در دومین مرحله از رزمایش مشترک سراسری مدافعان آسمان ولایت ۴، عملکرد انواع سامانه‌های موشکی برد متوسط و ارتفاع کم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به طور عملیاتی ارزیابی شد. در این مرحله از رزمایش و در پی تهاجم هواپیماهای

شکاری- بمب‌افکن و هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای آفندی تحت عنوان کشور نارنجی (دشمن فرضی) به مناطق حساس و حیاتی کشور، سامانه‌های موشکی برد متوسط و ارتفاع کم ارتش، سپاه پاسداران، جنگ افزارهای توپخانه‌ای و نیروهای مسلح اعم از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران گسترش یافت و در محدوده عملیاتی رزمایش به کشف، شناسایی، تعقیب و رهگیری و در نهایت تیراندازی به سمت هواپیماهای بدون سرنشین پرداختند تا بتوانند تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین مهاجم را سرنگون و منهدم کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،همچنین در این مرحله از رزمایش انواع هواپیماهای شناسایی و شکاری- رهگیر نیروی هوایی ارتش با خلبانان کارآزموده و جوان در کنار فعالیت گسترده شبکه راداری پدافند هوایی کشور، شبکه دیده بانی بصری و مراکز جمع آوری اطلاعات ( فاشا) همه مراحل کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری با هواپیماهای نیروهای متخاصم را انجام دادند تا به همه اهداف از پیش تعیین شده دست یابند.

همچنین سامانه موشکی تولیدشده ارتفاع متوسط هاگ، سامانه‌های توپ ۳۵ میلیمتری اورلیکن مجهز به فاصله‌یاب لیزری در دومین مرحله از رزمایش به بهره‌برداری رسید.

رزمایش مشترک سراسری مدافعان آسمان ولایت۴ از روز دوشنبه هفته جاری و با حضور نیروهای ارتش، سپاه و قرارگاه پدافند غیرعامل خاتم‌الانبیاء آغاز شده است. این رزمایش در گستره‌ای به وسعت ۸۵۰ هزار کیلومترمربع انجام می‌شود و استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بخش‌های استان‌های فارس و یزد را دربرمی‌گیرد. در این رزمایش انواع سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای، انواع پهپادها، سامانه‌های شنود الکترونیک، جنگ الکترونیک و پست‌های دیده‌بانی تحت فرماندهی، کنترل و هدایت عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، به کار گرفته می‌شود.

عملیات رهگیری هواپیماهای متخاصم

سخنگوی رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۴ دیروز اعلام کرد: همزمان با دومین روز از برگزاری این رزمایش در پهنه وسیعی از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران، عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواپیماهای مهاجم دشمن فرضی یا نیروهای نارنجی با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم ستاد شاهرخ شهرام در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این اقدام به دنبال گزارش‌های منابع اطلاعاتی شبکه دیده بانی بصری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش و مراکز جمع‌آوری اطلاعات (فاشا) صورت گرفت.

به گفته امیر سرتیپ شهرام، گزارش‌های این مراکز حاکی از آن بود که دشمن فرضی (نیروهای نارنجی) میزان تحرکات خود را در منطقه افزایش داده‌اند که به دنبال آن حالت آماده باش به تمامی یگان‌های پدافند هوایی مستقر در منطقه رزمایش اعلام شد.

وی در ادامه انجام طرح‌های کمک رسانی، اعزام اکیپ‌های درمانی و اجرای اقدامات و طرح‌های تامینی در منطقه رزمایش را از بخش‌های اولیه آن برشمرد و تصریح کرد: در این مرحله طرح‌های عملیات روانی علیه نیروهای خودی یا آبی بر روی افکار عمومی مردم منطقه صورت گرفت.

امیر سرتیپ شهرام ادامه داد: در این مرحله از رزمایش نقض حریم هوایی کشور خودی یا نیروهای آبی از سوی هواپیماهای دشمن فرضی یا نارنجی انجام شد.

سخنگوی رزمایش بزرگ مدافع آسمان ولایت ۴ اظهار کرد: شبکه یکپارچه پدافند هوایی تحت امر قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش بلافاصله بعد از کشف و شناسایی هواپیماهای متجاوز توسط سامانه‌های اطلاعات و شناسایی و راداری، دستور پرواز هواپیماهای اسکرامبل را برای تعقیب و درگیری با این هواپیماها صادر کرد.

امیر سرتیپ شهرام افزود: هواپیماهای متجاوز که اقدام به ایجاد اختلال الکترونیکی بر روی سامانه‌های راداری نیروهای خودی کرده بودند با هوشیاری و آمادگی بالای شبکه یکپارچه پدافند هوایی و انواع سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی روبه‌رو شده و در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند.

پرحجم‌ترین شلیک موشک در رزمایش

همچنین فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: ظرف روز گذشته و امروز (دوشنبه و سه‌شنبه) پرحجم‌ترین شلیک موشک در رزمایش مشترک سراسری مدافعان آسمان ولایت ۴ انجام شده و می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ امیر اسماعیلی افزود: این موشک‌ها در بخش تحقیقاتی هستند که توسعه تولید آنها هم اکنون در صنعت دفاعی در حال اجرا است.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی گفت: هنگام حمله به جای استفاده از سامانه موشکی یا توپخانه‌ای از سامانه تحقیقاتی علیه دشمن نارنجی استفاده می‌شود که با این کار می‌خواهیم نشان دهیم سامانه‌های ایرانی و بومی، توان رویارویی با تهدیدات را دارند.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات به کار رفته در این رزمایش جزو سنگین‌ترین تجهیزات است، افزود: در این رزمایش پرحجم‌ترین هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین به کارگرفته می‌شود.

رونمایی از سامانه های موشکی جدید

همچنین امیر اسماعیلی اعلام کرد: جدیدترین سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط در رزمایش مشترک و سراسری مدافعان آسمان ولایت ۴ رونمایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، او ادامه داد: سامانه موشکی یا زهرا ۳، صافات و قادر از جمله این سامانه‌های موشکی هستند که توسط متخصصان متعهد ایرانی طراحی و تولید شده و برای نخستین بار در این رزمایش به نمایش گذاشته می‌شود.

امیرسرتیپ اسماعیلی در تشریح سامانه موشکی زهرا ۳ اظهار کرد: این سامانه موشکی سامانه‌ای کاملا بومی و براساس نیاز دفاعی قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء و متخصصین فنی پدافند در مدت زمان بسیار کوتاهی طراحی و تولید شده است.

وی ادامه داد: سامانه موشکی یا زهرا ۳ در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۴ تست تحقیقاتی ندارد؛ بلکه هدف‌های از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار خواهد داد و به عنوان بازوان دفاعی پدافند هوایی در بحث دفاع در سطح پایین است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تحرک و تاکتیکی بودن سامانه موشکی یا زهرا ۳ را از خصلت‌های ویژه و منحصر به فرد این سامانه موشکی عنوان کرد و افزود: در بحث تامین قطعات این سامانه هیچ مشکلی نداریم.

امیرسرتیپ اسماعیلی مشخصات ویژه این سامانه را استقرار این سامانه در هرگونه شرایط آب و هوایی کشور عنوان کرد.

ویژگی‌های «صافات»

وی به سامانه موشکی صافات نیز اشاره کرد و گفت: این سامانه موشکی نیز سامانه نوینی برای رهگیری و مقابله در هرگونه اهدافی در ارتفاع پایین است که به شکل الکترواپتیکی عمل می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، سامانه موشکی صافات را همچنین سامانه‌ای غیرفعال عنوان کرد و توضیح داد: غیرفعال به این معنا است که این سامانه به هیچ عنوان توسط دشمن کشف نمی‌شود، اما قابلیت کشف دشمن را دارد.

وی یادآور شد: سامانه موشکی صافات همچنین سامانه‌ای سبک و متحرک است که در شرایط مختلف جوی مورد آزمایش قرار گرفته و در این رزمایش اهداف واقعی را مورد اصابت قرار خواهد داد.

به گفته امیرسرتیپ اسماعیلی، از خصلت‌های خوب و منحصر به فرد سامانه موشکی صافات نقطه زنی، حجم بالای آتش، هدایت آتش به سمت اهداف و دقت بالای آن است.

ویژگی‌های «قادر»

امیرسرتیپ اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به سامانه موشکی قادر اشاره کرد و گفت: در بخش سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط ما سامانه هاگ را داشتیم که در گذشته در پدافند هوایی بهینه‌سازی و بومی شده بود. وی یادآور شد: سامانه موشکی هاگ با آنچه که تا قبل از انقلاب وارد کشور شده بود کاملا متفاوت است و براساس نوع درگیری‌ها و تهدیدات بهینه سازی شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در ادامه به سامانه بسیار پیشرفته توپخانه‌ای برد متوسط مرصاد اشاره کرد و گفت: مرصاد که ظرف این دوروز قرار است در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ مورد آزمایش قرار گیرد با مرصاد سال گذشته که در شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرارگرفت در بخش جنگ الکترونیک، نوع رهگیری و شکل موشک‌ها بسیار متفاوت

است.

وی همچنین به سامانه موشکی کاملا متحرک قادر اشاره کرد و گفت: این سامانه نیز این قابلیت را به ما می‌دهد که بدون پیاده سازی و استقرار لانچرها اهداف را مورد اصابت

قرار دهیم.امیرسرتیپ اسماعیلی افزود: این سامانه موشکی در کمتر از ۳۰ دقیقه قابلیت مستقر و آماده شلیک شدن را دارد و زمان عکس‌العمل آن پس از شلیک و حرکت به سوی نقطه بعدی و عدم کشف توسط دشمن بسیار پایین است. وی ادامه داد: تمام سامانه‌های موشکی قادر محمول است و با خودروهای تاکتیکی جابه‌جا می‌شوند.

فیروزآبادی: از سوی آمریکا تهدید نظامی نشده‌ایم

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از سوی آمریکا هیچ گونه تهدید نظامی نشدیم و استفاده آنها از پهپاد در منطقه آبی کشورمان یک کار آزمایشی بود.

«حسن فیروزآبادی» در حاشیه آیین افتتاح همزمان دو هزار و ۸۰۷ مکان فرهنگی ورزشی بسیج در سراسر کشور که در محل سپاه سیدالشهدا (ع) در شهرری برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند توانایی رادارهای ایران را در ردیابی این گونه پهپادها ارزیابی کنند. وی تصریح کرد: نیروهای جمهوری اسلامی با مشاهده این پهپاد به سوی آن آتش گشودند و قدرت خود را به آنان تفهیم کردند.

سرلشکر فیروزآبادی خاطر نشان کرد: امروز خطر جنگ از سوی آمریکا، ایران را تهدید نمی‌کند؛ اما رژیم صهیونیستی برای زنده نگه داشتن فضای جنگ طلبی تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را به این صحنه بکشاند و آمریکا نیز جواب رد به آنها داده است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین جنگ نظامی در میان نیست و اینک مهم‌ترین چیزی که آمریکایی‌ها بر ما تحمیل کردند، تحریم‌های اقتصادی و جنگ نرم است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تغییرات و ساماندهی انجام شده در بسیج و سپاه در تمام عرصه‌ها موفق بوده، تصریح کرد: ما با وجود قرارگاه «جرس» آماده پاسخگویی به عملیات روانی و سایبری دشمن هستیم.