مجلس پیگیر مرگ وبلاگ‌‌نویس زندانی

عکس: خبرگزاری فارس

کمیته ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس مامور پیگیری علت مرگ «ستار بهشتی» شده است

دنیای اقتصاد - روز گذشته احمد توکلی، نماینده تهران در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت که «وبلاگ‌نویسی به نام «ستار بهشتی» ظاهرا به اتهام اهانت به مسوولان به دلیل فراخوان دادن در وبلاگ خویش بازداشت شده و در زندان جان به جان‌آفرین تسلیم کرده و چند روزی است رسانه‌های خارجی و دولت‌های غربی بر سر این مساله غوغا به پا کرده‌اند.» وی در ادامه خواستار توضیح وزارت خارجه و دستگاه قضایی درباره این موضوع شد و از کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خواست که حقیقت این موضوع را کشف کند.

پس از این نطق احمد توکلی محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی در جریان این حادثه قرار گرفته است و کمیته امنیت این کمیسیون مسوولیت پیگیری موضوع را عهده‌دار شده است. پس از این بحث‌ها، ابراهیم نکو، نماینده رباط‌کریم هم تذکری دیگر در این باره داد و موجب شد تا نایب رییس مجلس بار دیگر بر تشکیل کمیته ویژه بررسی این موضوع در مجلس تاکید کند. اما نطق احمد توکلی موجب نارضایتی مهدی کوچک‌زاده، دیگر نماینده تهران شد و او در تذکری آیین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس گفت که «دلم به حال مظلومیت نظام می‌سوزد.» کوچک‌زاده ادامه داد: «آنچه توکلی از تریبون مجلس اعلام کرد که یک نفر در زندان مرده و شما گفتید کمیسیون امنیت ملی موضوع را پیگیری می‌کند، ما هم در جریان این موضوع هستیم و می‌دانیم نظام و مسوولان به آن رسیدگی می‌کنند.»

شروع ماجرا با نطق توکلی

آن‌گونه که خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، احمد توکلی، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان دستور خود تصریح کرد: چرا وزارت خارجه و دستگاه قضایی در خصوص این وبلاگ‌نویس توضیح نمی‌دهند؛ چرا که در زندان مرگی اتفاق افتاده و باید مسوولان پاسخ دهند و پاسخشان نیز باید قانع‌کننده باشد. من به کمیسیون امنیت ملی مجلس توصیه می‌کنم که فعال شود و حقیقت را کشف کند.

وی گفت: حالا یک وبلاگ‌نویس حرف‌های نامربوط زده باشد و فراخوانی را هم داده باشد، سوال این است که چقدر عملی شده و چه تاثیری داشته است؟ چرا با این اقدامات نظام مظلوم جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و از آبروی شهدای هزینه می‌کنید؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم به جای سخت‌گیری به رسانه‌ها به دنبال مسوولان و صاحب‌منصبان فاسد یا متهم به فساد بگردید که با سوءتدبیر، نادانی و ناتوانی، بلاهای معیشتی را به سر مردم می‌آورند.

کمیته امنیت مسوول پیگیری مرگ وبلاگ نویس زندانی

در پاسخ به اظهارات احمد توکلی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیر موضوع مرگ وبلاگ‌نویس در زندان است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی در جریان این حادثه قرار گرفت و کمیته امنیت این کمیسیون مسوولیت پیگیری موضوع را عهده‌دار شد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: از آقای بروجردی هم خواستیم که نتیجه نهایی بررسی‌های کمیته امنیت را به اطلاع همکاران و ملت برساند تا اگر موضوعی در این زمینه وجود دارد روشن شود. نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انسان در معرض آسیب قرار دارد، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش نهایی خود را برای روشن شدن اذهان عمومی ارائه خواهد کرد.

موضع‌گیری نماینده رباط کریم

دقایقی بعد، ابراهیم نکو در جلسه علنی مجلس خطاب به ابوترابی فرد گفت: اعتراض خود نسبت به کشته شدن یکی از وبلاگ‌نویسان را که در شهرستان رباط‌کریم اتفاق افتاد اعلام می‌کنم و از این گلایه دارم که چرا مسوولان این موضوع را به اطلاع من نرساندند. وی همچنین خطاب به توکلی گفت که بهتر است بعد از بررسی موضوع اعلام نظر کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در واکنش به این اظهارات بار دیگر تاکید کرد: ما به کمیسیون امنیت ماموریت دادیم که این موضوع را پیگیری کند و گزارش کامل را به مجلس ارائه کند؛ بنابراین قبل از مشخص شدن دلیل اتفاق نمی‌توان گفت که منشأ واقعه چه بوده است.

اعتراض کوچک‌زاده به توکلی

اما دقایقی پس از این تذکر، مهدی کوچک‌زاده از طرح موضوع مرگ وبلاگ‌نویس ایرانی در زندان از تریبون مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، مهدی کوچک‌زاده در این تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: دلم به حال مظلومیت نظام می‌سوزد، آنچه آقای توکلی از تریبون مجلس اعلام کرد که یک نفر در زندان مرده و شما گفتید کمیسیون امنیت موضوع را پیگیری می‌کند ما هم در جریان این موضوع هستیم و می‌دانیم نظام و مسوولان به آن رسیدگی می‌کنند.کوچک‌زاده تصریح کرد: آبروی نظام بیشتر از آبروی من مهم است چرا وقتی چیزی در حال رسیدگی است کسی از تریبون مجلس آن را اعلام می‌کند؟

در ادامه تذکر کوچک‌زاده ابوترابی فرد با عنوان رییس جلسه خطاب به وی گفت: اگر شما تذکر خارج از دستور بدهید باید به دیگران هم در این خصوص وقت داده شود. این نماینده تهران با وجود تذکرات و ممانعت ابوترابی فرد و همچنین قطع میکروفن‌اش برای دقایقی همچنان به اعتراضات خود ادامه داد.

قوه‌قضائیه: قاطعانه با مقصرین برخورد می‌کنیم

عصر دیروز ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با صدور بیانیه‌ای از عزم جدی دستگاه قضایی کشور برای برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض با مقصر یا مقصرین فوت یک شهروند ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه، در این بیانیه آمده است: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیرو گزارش‌های دریافتی در مورد فوت آقای ستار بهشتی در زمان تحقیق از وی در اداره پلیس، این مساله را با جدیت کامل پیگیری کرده و خوشبختانه با دستور قاطع و ویژه حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه‌قضائیه، تمام ابعاد قضیه تحت بررسی دقیق قرار گرفته است که نتایج این تحقیقات به زودی از سوی سخنگوی قوه‌قضائیه و سایر مسوولان ذی‌ربط به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

این بیانیه می‌افزاید: بر همین اساس هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته، سریع، قاطع و بدون اغماض از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.