10 کشته در سقوط بالگرد امداد

دنیای اقتصاد- با سقوط یک فروند بالگرد امداد در مشهد، شمار کشته‌شدگان سوانح حمل‌ونقلی چند هفته اخیر افزایش یافت. پس از آنکه هر هفته اخباری از جان باختن تعدادی از شهروندان در پی حوادث جاده‌ای منتشر شد، واژگون شدن قطار زاهدان به تهران مرگ چهار تن را رقم زد و به دنبال این حوادث جاده‌ای و ریلی با سقوط بالگرد امدادرسان، اخبار این سانحه هوایی خود را به صدر اخبار حوادث رساند. این بالگرد که ساعت هفت صبح دیروز برای امدادرسانی به مصدومان یک تصادف در مشهد عازم محل حادثه شده بود خود دچار سانحه شد که در پی آن ۱۰ تن جان خود را از دست دادند. علت این حادثه برخورد بالگرد با کابل برق فشار قوی بوده است که در نزدیکی مجتمع تجاری الماس شرق مشهد و در نزدیکی منطقه مسکونی رخ داد.

در شهریور ماه نیز در پی سقوط یک فروند بالگرد سپاه پاسداران در ارتفاعات سردشت در منطقه شمال غرب کشور چهار نفر به شهادت رسیدند. این بالگرد در حین انجام ماموریت در منطقه مرزی سردشت در آستانه فرود به علت نقص فنی دچار حادثه شده بود.

مصدومان تصادفی در بالگرد بودند

رییس مرکز مدیریت و حوادث فوریت‌های پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سانحه سقوط بالگرد امدادی تحت اجاره اورژانس ۱۱۵ مشهد، گفت: این بالگرد برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده‌ بود. وفایی‌نژاد با بیان اینکه این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهار کادر پرواز و یک تکنسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط ‌کرد، گفت: هشت سرنشین این بالگرد در دم جان خود را از دست داده‌ و دو تن از مصدومان نیز که حال عمومی آنان وخیم گزارش شده بود، به‌رغم تلاش کادر پزشکی در بیمارستان جان خود را از دست دادند. وی همچنین با اشاره به جزئیات سقوط این هلی‌کوپتر اظهارکرد: به دلیل شرایط نامساعد جوی و مه‌آلود بودن هوا، خلبان هلی‌کوپتر اورژانس ناگزیر اقدام به کم کردن ارتفاع پرواز می‌کند که پس از لحظاتی هلی‌کوپتر امداد با کابل فشارقوی برخورد و سقوط می‌کند. این بالگرد از نوع ۲۱۴ بوده است که چهار نفر از کشته شدگان حادثه سقوط آن از پرسنل ارتش بوده‌اند: سرهنگ مسعود شاه‌ویسی خلبان، سروان هوبان مرتضوی کمک خلبان، سرگرد سیدجعفر قاری مسوول امنیت پرواز و استوار یکم علیرضا پیرمغان خدمه پرواز.

خلبان مانع سقوط بالگرد در منطقه مسکونی شد

همچنین در اطلاعیه ارتش جمهوری اسلامی درباره سقوط این بالگرد آمده است که بالگرد امدادرسان با دریافت گزارش از اورژانس منطقه به منظور امداد رسانی به مصدومین تصادف جاده‌ای به منطقه خین عرب واقع در شمال مشهد مقدس اعزام شده بود که در هنگام بازگشت دچار سانحه شده است.

بر اساس این اطلاعیه، بالگرد با هدایت و مدیریت صحیح کادر پروازی، از منطقه مسکونی دور و در زمین‌های زراعی آن منطقه سقوط کرد. در اطلاعیه ارتش در خصوص سوابق فعالیت‌های این بالگرد امداد رسان آمده است: بالگرد مذکور به همراه کادر پروازی آن تاکنون ده‌ها ماموریت امداد و نجات با هماهنگی اورژانس منطقه به منظور یاری رساندن به مصدومین سوانح و حوادث گوناگون انجام داده است.