افتتاح فاز اول آزاد راه همت - کرج

عکس: ایسنا

این فاز با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان تکمیل شده است

دنیای اقتصاد- با حضور معاون اول رییس‌جمهور فاز اول آزاد راه شهید همت و افزایش ظرفیت باند شمالی آزادراه تهران- کرج به بهره‌برداری رسید. پس از گذشت ماه‌ها از وعده‌های پیاپی مسوولان راه و شهرسازی مبنی بر افتتاح پروژه همت به کرج و به قول محمدرضا رحیمی با تاخیر هفت ماهه، این پروژه به ایستگاه افتتاحیه رسید. تاکنون طرح‌های مختلفی از جمله افتتاح تقاطع‌های غیرهمسطح و بزرگراه برای کاهش بار ترافیکی کرج به بهره‌برداری رسیده است و بنابر تاکید رحیمی دولت باید برای این منطقه «فکر اساسی» کند. وی معتقد است که شهروندان باید بتوانند در مدت ۲۰ دقیقه بین کرج و تهران جا به جا شوند. رحیمی در این مراسم با اشاره به اینکه ترافیک آزادراه تهران -کرج سالانه ۳۶۵ میلیون دلار بنزین را هدر می‌دهد، گفت: جناب آقای نیکزاد، شما که در کارنامه دوران وزارت خود مانند خودت نداری، برای توسعه این بخش یک طراحی همه جانبه انجام دهید تا در مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت مردم بین تهران و کرج جابه‌جا شوند.

در جریان افتتاح این پروژه همچنین مسوولان دولتی وعده بهره‌برداری از فاز دوم اتوبان همت در ابتدای سال آینده را دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، آزاد راه تهران به کرج پرترددترین آزاد راه خاورمیانه با ترافیک عبوری بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه است که در حال حاضر ترافیک این آزاد راه به حالت اشباع رسیده و اوج ترافیک در ساعات صبحگاهی و اوایل شب موجب هدر رفتن وقت هموطنان و سوخت می‌شود؛ بنابراین این پروژه با هدف تسهیل در عبور و مرور و افزایش ظرفیت برنامه ریزی شده است که دو پروژه ادامه آزاد راه همت و همچنین افزایش ظرفیت آزاد راه تهران به کرج در دست اقدام است.

فاز نخست پروژه همت با اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد ریال تکمیل شده است که صبح دیروز با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و مرتضی تمدن‌ استاندار تهران به بهره‌برداری رسید.

ضرورت افتتاح هر ۶ ماه یکبار بزرگراه‌های جدید

در مراسم افتتاحیه این پروژه، معاون اول رییس‌جمهور گفت: توسعه شبکه حمل‌و‌نقل کشور برای آسایش و رفاه مردم ضروری است و از ارکان اساسی توسعه اقتصادی در هر کشور به شمار می‌آید. به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی افزود: شبکه حمل‌و‌نقل و توسعه آزاد راه‌ها نقش بسزایی در اقتصاد ایفا می‌کند و هیچ کشوری نیست که اقتصاد آن بر پایه توسعه و گسترش راه‌ها شکوفا نشده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از وقت و عمر مردم در ترافیک سپری می‌شود، گفت: برای رفع این مشکل که آثار منفی بر روحیه مردم می‌گذارد، ضروری است هر ۵ یا ۶ ماه یک بزرگراه افتتاح کنیم.

رحیمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صنعت ترانزیت کشور در ۶ ماه نخست سال‌جاری از رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است، افزود: در سه سال دولت دهم نسبت به دولت نهم، ۷۵ درصد در بخش ترانزیت رشد داشته‌ایم که در مقایسه با دوره‌های گذشته، این دوره از پیشرفت خوبی در بخش ترانزیت کشور برخوردار بوده است.

معاون اول رییس‌جمهور درباره افتتاح فاز نخست آزادراه جدید تهران-کرج گفت: این پروژه باید در اوایل سال‌جاری؛ یعنی در فروردین‌ماه افتتاح می‌شد که به دلیل وجود برخی موانع طبیعی، افتتاح آن به تاخیر افتاد.

اتصال اتوبان همت به میدان امام حسین (ع)کرج

علاوه بر این، وزیر راه و شهرسازی در ادامه این مراسم، گفت: مقرر شد اتوبان شهید همت به انتهای میدان امام حسین(ع) کرج متصل شود. علی نیکزاد تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای استان البرز در نظر گرفته شده است که کنار گذر آزاد راه جنوبی در کرج در دست اقدام است و با راه‌اندازی آن، از کنار کرج و شهر جدید هشتگرد می‌گذرد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه‌ریزی دولت دقیق و فنی بود، افزود: این کارها را باید برای خدا انجام دهیم.

نیکزاد افزود: ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه پروژه فاز نخست اتوبان همت شده است که به صورت مشارکتی ادامه این اتوبان تا میدان امام حسین(ع) در دست اجرا است و از اولویت‌های اول ما است. ضلع شمالی و جنوبی آزاد راه تهران به کرج قطعا در این دولت به اتمام می‌رسد و مردم از ۵ خط رفت و ۵ خط برگشت استفاده می‌کنند.

زمان افتتاح فاز دوم اتوبان همت

گذشته از این، قدرت‌الله ضیایی‌فر، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در حاشیه مراسم افتتاحیه فاز نخست اتوبان شهید همت با بیان اینکه فاز دوم اتوبان شهید همت خرداد ماه سال ۹۲ افتتاح می‌شود، اظهار کرد: کارهای عمرانی ادامه اتوبان شهید همت تا انتهای منطقه ۲۲ شهرداری تهران به طول ۵/۵ کیلومتر کار شد و قطعه دوم از انتهای وردآورد تا گرمدره به طول ۶ کیلومتر است که روز سه‌شنبه به بهره‌برداری رسید و مابقی ۵/۸ کیلومتر تا میدان امام حسین(ع) کرج است.