واکنش وزارت خارجه ایران به گزارش احمد شهید

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار گزارش سوم احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورمان بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه با اشاره به پاسخ مشروح و رسمی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ مقرر به نامبرده تحویل شده، آمده است: موضوع سیاسی و مغرضانه بودن گزارش احمد شهید پیرامون وضعیت حقوق بشر در کشورمان و تخطی وی از آیین‌نامه شورای حقوق بشر، در پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیش‌نویس گزارش و نیز به دبیر کل سازمان ملل متحد در ایام حضور در ایران اعلام شده و اعتراض لازم در این زمینه به‌عمل آمده است.

این بیانیه می‌افزاید: گزارش آقای احمد شهید متاسفانه حاوی ادعاهای تکراری است که بارها به آنها پاسخ داده شده است، همچنین منابع ادعاهای ایشان نیز متاسفانه گروه‌های معاند و مخالف نظام بوده است که حاصل آن گزارشی تصنعی و به دور از واقعیات جامعه ایران گردیده است. از این رو است که ادعاهای وی فاقد سندیت و وجاهت لازم حقوقی و قانونی می‌باشد.

در این بیانیه آمده است: احمد شهید در گزارش خود از درج و استناد به پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران خودداری و از رعایت بی‌طرفی که لازمه کار وی می‌باشد، خارج شده است. آنچه واضح و روشن است و مفاد گزارش نیز حکایت از آن دارد، تاثیرپذیری آن از سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدینش در غرب است.