وزیر اقتصاد: افزایش قیمت ارز نشان‌دهنده وضعیت اقتصاد ایران نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت ارز نشان دهنده وضعیت اقتصاد ایران نیست، بلکه حاکی از کمبود ارز در بازار است. به گزارش ایرنا، سیدشمس‌الدین حسینی که برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول به توکیو سفر کرده است روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران طی اظهاراتی با اشاره به گزارش‌های مربوط به عقب بودن رشد اقتصاد جهانی نسبت به پیش‌بینی‌ها عنوان کرد: تردیدهای موجود در خصوص بهبود رشد اقتصادی جهانی به چند عامل عمده مربوط می‌شود که یکی از این عوامل ناشی از وضعیت مالی و بحران‌های اقتصادی در منطقه یورو است. به گفته وی، علت دیگر چالش‌هایی است که در رابطه با سیاست‌های مالی و کسری بودجه در آمریکا وجود دارد.

حسینی افزود: عوامل دیگری نظیر بی‌ثباتی در بازارهای نفتی و به دنبال آن افزایش قیمت مواد غذایی نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. وی در پاسخ به سوال‌های مطرح شده در ارتباط با نوسانات نرخ ارز در ایران خاطرنشان کرد: تقاضا برای ارز به دو صورت تقاضای واقعی و تقاضای سفته بازی وجود دارد. وقتی تقاضای سفته بازی افزایش یابد این امر منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود. حسینی اضافه کرد: در ایران عرضه موثر ارز کم شد و سفته بازی افزایش یافت، البته ما با افزایش عرضه موثر ارز و کنترل سفته‌بازی سعی می‌کنیم ثبات را به بازار ارز برگردانیم.

وی از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به‌عنوان یکی از سیاست‌های موفق سال‌های اخیر در ایران یاد کرد و گفت: در گذشته حجم گسترده‌ای از یارانه‌ها به بخش انرژی اختصاص داده می‌شد و در حالی که یک کشور صادرکننده نفت هستیم، به واردکننده بنزین تبدیل شده بودیم. دیگر اینکه کسانی که درآمد و مصرف بیشتری داشتند بیشتر از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند.

حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تحریم‌های کشورهای غربی تصریح کرد: روحیه مردم ایران مانند روحیه همه مردم آزاده جهان این است که در مواجهه با دشمنی‌ها بیشتر متحد می‌شوند و انگیزه آنها برای مبارزه و مقابله بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: البته این تحریم‌ها صرفا تحریم ایران نیست و تحریم کشورهای دیگر هم است. سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول یکی از دلایل افزایش قیمت نفت را تحریم ایران دانسته، افزود: وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد، قیمت بنزین نیز افزایش می‌یابد و این یعنی هزینه مردم ژاپن، آمریکا و سایر کشورها نیز بالا می‌رود. اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از سه‌شنبه هفته قبل در توکیو گشایش یافته و تا امروز (۲۳ مهرماه) ادامه می‌یابد.