فروش ارز مبادلاتی به مردم از طریق صرافی‌ها

دنیای اقتصاد- رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر «انتقال ارز با نرخ مبادلاتی به مردم از سوی صرافی‌ها» خبر داد. غلامرضا مصباحی‌مقدم چند روز پیش نیز از تصمیمات جدید ارزی بانک مرکزی اطلاع داده بود؛ تصمیماتی که برخی از آنان به فاصله کوتاهی، با اطلاعیه بانک مرکزی تایید شد. حالا هم به نظر می‌رسد که این تصمیم جدید بانک مرکزی به زودی جامه عمل پوشانده شود. برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت عملیاتی شدن این موضوع، با توجه به اختلاف حدود ۷۰۰ تومانی نرخ دلار مبادلاتی با نرخ بازار آزاد که از سوی کانون صرافان اعلام می‌شود، نرخ ارز آزاد با روند کاهشی مواجه شود.

مصباحی‌مقدم در مصاحبه چند روز قبل خود، تامین ارز به صورت اسکناس برای انجام خدمات برای مسافران خارج از کشور، دانشجویان غیربورسیه و بیمارانی که جهت معالجه به خارج از کشور می‌روند را از جمله مصوبات نشست مشترک ارزی مجلس و دولت اعلام کرده بود.

او همچنین گفته بود که در این جلسه مقرر شد که به صرافی‌های مجاز جهت واردات ارز و عرضه ارز با نرخی که برایشان هزینه شده است، مجوز داده شود. مصباحی‌مقدم همچنین اعلام کرد: ثبت تمامی مبادلات ارزی و ارائه گزارش آن به بانک مرکزی نیز از سوی صرافی‌ها الزامی شد و مقرر گردید از این پس تمامی مبادلات ارزی خارج از سیستم بانکی و صرافی‌ها کنترل شود.

به فاصله کوتاهی بانک مرکزی نیز با صدور اطلاعیه ای از تخصیص ارز مبادلاتی به مسافران خارج از کشور و دانشجویان غیر بورسیه خبر داد.

تصمیم ارزی جدید به روایت مصباحی‌مقدم

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه صرافی‌های مجاز واسط انتقال ارز با نرخ مرکز مبادلات ارز به مردم شدند، از تعیین مهلت بانک مرکزی به صرافی‌ها برای ارائه درخواست اخذ مجوز خبر داد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص تصمیمات مشترک دولت و مجلس برای مقابله با عملکرد برخی از صرافی‌ها نسبت به خودداری از خریدوفروش ارز در بازار اظهار کرد: براساس یکی از تصمیماتی که در جلسه مشترک مجلس با دولت برای حل این مشکل اتخاذ شده، قرار است صرافی‌های مجاز که از سوی بانک مرکزی تعیین شده‌اند، واسط انتقال ارز با نرخ مرکز مبادلات ارز به مردم باشند.

وی در عین حال تصریح کرد: البته با توجه به اینکه همه صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی مجوز خرید و فروش ارز ندارند، ممکن است ارزی برای عرضه به مردم با نرخ مبادلاتی نداشته باشند. رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس خاطرنشان کرد: برای حل مشکل این صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی مدت زمان معینی به آنها مهلت داده خواهد شد تا درخواست خود را مبنی بر دریافت مجوز ارائه دهند تا پس از بررسی‌های مورد نظر به آنها مجوز داده شود. وی با اشاره به اینکه اجرای این دستورالعمل از سوی صرافی‌ها به طور طبیعی مدت زمانی به طول خواهد انجامید، گفت: البته سرعت در اجرای چنین دستورالعمل‌هایی به خواسته و اراده صرافی‌ها بستگی دارد.