کسری 6 هزار و 500 میلیارد تومانی هدفمندی در شش‌ماه نخست سال 92

الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق گزارش‌های رسیده به مجلس، تخلف صورت گرفته در بخش تامین منابع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در شش‌ماه اول امسال معادل ۶هزار و ۴۸۸ میلیارد تومان بوده است.

الیاس نادران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و گزارش دیوان محاسبات کشور از عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۱ مجلس مقرر شد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ تا مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان شامل تا مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان (برای هر‌ماه به طور متوسط مبلغ ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) از محل اصلاح قیمت‌های ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون تامین شود. وی افزود: این در حالی است که عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ۶ ماهه اول سال ۹۱ از لحاظ منابع تا مورخ ۲۰ شهریورماه کل منابع این قانون ۲۳ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و مبلغ ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل یارانه نان و یارانه کالاهای اساسی بوده است. وی خاطرنشان کرد: در تطبیق عملکرد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با قانون، منابعی خارج از چارچوب به دست آمده است. این مبلغ از محل سهم نقدی خوراک پالایشگاهی، دریافتی از خزانه‌داری کل کشور به صورت علی‌الحساب، سهم مالیات بر ارزش افزوده ونیز از محل میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی‌ها و سایر دریافت‌ها تامین شده است.

نادران خاطرنشان کرد: اما از حیث هزینه منابع، در عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ۶ ماه اول ۹۱ میزان ۲۰ میلیارد و ۵۶۳ میلیارد برای یارانه نقدی پرداختی به خانوارها در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۱ و دو هزار میلیارد تومان هم یارانه نقدی پرداختی بابت یارانه نان (رقم مسدودی اجرای فاز دوم) صرف شده است.

نماینده تهران گفت: به عبارت دیگر برای اجرای مواد ۶ و ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین سهم بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار هیچ پرداختی در ۶ ماه اول سال ۹۱ انجام نشده است.

نادران تاکید کرد: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده اگر عملکرد ۶ ماهه دوم سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشابه ۶ ماهه اول باشد، پیش‌بینی می‌شود منابع حاصل از اجرای قانون حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان تحقق یابد. وی گفت: به عبارت دیگر، با احتساب صرفا منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها به عنوان منابع هدفمندی و یارانه نقدی به عنوان مصارف، کسری سازمان هدفمندی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود.