان و مدیرعامل ایرتور این نرخ را ۱۶۰۰ تومان در هر لیتر اعلام کرده‌اند.
«سعید بهاری» با بیان اینکه نرخ سوخت هواپیما برای پروازهای خارجی از 1200 به 2200 تومان اعلام شده است، گفت: از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به ایرلاین‌ها اعلام شده است که از تاریخ 1/9/91 نرخ سوخت به 2200 تومان می‌رسد. سهم افزایش نرخ سوخت در سبد هزینه‌های ایرلاین 18 درصد است که تاثیر چندانی بر شرکت‌ها ندارد؛ اما بیشترین سهم هزینه‌ها مربوط به ارز است.
مدیرعامل کیش ایر در اظهارات خود با اشاره به سهم ۷۰ درصدی ارز در سبد هزینه‌های ایرلاین، مطرح کرد: هزینه ارزی ما در این مدت بیش از دو برابر شده است و با احتساب هزینه‌های سوخت و ارز، رقم کل هزینه‌های ایرلاین‌ها در این مدت ۶۰ درصد افزایش یافته است.
در همین خصوص، «سیروس باهری» در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در پی افزایش نرخ سوخت پرواز‌های داخلی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که از سوی سازمان هواپیمایی کشور به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، نرخ سوخت پرواز‌های خارجی این شرکت‌ها نیز با افزایش هزار تومانی محاسبه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ایران ایرتور در مورد نحوه پرداخت هزینه‌ سوخت پرواز‌های خارجی شرکت‌های هواپیمایی نیز گفت: تاکنون هزینه‌ سوخت مورد استفاده ایرلاین‌ها به صورت ریالی بود اما معادل دلار به ازای هر لیتر سوخت محاسبه و پرداخت می‌شد و هنوز تصمیمی مبنی بر تغییر آن به ما اعلام نشده است.
وی با اذعان به اینکه طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی کشور این نرخ از اول آذرماه به بیش از 2500 تومان خواهد بود، اضافه کرد: با توجه به افزایش هزار تومانی نرخ سوخت پرواز‌های خارجی ایرلاین‌های ایرانی، افزایش بلیت این پرواز‌ها امری طبیعی است.
افزایش قیمت بلیت هنوز مصوب نشده
البته معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی ماهان، در گفت‌وگو با خبرگزای مهر متذکر شد که هنوز افزایش قیمت بلیت در این پروازها از سوی سازمان هواپیمایی مصوب نشده، اما به زودی نرخ جدید به آژانس‌های فروش اعلام خواهد شد.
«حسین ابراهیمی» اضافه کرد: نرخ‌های جدید با توجه به هزینه‌های ایرلاین‌ها تعیین می‌شود؛ اما در حال حاضر هیچ نرخی به آژانس‌ها اعلام نشده است و بلیت با همان نرخ سابق به فروش می‌رسد. وی که معتقد است افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی به اندازه پروازهای داخلی نیست، خاطرنشان کرد: به همان میزان که بازار کشش داشته باشد افزایش نرخ صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر وی در مورد کاهش تعداد مسافران به تبع افزایش نرخ بلیت، تصریح کرد: به‌طور حتم پس از هر افزایش قیمتی کاهش فروش را خواهیم داشت و به تدریج مسافران دوباره جایگزین می‌شوند. به دنبال افزایش قیمت ارز، هزینه‌‌های هتل، ترانسفر و دیگر هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است که اینها در افزایش قیمت سفر موثر است.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت کیش ایر نیز با اذعان به اینکه افزایش قیمت سوخت به طور حتم با افزایش هزینه ایرلاین‌ها همراه خواهد بود، عنوان کرد: در حال حاضر تنها پرواز خارجی که داریم به شهر نجف است که قیمت این پروازها هم افزایش زیادی نخواهد داشت.
تعیین نرخ بلیت براساس دلار 2492 تومانی
طبق تصمیم اتخاذ شده، با وجود ثابت بودن نرخ جهانی بلیت پروازهای خارجی تنها برای مسافرانی که از ایران به مقاصد بین‌المللی پرواز می‌کنند، افزایش قیمت اعمال می‌شود.
ایسنا در این خصوص آورده که؛ از بامداد چهارشنبه - 24 آبان‌ماه - بخشنامه‌ای به آژانس‌های هواپیمایی ابلاغ شد که بر اساس آن نرخ بلیت هواپیما البته این بار در پروازهای خارجی افزایش می‌یابد. پیش از این تاریخ، نرخ ارز تخصیص‌یافته به پروازهای خارجی براساس دلار 1226 تومان محاسبه می‌شده، اما با بخش‌نامه‌ای که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده، از چهارشنبه نرخ بلیت پروازهای خارجی بر اساس هر دلار 2492 تومان (نرخ آن روز دلار مبادلاتی) محاسبه می‌شود.
تعداد مسیرهای پروازی و قیمت آنها در کتابچه یاتا مشخص است و سقف و کف داشته و می‌تواند با توجه به نوع هواپیما و با توجه به مشخصه‌های دیگر متغیر باشد.
به طور مثال، پرواز رفت و برگشت تهران - استامبول - فرانکفورت 1150 دلار بوده و هست؛ اما با توجه به اعمال نرخ دلار 2492 تومانی نرخ خرید این بلیت 105 درصد افزایش می‌یابد. همچنین نرخ بلیت پرواز دو طرفه دبی - تهران - دبی با شرکت امارات ایر، 401 دلار است که با نرخ ارز قبلی 512 هزار تومان بود که به یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یافته است.
بیشترین نرخ بلیت در شرکت‌های هواپیمایی اروپایی مربوط به لوفتهانزا است که تهران - فرانکفورت - تهران و برعکس را پنج میلیون تومان می‌فروشند، اما به گفته مسوولان فروش آژانس‌ها خریدار ندارد. شرکت‌های هواپیمایی اتریشی نیز در روند خود تغییری ایجاد نکرده‌اند و بلیت‌ها را با کردیت کارت‌های خارجی به فروش می‌رسانند.
اما مسوولان آژانس‌های هواپیمایی معتقدند که نرخ بلیت پروازهای خارجی در این حد جدید نمی‌ماند و برای رقابت شرکت‌ها معادل ریالی بلیت پروازهای خارجی را کاهش خواهند داد.