واژگونی به حمل و نقل ریلی رسید

عکس: ایرنا

تصادف سه خودرو در جاده آبادان- ماهشهر جان ۱۰ تن را گرفت

دنیای اقتصاد- ۱۶ تن در اثر سوانح مهم جاده ای و ریلی چهل و هشت ساعت گذشته جان باختند. خروج قطار مسافربری زاهدان- تهران مرگ ۴ تن را رقم زد و برخورد سه خودرو در جاده آبادان به ماهشهر جان ۱۰ تن دیگر از هموطنانمان را گرفت. در این حادثه سه کودک ۲ تا ۴ ساله، یک زن ۵۰ ساله، پسری ۲۵ ساله و یک دختر ۱۳ ساله کشته شدند. پیش از این نیز اخباری غیر رسمی مبنی بر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر منتشر شده بود که با تایید مسوولان راهنمایی و رانندگی مشخص شد که این حادثه نیز ۲ قربانی در پی داشته که البته هیچ‌کدام آنها جزو مسافران نبوده‌اند.

گویی پاییز امسال با حوادثی از این دست گره خورده تا جایی که در ماه گذشته انتشار خبر ناگوار واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور که حامل دانش‌آموزان دختری بود که در حال بازگشت از بازدید از مناطق عملیاتی بودند خود را به صدر صفحات رسانه‌ها رساند. در این حادثه ۲۶ دختر دوم دبیرستانی جان باختند که به دنبال آن اهالی بروجن سیاهپوش شدند. پس از این نیز اخبار دیگری از اتوبوس‌های واژگون شده منتشر شد که نقطه اشتراکشان دختر بودن مسافرانشان و کشته شدن شماری از آنها بود. در پی این حوادث جاده‌ای اما حمل و نقل ریلی نیز شاهد واژگونی لوکوموتیوهای قطار مسافری زاهدان- تهران بود که شمار حادثه دیدگانش بسیار کمتر از حوادث جاده‌ای گزارش شده است. در این سانحه که جمعه شب رخ داد چهار نفر کشته و ۲۵ نفر از مسافران مجروح شدند.

به گزارش ایسنا، این قطار در ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه در محل ورودی ایستگاه نظرآباد یزد با خارج شدن لوکوموتیو و دو واگن مسافری از ریل دچار سانحه شد. سه نفر از کشته شدگان از کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و یک نفر دیگر مسافر (خانمی ۷۰ ساله) بوده است. این قطار ۳۲۴ نفر مسافر داشت که به جز مجروحان بقیه مسافران بلافاصله با ترنست به تهران اعزام شدند. بر اساس اعلام راه‌آهن با اعزام کمیسیون عالی سوانح راه آهن به محل، علت سانحه همچنان در دست بررسی است.

قطار سانحه دیده از مسیر موقت می‌رفت

در این باره، سرپرست معاونت بخش مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دلیل ساخت پلی به تقاضای مسوولان استانی، قطار در مسیر موقت حرکت می‌کرد و سانحه در همان نقطه رخ داد. غضنفر فولادی ادامه داد: به دلیل ساخت پل مجبور بودیم مسیر اصلی قطار را به جای دیگری هدایت کنیم.

به گفته وی سانحه درست در نقطه‌ای که به عنوان خط موقت مورد استفاده قرار می‌گرفت رخ داده است. فولادی تصریح کرد:‌ به جز لوکوموتیو واگن مولد برق و دو واگن مسافری از ریل خارج شدند و دیگر واگن‌ها روی خط باقی ماندند. وی با بیان اینکه خروج لوکوموتیو از ریل باعث خارج شدن دیگر واگن‌ها و کشیده شدن آنها به خارج از خط شده است، ادامه داد: مسافرین واگن قطار سانحه دیده دقایقی بعد از سانحه از طریق مسیر جایگزین به سمت تهران حرکت کردند.

واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان

علاوه بر این در حادثه دیگری یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر واژگون شد. رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور درباره این سانحه گفت: بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دو نفر کشته و ۱۵ نفر نیز زخمی شدند. سرهنگ رضا سلبی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه پنج‌شنبه شب ماموران پلیس راه شاهرود در جریان واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان در کمربندی شاهرود قرار گرفتند. بلافاصله با حضور ماموران مشخص شد اتوبوس حامل دانش‌آموزان به علت ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس واژگون شده است.

وی ادامه داد: در این حادثه دو نفر از جمله کمک راننده و شاگرد جان خود را از دست دادند و ۱۵ دانش آموز دختر نیز مجروح شدند که توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند. به گفته رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، در این حادثه به هیچ یک از دانش‌آموزان آسیب جدی وارد نشد.

برخورد خونین در جاده ماهشهر

حادثه دلخراش دیگری که در شبانه روز گذشته روی داد تصادف خونین میان پژو ۴۰۵، سمند و پراید بود که موجب کشته شدن شماری از سرنشینانشان شد. رییس مرکز فرماندهی کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این زمینه از برخورد سریالی سه خودرو و کشته‌شدن هشت تن خبرداده بود که پس از گذشت ساعاتی تعداد قربانیان به ده تن رسید. سرهنگ رضا سلبی در تشریح مهم‌ترین تصادفات شبانه‌روز گذشته در جاده‌های کشور به برخورد سریالی یک دستگاه سواری پژو، سمند و پراید اشاره کرد و گفت: این حادثه که در ساعت ۴:۱۰ روز گذشته در جاده آبادان به ماهشهر رخ داد، هشت کشته و دو مجروح بر جای گذاشت. وی با بیان اینکه این حادثه در کیلومتر ۳۳ این جاده رخ داد، گفت: بررسی کارشناسان تصادفات پلیس‌راه نشان داد که انحراف به چپ از جانب راننده پژو علت بروز این حادثه بود.

پس از این رییس فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که دو مجروح این حادثه نیز به دلیل وخامت وضعیتشان جان خود را از دست دادند.