احمدی مقدم: دادستانی، اخلالگران ارزی را آزاد کرد

پورمختار: مسوول پاسخگویی به نوسانات بازار ارز رییس جمهور است دنیای اقتصاد- به دنبال تحولات اخیر بازار ارز سردار احمدرضا رادان از شناسایی دلالان بازار ارز و احتمال برخورد با آنها توسط پلیس خبر داد. جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه دومین نشست تخصصی مددکاران و مشاوران نیروی انتظامی در خصوص برخورد با دلالان بازار ارز، گفت: شناسایی لازم انجام شده است و برخورد در یک کارگروه ویژه انجام می‌شود. به موقع و در زمان مناسب در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در همین حال یک مقام مسوول در گفت‌و‌گو با مهر گفته است: پلیس تاکنون حکمی را برای برخورد با برهم‌زنندگان بازار و ارز و سکه از دادستانی دریافت نکرده است. وی افزود: پلیس تحقیقاتی را در رابطه با برهم زنندگان بازار ارز انجام داده است که برای برخورد با آنها نیاز به دستور قضایی است. وی ادامه داد: تاکنون دادستانی تهران حکمی برای برخورد با دلالان و برهم زنندگان بازار ارز به نیروی انتظامی نداده است. وی همچنین در خصوص جعل دلار در کشور گفت: میزان دلارهای تقلبی موجود در بازار بسیار کم و ناچیز است و بارها به شهروندان هشدار داده شده است ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های دارای مجوز تهیه کنند. در همین حال فرمانده نیروی انتظامی به تشریح برخی مسائل موجود در برخورد با دلالان بازار ارز پرداخت و گفت: به دلیل ضعف قوانین، همه اخلالگران اقتصادی که در بازار ارز و سکه مشکل ایجاد کرده بودند، پس از دستگیری توسط نیروی انتظامی،از سوی دادستانی آزاد شدند. سردار احمدی مقدم در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود: هر زمان بانک مرکزی از ما در خواست کند که با اخلالگران اقتصادی برخورد شود، وارد عمل خواهیم شد.

وی با اشاره به خلأ قانونی در ارتباط با برخورد با اخلالگران اقتصادی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما ضعف قوانین است که در مرحله قبل که پلیس وارد عمل شد و عده‌ای را دستگیر کرد خلأ قوانین باعث شد که هر کسی که دستگیر شده بود توسط دادستانی آزاد شد. احمدی‌مقدم تاکید کرد: مسوول برخورد با اخلالگران جای دیگری است و ما به بانک مرکزی اعلام کردیم این ضعف را برطرف کند و این شد که بانک مرکزی هر زمان از ما در درخواست کند، وارد عمل می‌شویم. در این شرایط سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اخیر خود بر اینکه قوه‌قضائیه برای برخورد قاطع با اخلالگران بازار سکه و ارز آمادگی دارد تاکید کرده بود و به این نکته اشاره داشت که «از سیستم اطلاعاتی و نیروی انتظامی هم خواسته شده که به طور جدی پیگیر این قضایا باشند که اگر چنانچه کسانی دارند در این زمینه اخلال می‌کنند، حتما آنها را به قوه‌قضائیه معرفی کنند و اگر قوه‌قضائیه به این مساله برسد که فردی در این زمینه اخلال ایجاد کرده است، حتما با قاطعیت با او برخورد می‌شود.» محسنی اژه‌ای در ادامه درخصوص افزایش قیمت ارز و سکه گفته بود: دولت و مجلس به دنبال این قضیه هستند و راه‌حل‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. قدرت خرید اقشار جامعه کم شده و این را قبول دارم و امیدوارم این مشکلات حل شود و مسوولان بیایند و مشکلات را به مردم بگویند تا بار روانی کم شود. به سیستم‌های اطلاعاتی هم گفته شده تا اگر افرادی در حال اخلال هستند به سرعت شناسایی و دستگیر شوند.

تعدادی از اخلالگران دستگیر شدند

در این شرایط سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی این مساله در جلسات آتی این کمیسیون خبر داد. نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه طبق اطلاعات ما در حوزه‌ ارز مسائل امنیتی جدی مطرح است، گفت: در این حوزه با اخلالگرانی روبه‌رو هستیم که اقداماتی برای ایجاد نشدن ثبات در بازار ارز انجام می‌دهند؛ این اخلالگران در افزایش نرخ ارز دست دارند و به دنبال بی‌ثباتی بازار هستند. وی ادامه داد: این کمیسیون در همین راستا به دنبال برگزاری جلسه برای پیگیری نوسانات نرخ ارز و سکه در ابعاد مختلف به خصوص بعد امنیتی است. علاوه بر این رییس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید براینکه در جریان بررسی تخلفات ارزی و اخلال دربازار ارز افرادی شناسایی و دستگیر شدند، گفت: پرونده رسیدگی به تخلفات ارزی و دلایل کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز تا دوهفته دیگر در کمیسیون اصل نود مجلس نهایی خواهد شد. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با سایت خانه ملت همچنین درباره شائبه دلالی دولت برای کسب درآمد بیشتر و هزینه آن درتبلیغات انتخاباتی گفت: این شائبه بین نمایندگان و کارشناسان وجود دارد، اما ما به عنوان عضو کمیسیون اصل نود نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

وی تصریح کرد: مسوول مستقیم پاسخگویی به نوسانات بازار ارز شخص رییس‌جمهور است و درراستای سوال از رییس‌جمهور مجلس درجلسات هفته آینده خود به طور جدی ورود پیدا خواهد کرد. نماینده بهار و کبودرآهنگ در ادامه افزود: پرونده رسیدگی به تخلفات ارزی و دلایل کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز تا دوهفته دیگر درکمیسیون اصل نود مجلس نهایی خواهد شد و تقریبا ۷۰ درصد از کاربررسی انجام شده است. رییس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: برخی افراد ارز را با نرخ مرجع دریافت می‌کنند ولی یا آن را هزینه نمی‌کنند یا با اسناد صوری آن را تبدیل می‌کنند و ارز دریافتی را در جای دیگر به جریان می‌اندازند یا به سفته بازی می‌پردازند که البته در مورد همه این موارد هم گزارش‌هایی به کمیسیون ارجاع شده است.