سخنگوی دولت: وارد فاز اجرایی شد

عضو هیات تطبیق مجلس: هنوز ایراد دارد

دنیای اقتصاد ـ جنجال‌ها بر سر مصوبه استخدامی دولت همچنان ادامه دارد؛ مصوبه‌ای که دولت برای اجرایی کردن آن در ماه‌های پایانی عمر خود، با مقاومت در برابر مخالفت‌ها، به اعمال اصلاحاتی در آن تن داد. در این میان دولتی‌ها که پیگیر رفع ایرادات قانونی طرح مهرآفرین بودند، روز گذشته از نهایی شدن این مصوبه و حتی انتشار آگهی استخدام توسط دستگاه‌های ملی و استانی خبر دادند. اما به دنبال اعلام خبر اصلاح مصوبه استخدامی از سوی سخنگوی دولت، یکی از اعضای هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون در مجلس، از رد شدن دوباره این مصوبه در هیات یادشده به دلیل عدم اعمال اصلاحات لازم خبر داد تا همچنان کشمکش‌ها پیرامون این مصوبه ادامه یابد. تصمیم دولت برای استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف دولتی، آن هم در ماه‌های پایانی عمر هشت ساله خود، در خلال هفته‌های اخیر دامنه اختلاف نظرات را میان دولت و مجلس باز کرد. به دنبال تصویب طرح مهرآفرین توسط دولت برای جذب نیروی انسانی و افزایش تعداد کارکنان دولت، انتقاداتی مبنی بر غیرکارشناسی و حتی سیاسی بودن این مصوبه مطرح شد، انتقاداتی که به تبع آن این طرح از اجرا باز ماند. برمبنای این امر مجلس ایراداتی را متوجه مصوبه مذکور کرد و دولت را ملزم به اعمال اصلاحاتی در این طرح ساخت. مجلس همچنین به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد که آغاز استخدام‌های مهرآفرین توسط این دستگاه‌ها تخلف قانونی خواهد بود.

دولت: اصلاح کردیم و ابلاغ شد

به دنبال این امر دولتی‌ها بار دیگر به رفع ایرادات مورد نظر روی آورده و به اعمال اصلاحات دیگری در این طرح جنجالی متوسل شدند تا اینکه روز گذشته، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور که همزمان، سخنگوی دولت هم هست، از رفع ایرادات مورد نظر رییس مجلس و اصلاح نهایی طرح مهرآفرین خبر داد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با انتشار این خبر به نقل از «غلامحسین الهام» نوشت: مصوبه استخدامی دولت که ایراداتی از سوی رییس مجلس به آن وارد شده بود، اصلاح و به تمام دستگاه‌های ملی و استانی برای اجرا ابلاغ شد. سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اعلام این خبر عنوان کرد: برخی از دستگاه‌ها این مصوبه را در دستور کار خود قرار داده و حتی آگهی استخدام را نیز به صورت رسمی منتشر کردند و در حال انجام مراحل قانونی آن است.

دستگاه‌ها اجرا کنند

بنا به گفته الهام؛ این مصوبه برای دستگاه‌های اجرایی لازم الاجراست و باید طبق مصوبه عمل کنند. در خلال روزهای اخیر برخی دیگر از دولتمردان نیز از رفع ایرادات قانونی مصوبه استخدامی دولت خبر داده و خواستار اجرای بدون قید و شرط آن توسط دستگاه‌های اجرایی شده بودند.

در همین زمینه، «عبدالعلی تاجی»، معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت رییس‌جمهور با اشاره به ابلاغ طرح مذکور به دستگاه‌های ملی و استانی، خواستار عدم بهانه‌گیری دستگاه‌ها نسبت به اجرای این مصوبه شده بود.

به گفته تاجی؛ تمام ایرادهای مورد نظر رییس مجلس که از طریق هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعلام شده بود، در دولت برطرف شده و در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۱ با امضای معاون اول رییس‌جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی برای اجرا ابلاغ شده است و نباید دستگاه‌ها در این زمینه بهانه‌گیری کنند که مصوبه به آنها ابلاغ نشده است.

خباز: مصوبه استخدامی دولت مجددا رد شد

اما در حالی که دولتی‌ها از رفع تمام ایرادات قانونی مصوبه استخدامی و آماده شدن آن برای اجرا خبر داده و دستگاه‌های ملی را به اجرای آن فراخواندند، بار دیگر مجلس یک گام به پیش گذاشته و مصوبه مورد نظر دولت را رد کرد.

در این خصوص محمدرضا خباز، عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعلام کرد: بررسی‌هایی که روی مصوبه استخدامی دولت انجام شده نشان می دهد که ایراداتی که به این مصوبه وارد بوده است همچنان به قوت خود باقی است.

خباز در گفت‌وگو با سایت خبری شفاف با تاکید بر رد مجدد این لایحه از سوی مجلس، تصریح کرد: قرار بر این بود که ایرادات مورد نظر مجلس در این مصوبه مرتفع شود؛ اما به برخی از این ایرادات توجهی نشده و آنها کماکان به قوت خود باقی هستند. همچنین برخی دیگر را نیز به گونه‌ای اصلاح کرده‌اند که ایراد جدیدی به آن وارد شده است. وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل مجددا مصوبه استخدامی دولت از سوی مجلس رد شد و به زودی توسط رییس مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

به این ترتیب با مخالفت دوباره بهارستانی‌ها با مصوبه استخدامی دولت، طرح مهرآفرین همچنان در پیچ و خم اختلاف نظر مجلس و دولت باقی می‌ماند. این در حالی است که برخی دستگاه‌های دولتی روند ثبت‌نام و برگزاری آزمون برای جذب این نیروها را آغاز کرده‌اند.