85 نفر رفتند نه 120 نفر

توجه رسانه‌ها به سفر رییس‌جمهور به نیویورک و حواشی آن از جمله شمار کاروان ایران در این سفر دیپلماتیک همچنان ادامه دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده در این رابطه علاوه بر مسوولان و چهره‌های دولتی برخی از منسوبان خانوادگی آنها نیز در این سفر حضور داشتند. جالب اینکه در آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک در مقام رییس‌جمهور هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس همراه وی نبودند. در همین زمینه به دنبال اظهارنظرهای صورت گرفته درباره تعداد همراهان محمود احمدی‌نژاد در سفر به آمریکا، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «فارس» تعداد همراهان رییس‌جمهور را در این سفر ۸۵ نفر اعلام کرد. وی تصریح کرد: از مجموع ۱۶۰ اسم اعلام شده برای همراهی رییس‌جمهور در سفر به نیویورک، برای ۷۳ نفر از نهاد ریاست‌جمهوری ویزا صادر شد که با حساب ۱۲ نفر تیم پروازی جمعا ۸۵ نفر احمدی‌نژاد را در سفر آمریکا همراهی کردند.

به گفته این منبع آگاه،‌ قرار بود چنانچه در مرحله دوم برای ۷ نفر دیگر که برنامه‌ریزی شده بود در سفر باشند، ویزا صادر شد، به هیات جمهوری اسلامی بپیوندند، اما این اتفاق نیفتاد. وی اسامی این ۷ نفر را سردار احمد وحیدی وزیر دفاع، مصطفی محمدنجار وزیر کشور، رستم قاسمی وزیر نفت، جعفر بهداد و محمد شیخان معاونان سیاسی و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور، امیر سرتیپ حسین افشارزاده آجودان مخصوص احمدی‌نژاد و یکی از مسوولان تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

در همین حال روزنامه ایران نیز علی‌اکبرجوانفکر را از جمله بازماندگان سفر به نیویورک عنوان کرد و نوشت: «علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از جمله افرادی بود که برای همراهی با محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور در سفر اخیر به آمریکا درخواست ویزا شده بود، اما دولت واشنگتن از صدور ویزا برای وی خودداری کرد.»

رییس‌‌جمهور را در آخرین سفرش به آمریکا، اعظم‌السادات فراحی به همراه همسر و علیرضا پسرش، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور و همسرش، سیدمجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ویژه رییس‌جمهور، غلامحسین الهام مشاور حقوقی رییس‌جمهور و حمید بقایی معاون اجرایی و رییس نهاد ریاست‌جمهوری همراهی می‌کردند. همچنین محمدشریف ملک‌زاده مشاور رییس‌جمهور و همسرش، همایون حمیدی معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه دفتر رییس‌جمهور، محمدرضا فرقانی مدیرکل بین‌الملل دفتر رییس‌جمهور و مهدی آشتیانی و مجتبی سروش‌پور مسوولان معاونت تشریفات ریاست‌جمهوری و خبرنگاران ایرنا، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران از دیگر همراهان رییس‌جمهور بودند.

علاوه بر اینها، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت و پسرش، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رییس‌جمهور، بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس‌جمهور، سیدحسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر نیز احمدی‌نژاد را در سفر به نیویورک همراهی کردند. بر خلاف سفرهای گذشته، در این سفر هیچ یک از نمایندگان مجلس در ترکیب هیات همراه رییس‌جمهور حضور نداشتند.

نمایندگان توضیح می‌خواهند

تعداد همراهان محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به مقر سازمان ملل از همان روزهای نخست حضور وی در نیویورک با انتقاداتی از سوی نمایندگان مواجه شد چنانکه زهره طبیب زاده در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به سفر رییس‌جمهور به نیویورک با هیات ۱۲۰ نفره گفت: در شرایطی که محدودیت ارزی داریم و مردم به لحاظ معیشتی در مضیقه به سر می‌برند، بحث تحریم و تورم و همچنین سیاست‌های انقباضی دولت در بودجه و کاهش بودجه عمرانی و جاری مطرح است؛ این سوال از رییس‌جمهور مطرح است که چرا ۱۲۰ نفر را با خود به نیویورک برده است.

این انتقادات با بازگشت هیات ایرانی به تهران نیز ادامه پیدا کرد و در این رابطه جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ‌نیازی نبود که رییس‌جمهور بخواهد برای حضور در یک نشست سالانه ۱۲۰ نفر را با خود همراه کند، گفت:‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون نظارتی بر اینکه چه افرادی قرار است رییس‌جمهور را در این سفر همراهی کنند انجام نداده است. وی افزود: در سالی که به نام حمایت از تولید ملی و سرمایه کار ایرانی است لزومی نداشته رییس‌جمهور بودجه کشور را صرف میهمانان خود کند و بهتر بود این هزینه‌ها را به بخش‌های صنعتی واریز می‌کرد. قادری همچنین تصریح کرد:‌ بردن این همه همراه برای یک سخنرانی و آن هم در نشستی سالانه توجیهی ندارد و رییس‌جمهور پس از بازگشت باید در این زمینه به نمایندگان پاسخ دهد.