روند صعودی صادرات غیرنفتی و ارتقای تراز و مازاد تجاری کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با روندی که طی هفته‌های اخیر به‌وجود آمده به سرعت رشد صادرات غیرنفتی را مثبت کرده و در صورت تداوم تراز و مازاد تجاری کشور را نیز ارتقا می‌بخشد. سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: طی ماه‌های نخست سال جاری، صادرات غیرنفتی به جز کالاهای صنعتی بخش خصوصی و غیردولتی و آن دسته‌ای که پایه نفتی نداشتند و به نام سایر کالاها شناخته می‌شوند کاهش پیدا کرده بود که الحمدالله سیر صعودی خود را از چند هفته پیش آغاز کرده است. وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی و میعانات گازی تحت فشارهای تحریم‌ها قرار گرفتند که صادرات آنها منفی شد، اما الحمدالله هر چه می‌گذرد این مشکل در حال رفع شدن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: کاهش صادرات غیر نفتی طی ماه‌های آغازین سال جاری ۲ رقمی بود که با بهبود وضعیت تاکنون ۴-۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسینی اظهار کرد: در عین حال صادرات کالاهای صنعتی بخش خصوصی و غیردولتی و آن دسته‌ای که پایه نفتی نداشتند و به نام سایر کالاها شناخته می‌شوند همواره مثبت بوده که این رشد در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۲۴ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به ارتقای تراز و مازاد تجاری گفت: تراز تجاری کشور طی سال‌های اخیر همواره مثبت بوده، اما مازاد تجاری از ابتدایی سال جاری تا تیرماه رو به کاهش بود که این وضعیت با روند بهبودی که از هفته‌های گذشته آغاز شده در حال ارتقا است.