نقوی: حباب ارز به زودی شکسته خواهد شد

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کاهش ارزش ریال به معنای موفقیت فشارهای بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی تاکنون علیه ایران اعمال کرده است، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اما در پاسخ به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ارتباط دادن بین تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، استمرار سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکاست، گفت که حباب ارز به زودی شکسته خواهد شد. سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «افزایش قیمت دلار به معنای موفقیت‌آمیز بودن تحریم‌های آمریکا است»، اظهار کرد: آمریکا از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را تحریم کرده و از چند سال پیش نیز تمام توان خود را برای تحریم اقتصادی ایران انجام داده است و این در حالی است که افزایش قیمت ارز در ایران در چندماه گذشته رخ داده است.

وی با بیان اینکه ارتباط دادن بین تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، استمرار سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکاست، تصریح کرد: ذخایر ارزی ایران به راحتی می‌تواند قیمت ارز را به حالت گذشته، تغییر دهد. نقوی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا بارها بر ناکارآمد بودن تحریم‌ها اذعان داشته‌ است، اظهار کرد: گزارش‌های متعددی از اتحادیه اروپا در اختیار داریم که صراحت دارد تحریم‌ها در اقتصاد ایران بی‌تاثیر بوده است. لذا آمریکایی‌ها تصور نکنند که اتقاق جدیدی رخ داده است و زمینه سوءاستفاده آنها فراهم شده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مدیریت خوبی در حوزه ارز نداشته‌ایم، تاکید کرد: مجلس با ورود به حوزه ارز با همراهی دولت حباب ارز را خواهد شکست؛ نمایندگان طرح دوفوریتی تهیه کرده‌اند که موجب خرید و فروش آزاد ارز ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: از دیدگاه ما، کاهش ارزش ریال نشان‌دهنده موفقیت فوق‌العاده فشار بین‌المللی است که ما بر اقتصاد ایران وارد کرده‌ایم. ایران تحت فشار زیادی قرار دارد. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران به شدت از سیستم مالی جهانی دور شده و بخش اعظم نفت ایران از بازار خارج شده است. پول رایج ایران سقوط کرده و شرکت‌ها در سراسر جهان از معامله با شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند. اینها، شدیدترین تحریم‌هایی است که جامعه بین‌المللی اعمال کرده و این تحریم‌ها برای وادار کردن ایران برای توجه کردن به اهمیت توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بسیار حائز اهمیت است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: فکر نمی‌کنیم اگر ایران تحت فشار قرار نگیرد، پای میز مذاکره با ۱+۵ حاضر شود.

براساس این گزارش، برخی مقامات پس از مذاکرات هفته گذشته در سازمان ملل، گفتند، اتحادیه اروپا و آمریکا اکنون در حال بررسی تشدید تحریم‌ها هستند و در عین حال به دنبال منصرف کردن اسرائیل از حمله به ایران هستند.