پهپاد آمریکایی وارد حریم ایران شده بود

روز گذشته مراسم اولین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم با حضور مقام‌های نظامی کشور برگزار شد.به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه این مراسم از تست نهایی پروژه شهید تهرانی مقدم (موشک ماهواره‌بر با توانایی حمل ۱۰۰کیلوگرم سوخت جامد) در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

او با اعلام این خبر افزود: ضمانت پروژه شهید تهرانی مقدم خون پاک این شهید است و هم اکنون تعداد قابل توجهی از دانشمندان سپاه پروژه‌های این شهید را ادامه می‌دهند. فرمانده کل سپاه پاسداران درباره خبر شلیک ایران به پهپاد آمریکایی نیز گفت: پهپاد آمریکایی به حریم جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود و نیروهای پدافندی ایران وظیفه خود را به خوبی انجام دادند، طبیعی است که در آینده نیز اگر آمریکایی‌ها چنین اقدامی کنند، نیروهای مسلح واکنش نشان خواهند داد.

حاجی‌زاده: هواپیمای جاسوسی بود

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه هم در حاشیه این مراسم با اشاره به شلیک ایران به پهپاد آمریکایی اظهار کرد: این هواپیمای جاسوسی آمریکا در سواحل جنوبی استان بوشهر و در فضای ایران وارد شده بود که با عکس‌العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد.

به گزارش ایسنا، سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه «این هواپیما از نوع «ان.کیو.یک» بوده است»، افزود: بر اساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها به طور آشکار اعلام کردند، این هواپیما وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و به یک معنا جاسوسی را داشته است. این هواپیما مشغول پرسه زدن بر فراز جزیره خارک بود و استنباط ما این است که با اهداف نظامی مشغول جمع‌آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات اقتصادی مربوط به مسائل نفتی و تردد نفتکش‌ها بود که ما وظیفه داشتیم عکس‌العمل نشان بدهیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه «ما قبلا به آمریکایی‌ها هشدار داده بودیم»، گفت: آنها قبلا هم وارد فضای FIR و ADIZ ایران شده و اخطارهایی هم دریافت کرده بودند، ولی آنها توجه نکردند و ما در این مرحله اخطار شدیدتری به آنها دادیم. حاجی‌زاده تصریح کرد:‌ طبیعی است که ما از منافع ملی خود کوتاه نمی‌آییم. ما خطوط قرمزی داریم که آمریکایی‌ها باید آن را بفهمند و رعایت کنند و اگر قرار باشد تکرار کنند، حتما باید منتظر برخورد باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا به پهپاد آمریکایی از سوی جنگنده‌های ایرانی شلیک شده بود؟» گفت: بله، ما شلیک کردیم و این شلیک، اخطار بود و طبیعتا اگر آنها توجه نکنند، باید منتظر اقدامات شدیدتری هم باشند.

رد درخواست برقراری خط تلفن قرمز با ایران

همچنین دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا هم با حضور در این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا از ایران درخواست برقراری خط تلفن قرمز کرده بود که این درخواست رد شد.

به گزارش ایرنا، سرلشکررحیم صفوی همچنین درباره مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه انفجار موشک شهاب۳ سبب شهادت سرلشکر تهرانی مقدم شده است نیز گفت: برخی با مطرح کردن این شایعه که نفوذ افراد بیگانه سبب بروز این حادثه شده است، به دنبال انحراف در این موضوع بودند اما واقعیت این است که شهادت تهرانی مقدم حادثه‌ای بیش نبود.

وی افزود: البته جا دارد با تدابیر ویژه، از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود زیرا خسارت جبران ناپذیر انسانی برای ما دارد. صفوی به شخصیت و جایگاه ویژه شهید تهرانی مقدم نیز اشاره کرد و گفت: شهید تهرانی مقدم را می‌توان پدر موشکی ایران به شمار آورد.