بازگشایی پرونده ادعایی ترور سفیر عربستان در واشنگتن

طی روزهای گذشته ایالات متحده بار دیگر اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد. در اولین مورد دوباره ادعای طرح ترور سفیر عربستان در خاک آمریکا توسط یک شهروند ایرانی آمریکایی یعنی منصور ارباب سیر مطرح و گفته شد که او به جرم خود اعتراف کرده است و پس از آن هم وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شد که دو حامی مالی القاعده در ایران حضور دارند و برای دستگیری آنها هم جایزه تعیین شده است. به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری آمریکا با اشاره به ادعای طرح ترور سفیر عربستان در خاک این کشور به‌تازگی مدعی شد ارباب سیر به جرم خود اعتراف کرده است. شبکه خبری «ای.‌بی.سی» مدعی شد که منصور ارباب سیر، اواخر سپتامبر ۲۰۱۱ با ادعای دست داشتن در آن‌چه مقامات آمریکایی توطئه برای ترور سفیر عربستان در آمریکا خواندند، دستگیر شد، اکنون به جرم خود اعتراف کرده است.

بنابراین گزارش ارباب سیر به سه فقره از این جرایم در رابطه با برنامه قتل، اعتراف و مدعی تبانی با مقامات نظامی ایران شده و احتمالا با ۲۵ سال حبس روبه‌رو خواهد شد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «منصور ارباب سیر»» حدود یک سال قبل در فرودگاه «جان اف. کندی» آمریکا به اتهام ادعایی توطئه برای ترور «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت شد. مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که ارباب سیر تلاش می‌کرد از طریق اعضای یک کارتل مکزیکی مواد مخدر، در خاک آمریکا اقدام‌های تروریستی انجام دهد. این در حالی است که ارباب سیر در ابتدا پنج فقره جرم نسبت داده شده به او از جمله توطئه‌ برای استفاده از یک سلاح کشتار جمعی و توطئه‌ برای کشتن یک مقام خارجی را رد کرده بود. بنابراین گزارش، مقامات ایران پس از دستگیری او قاطعانه اتهامات آمریکا علیه ایران را رد کردند و آنها را «جعلی» خواندند. رییس نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به بان کی‌مون،‌دبیرکل سازمان درباره این اتهامات ابراز خشم کرد. در این نامه تاکید شده بود: اتهام آمریکا به وضوح، اقدامی با انگیزه سیاسی و نشان‌دهنده خصومت دیرینه‌اش در برابر ملت ایران است.

ادعای حضور دو عضو القاعده در ایران

آمریکا در ادعایی دیگر به حضور دو حامی مالی القاعده در ایران اشاره کرده و برای دستگیری این دو، جایزه ۱۲ میلیون دلاری تعیین کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد که وزارت امور خارجه آنها این افراد را محسن الفضلی و عادل رعد صدر الوهابی الحربی، معاون وی معرفی کرده و مدعی است که هر دو به تسهیل انتقال پول و انجام عملیات‌ها از طریق ایران به نمایندگی از شبکه تروریستی القاعده می‌پردازند. وزارت خارجه آمریکا برای تعیین مکان الفضلی هفت میلیون دلار و برای دستگیری الحربی پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

بنابر این گزارش دیوید کوهن، معاون اطلاعات تروریسم و مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی همدستی ایران در فعالیت‌های این شبکه شد.