با شلیک سامانه‌های موشکی و توپخانه‌‌ای ارتفاع کم قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) علیه پرنده‌های مهاجم نیروی نارنجی مرحله سوم رزمایش مشترک سراسری مدافعان آسمان ولایت ۴ روز گذشته انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مرحله سوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ که از روز دوشنبه هفته جاری در بخش‌های جنوبی، مرکزی و نیمه شرقی کشور با مشارکت نیروهای مسلح و به همت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) در حال برگزاری است، طرح‌های مقابله با تهدیدات در ارتفاع کم به اجرا گذاشته شد. در این مرحله هواپیماهای با سرنشین و پهپادهای نیروی نارنجی با پرواز در این ارتفاع به حریم هوایی کشورمان تجاوز کردند و دیده‌بان‌ها و سامانه‌‌های الکترونیکی موجود در شبکه یکپارچه پدافندی،اقدام به کشف و رهگیری این اهداف کردند.

بنا بر این گزارش همچنین جنگنده‌های اف ۱۴ و اف ۴ نیروی هوایی ارتش که در قالب نیروی آبی حضور یافتند با انجام چندین مرحله عملیات سوخت‌گیری هوایی با هدایت سامانه‌های راداری با سرعت عمل بالا و واکنش سریع اهداف مشخص شده را رهگیری و منهدم کردند.

از دیگر اقدامات تاکتیکی این مرحله استفاده از آتش بارهای توپخانه‌‌ای برای ایجاد حجم وسیع آتش، سلاح‌های دوش‌پرتاب و سامانه‌های موشکی ارتفاع کم بود. همچنین ضمن به کارگیری از سامانه‌های ویژه مقابله با موشک‌های کروز، طرح‌ها و تاکتیک‌های متعدد حوزه دفاعی نیز در مرحله سوم رزمایش اجرا شد.

همزمان با سومین روز از رزمایش مدافعان آسمان ولایت۴ سامانه‌های موشکی بهینه‌سازی شده قادر و یازهرا۳ با موفقیت شلیک شدند. شلیک موشک هاگ در جنوب شرق هم تمرین دیگردیروز رزمایش بود.

آزمایش موشک اس ۲۰۰

روز گذشته همچنین سامانه موشکی اس ۲۰۰ آزمایش شد. به گزارش واحد مرکزی خبر ، این موشک بهینه‌سازی شده و قابلیت نقطه زنی دارد و در حین حال با ترکش‌های فراوان با حجم گسترده‌ای از اجسام پروازی مهاجم مقابله می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در این باره گفت: پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران قادر است در هر نقطه از آسمان میهن اجسام پرنده متخاصم را سرنگون کند.

امیر فرزاد اسماعیلی افزود: به زمین نشاندن پهپاد آمریکایی یکی از نشانه‌های توانمندی فناورانه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران است. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: در ادامه رزمایش در شرق کشور، سامانه موشکی مرصاد شلیک می‌شود؛ این سامانه زمین به هوا قابلیت شکار انواع هواپیماهای شکاری را دارد.

رونمایی از سامانه دیده بانی راصد ۳۲ و صیاد ۴۰

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر،امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به طراحی سامانه صیاد ۴۰ توسط این قرارگاه افزود: بر این اساس در بخش شنود الکترونیک سامانه کامل‌تری به نام صیاد ۴۰ توسط فرماندهی اطلاعات الکترونیکی قرارگاه پدافند در ارتش طراحی شده و یکی از ویژگی‌های بارز آن متحرک بودن آن است. البته پدافند هوایی به طور دقیق از سامانه‌های شنود برخوردار است و این سامانه (صیاد ۴۰) علاوه بر تکمیل کردن اطلاعات قبلی ازتاکتیک‌های جدید استفاده خواهد کرد که یکی از آن تاکتیک‌ها رهگیری دقیق هواپیماهای بی‌سرنشین است.

امیر اسماعیلی افزود: با این سامانه هواپیماهای شناسایی شده متوجه نمی‌شوند که از کدام نقطه شناسایی شده‌اند و در اصل ما با این سامانه غافلگیری را به آنها هدیه می‌دهیم.

وی در ادامه این نشست خبری از رونمایی سامانه دیده‌بانی هوشمند راصد ۳۲ برای اولین بار خبر داد و اظهار کرد: این شبکه تحت عنوان دیده‌بان هوشمند شناخته می‌شود و یکی از ویژگی‌های بارز آن این است که بلافاصله هدف مورد نظر را کشف و با استفاده از تکنیک‌های الکترونیک به فرماندهی ارسال می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: ما بنا داریم از این سامانه در مناطق حساس، حیاتی و هسته‌ای استفاده کنیم؛ البته این سامانه در مناطق رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ نیز استفاده خواهد شد. وی با اشاره به قابلیت سامانه راصد ۳۲ نیز تصریح کرد: این سامانه در اصل نقش انسان هوشمند را ایفا می‌کند و به راحتی قابل استفاده است؛ ضمن آنکه با استفاده از این سامانه دیگر نیازی به ایستادن دیده‌بان در نقاط خاصی نداریم.