با تصویب نمایندگان مجلس، تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات فرهنگی قانون بودجه سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ کل کشور انجام می‌شود. اعتباراتی که در این دو سال زیر نظر کمیسیون فرهنگی دولت به ریاست اسفندیار رحیم مشایی هزینه می‌شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، انجام این تحقیق و تفحص در جلسه علنی روز گذشته با ۱۲۶ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید. البته کمیسیون فرهنگی مجلس به رد این تحقیق و تفحص رای داده بود، اما نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز این تقاضا را تصویب کردند.

کمیسیون فرهنگی در تشریح دلایل رد این تحقیق و تفحص گفته بود که بودجه فرهنگی سال ۹۰ ابهام ندارد؛ به دلیل اینکه کمیسیون فرهنگی دولت به صورت شفاف بودجه را تقسیم کرده است. این کمیسیون اعلام کرده بود که در خصوص بودجه فرهنگی سال ۸۹ موارد ذکر شده در اظهارات نماینده درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص خاص برخی استان‌ها بود و عمومیت نداشته است.

بودجه فرهنگی سلیقه‌ای هزینه شده است

اما احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با این تحقیق و تفحص با بیان اینکه باید مطالبات رهبر انقلاب را عملی کنیم، افزود: متاسفانه بودجه فرهنگی کشور سلیقه‌ای هزینه شده است.

وی گفت: رهبری در دیدار با رییس‌جمهور و هیات دولت در مورد بودجه فرهنگی ابراز نگرانی فرمودند. بر این اساس باید بررسی کنیم و ببینیم که بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی فرهنگی کشور حیف و میل نشود. سالک اظهارکرد: این مبلغ در اختیار رییس کمیسیون فرهنگی دولت یعنی آقای اسفندیار رحیم مشایی بوده؛ بخش عظیمی از این بودجه در موارد غیر ضرور هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: جابه‌جایی، کتاب‌سازی، سفرهای غیرضرور و مواردی از این دست و همچنین هزینه‌کرد و مسائل غیرعرفانی و ترویج فرهنگ تساهل و تسامح از جمله دلایل این تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات فرهنگی است و این درحالی است که دستگاه‌های فرهنگی برای انجام وظایفشان بودجه نداشتند. سالک همچنین تصریح کرد: نامه‌های متعددی از سوی دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی در خصوص نحوه عملکردهای مالی دریافت شده است.

وی ادامه داد: در یکی از نامه‌ها تاکید شده است که از اعتبارات فرهنگی به خصوص اعتبارات فصل پنجم در قالب تفاهم نامه در چند موسسه فرهنگی و شخص حقوقی به حساب اشخاصی واریز شده است.