تشدید دوباره اختلاف بر سر فاز دوم هدفمندی

لاریجانی: شرایط اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها مهیا نیست

احمدی‌نژاد: همه آثار طرح را در ۴ سناریو بررسی کرده‌ایم

دنیای‌اقتصاد- به نظر می‌رسد موضع متفاوت دولتی‌ها و مجلسی‌ها درباره ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها تفاوت چندانی با گذشته نکرده و حتی اختلافات تشدید هم شده است. علی لاریجانی در تازه‌ترین اظهار نظرش در این باره اعلام کرده است که مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی برای جلوگیری از «فشار به مردم» و «آماده نبودن شرایط» است، اما محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر اصرار دولت بر ادامه هدفمندی یارانه‌ها و تدوین چهار سناریو برای اجرای فاز دوم، می‌گوید: «مخالفان هدفمندی یارانه‌ها، در بین مردم این طرح را عامل افزایش قیمت‌ها، تورم و مشکلات معرفی می‌کنند.» در این بین غلامحسین الهام در کسوت سخنگوی دولت موضع خود را به گونه‌ای اعلام کرده که بیانگر پافشاری دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و به جمع‌بندی نرسیدن دیدگاه مجلس در این باره است.

دولت از ابتدای امسال نشان داده که به شدت در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و حتی دیدگاه خود را بر مبنای اجرای یکباره این قانون اعلام کرده است، اما ورود مجلس به ماجرا تاکنون مانع از انجام این تصمیم شده است. مخالفت مجلس با این موضوع و تصویب قوانینی که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را متوقف می‌کرد باعث شد تا چندی پیش دولت نیز دست به کار شده و با هدف پیشبرد برنامه‌هایش برای آغاز فاز دوم هدفمندی و رفع موانع قانونی به سراغ شورای حل اختلاف قوا برود. بر این اساس، دولت برای لغو قانون ممنوعیت اجرای فاز دوم هدفمندی و همچنین ممنوعیت پرداخت یارانه ارزی از طریق شورای عالی حل اختلاف قوا دست به کار شد.

پس از این، اخباری که سرانجام پیگیری‌های دولت در این رابطه را نشان دهد، منتشر نشد اما حالا با نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس از سوی دولت اظهارات طرفین درباب ادامه هدفمندی یارانه‌ها شدت یافته است. اخیرا نیز مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج یک نظرسنجی را منتشر ساخت که خبر از افزایش مخالفت فعالان اقتصادی با اجرای فاز دوم هدفمندی می‌داد. بر این اساس در نظرخواهی از ۳۰۱ تشکل اقتصادی درباره اجرا یا عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ۵۷ درصد تشکل‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی مخالفت کرده‌اند، ۴۲ درصد موافق اجرا با شیب ملایم و تدریجی بوده‌اند و تنها یک درصد با اجرای سریع و یکباره طرح مخالفتی نداشته‌اند.

لاریجانی: مخالف کمک به مردم نیستیم

در چنین شرایطی، رییس مجلس در خصوص ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: کسی مخالف کمک به مردم نیست و مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی برای جلوگیری از فشار به مردم به خاطر آماده نبودن شرایط است. علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همچنین در خصوص مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: تصمیم مجلس برای توقف فاز دوم هدفمندی مربوط به سال ۹۱ است. وی خاطرنشان کرد: اینکه وضعیت سال ۹۲ برای اجرای فاز دوم هدفمندی چگونه باشد، نیازمند بررسی است و مجلس بر اساس شرایط زمانی نظر خواهد داد. رییس مجلس گفت: بسیاری از صاحب‌نظران در مجلس معتقدند شرایط کشور به سبب مشکلات معیشتی مردم و گرانی و معضل اشتغال آماده اجرای فاز دوم هدفمندی نیست. لاریجانی در عین حال متذکر شد: این به معنای آن نیست که هیچ وقت فاز دوم طرح اجرا نشود، بلکه یک مرحله را اجرا کردیم و شرایط اقتصادی ما وضع دیگری پیدا کرده است. وی اضافه کرد: کسی با نفس هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفتی ندارد؛ اما مهم زمان است و باید شرایط را آماده کنیم و اگر سال آینده شرایط عادی و وضعیت مردم بهتر شد، گام بعدی را بر می‌داریم. رییس مجلس در واکنش به اظهارات کسانی که قوه مقننه را مانع اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها و مخالف کمک به اقشار کم‌درآمد مطرح می‌کنند، گفت: کسی با کمک به مردم و بالا رفتن قدرت خرید آنها به ویژه اقشار کم درآمد مخالف نیست. لاریجانی افزود: مساله این است که آیا مردم در شرایط فعلی تحمل دارند که در ازای اندک افزایش یارانه‌ها، مثلا قیمت گازوئیل ۲۰۰۰ و قیمت بنزین ۲۵۰۰ تومان و نرخ برق ۴ برابر شود؟ وی با بیان اینکه شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نیست، تصریح کرد: اگر شرایط مقداری آرام، قیمت دلار ثابت و تورم مهار شود، می‌توان برای اجرای فاز دوم در فضایی معقول‌تر تصمیم‌گیری کرد.

سخنگوی دولت: مجلسی‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌اند

علاوه بر این، غلامحسین الهام درباره تعاملات صورت گرفته میان دولت و مجلس و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: باید همکاری‌ها و هماهنگی‌ها ادامه پیدا کند و در مورد بحث هدفمندی نیز باید مجلس و دولت به جمع‌بندی برسند؛ البته ظاهرا مجلسی‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و باید تدبیر دیگری اندیشیده شود.

سخنگوی دولت درباره زمان جلسه آینده بین مجلس و دولت تصریح کرد: موضوع جلسات مهم است نه زمان آن، ما جلسات را تعطیل نکرده‌ایم که زمان بگذاریم، مجلسی‌ها باید در این خصوص به جمع‌بندی برسند. وی افزود: سیستم مدیریتی و ساختار مدیریتی کشور باید به گونه‌ای باشد که سعی بر همدلی بین قوای سه گانه وجود داشته باشد تا کار مردم راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. سخنگوی دولت ادامه داد: این مساله اجتناب ناپذیر است که مجموعه‌ها باید با یکدیگر همدل باشند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. هرگونه اختلاف بین مسوولین به مردم آسیب می‌رساند.

احمدی‌نژاد: ۴ سناریو داریم

پیش از این محمود احمدی‌نژاد نیز در نشست استانداران سراسر کشور گفته بود:‌ دولت بر ادامه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اصرار داشت که این کار بر مبنای دریافت هزینه‌های واقعی انرژی به نسبت مصرف هرکس و بعد توزیع آن به صورت مساوی در بین همه مردم بود.

رییس‌جمهور افزود: اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از بهترین روش‌های اصلاحات اقتصادی در دنیا به حساب می‌آید و پس از اجرای موفق در ایران مورد تحسین مجامع علمی بین‌المللی نیز قرار گرفت؛ اما ابتدا بدخواهان بین‌المللی و برخی نیز در داخل آن را مورد هدف قرار دادند و نابسامانی‌های ایجاد شده را ناشی از اجرای این قانون معرفی کردند.

رییس‌جمهور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ادامه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: پس از تاکیدات معظم‌له هشت جلسه برگزار کردیم و چهار گزینه برای چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها ارائه کردیم که آثار تورمی آنها روی تولید، تجارت و معیشت دهک‌های مختلف جامعه به صورت کاملا دقیق محاسبه شده است.

رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: مخالفان هدفمندی یارانه‌ها در بین مردم این طرح را عامل افزایش قیمت‌ها، تورم و مشکلات معرفی می‌کنند؛ اما در جلسات خودشان آن را یک طرح انتخاباتی تفسیر می‌کنند؛ اگر این یک طرح شکست‌خورده است، اجازه دهند دولت که ریسک آن را پذیرفته، مراحل بعدی آن را هم اجرا کند.

یارانه نوروزی تهرانی‌ها هفته دوم اسفند

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت: عیدانه تهرانی‌ها، هفته دوم اسفند پرداخت می‌شود. نعمت‌الله ترکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره پرداخت یارانه نوروزی شهروندان تهرانی اظهار کرد: تمامی شهروندان تهرانی تا پایان هفته دوم اسفند عیدانه دریافت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه این عیدانه بر اساس دهک‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: به هر نفر از اعضای خانواده حداقل ۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امدادند، ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.