تایید حکم اعدام مه‌آفرید امیرخسروی؟

دنیای اقتصاد- سرنوشت مه آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ بانکی با اعدام گره خورد. به گفته رییس دیوان عالی کشور، حکم اعدام وی و یکی دیگر از متهمان این پرونده قطعی شده است.

پای متهمان پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی نخستین بار در بهمن ماه ۹۰ به دادگاه باز شد و در مرداد ماه امسال نیز احکام اولیه شان که در آن چهار اعدام به چشم می‌خورد، صادر شد. حالا هم درست یک سال بعد از برگزاری اولین دادگاه و شش ماه پس از تصمیم اولیه قاضی سراج درخصوص احکام ۳۹ متهم پرونده فساد بانکی، یکی از احکام اعدام تایید شده است. در همین حال به اذعان آیت‌الله احمد محسنی گرکانی رییس دیوان عالی کشور علاوه بر مه آفرید، حکم اعدام یک متهم دیگر این پرونده نیز قطعی شده، اما وی نامی از این متهم نبرده است.

بر اساس احکام اولیه دادگاه به جز مه آفرید امیرخسروی، سه تن دیگر از جمله مشاور حقوقی وی، مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و رییس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد به اعدام محکوم شدند. در این بین حبس ابد، رد مال، جزای نقدی، انفصال موقت از کار در ادارات دولتی و حبس‌های ۷ تا ۲۰ ساله مجازات دیگر متهمان دخیل در این پرونده بود. محتوای این احکام توسط غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری مردادماه وی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

پیش از آن البته آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضایی با اشاره به کیفرخواست تهیه شده برای متهمان پرونده فساد بانکی گفته بود که «پنج نفر از متهمان این پرونده حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط(اعدام) در این خصوص شده است.»

رسیدگی به پرونده فساد مالی از اواسط مرداد‌ماه سال گذشته آغاز شد و پس از ماه‌ها تحقیقات پرونده متهمان در دی ماه سال گذشته تکمیل و ۲۴ بهمن ماه سال ۹۰ با صدور کیفرخواست برای ۳۲ تن از متهمان به دادگاه رفت.

نقص در پرونده مابقی متهمان

در تازه ترین تحول در بررسی پرونده متهمان اختلاس بانکی، رییس دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با سایت خبری مشرق نیوز در خصوص جزئیات این پرونده گفت که در هفته جاری رسیدگی به بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی در دیوان عالی کشور به پایان می‌رسد.

آیت‌الله احمد محسنی گرکانی در پاسخ به اینکه «بر اساس شنیده‌ها ظاهرا در بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی که به دیوان عالی کشور ارسال شده فقط متهم ردیف اول یعنی مه‌آفرید امیرخسروی و یکی دیگر از متهمان، حکم اعدام شان تایید شده است، او ضمن تایید این خبر گفت که این پرونده در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و به زودی نتایج آرا اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «از افرادی که به اعدام محکوم شده بودند فقط همین دو نفر حکم‌شان تایید شده و مابقی محکومین حکم‌شان نقض شده است؟» تاکید کرد که از احکام صادر شده در پرونده توسط قضات عالی رتبه دیوان نقص گرفته شده و احکام نقض ماهوی نشده است از این جهت که اصلاح شود و مجددا به دیوان عالی کشور باز گردد.

آیت‌الله محسنی گرکانی با تایید این نکته که احکام دو متهم پرونده فساد سه هزار میلیاردی تایید و مابقی متهمان پرونده‌شان دارای نقص است، خاطرنشان کرد که پس از رفع نقص در دادگاه مربوطه، مجددا پرونده متهمان برای تایید نهایی به دیوان عالی کشور برگشت داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در پی اعلام احکام تایید شده، پس از چه مدت حکم اعدام مه‌آفرید امیرخسروی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، گفت که این موضوع بستگی به وضعیت شعبه‌ای که پرونده را رسیدگی می‌کند، دارد زیرا گاهی به مشکلات و مسائلی بر می‌خورند که زمان بیشتری برای سیر تحقیقات لازم است. رییس دیوان عالی کشور در خصوص زمان قطعی اجرای حکم اعدام هم مجددا تاکید کرد که البته موضوع بستگی به این دارد که باز شعبه از نظررسیدگی دقیق پرونده با مسائل و مشکلات دیگری برخورد نکند چون مساله اعدام است.

رای اولیه چه بود؟

در احکام اولیه ای که توسط دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس به ریاست قاضی سراج صادر شده بود مه آفرید امیرخسروی، آقای (ب.ب) مشاور حقوقی مه آفرید، آقای (الف.ش) مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و آقای (س. ک) رییس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مه‌آفرید متهم ردیف اول پرونده به پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی به میزان ۲۵ میلیارد و ۷۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و پرداخت ۲۸ هزار میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال به بانک‌ها، معادل کل ال‌سی‌های پرونده محکوم شده است. رییس دادگاه همچنین آقای (س. م) رییس سابق بانک ملی کیش و آقای (د. م) از متهمان پرونده را به حبس ابد، رد مال و جزای نقدی محکوم کرد.

وکیل مه‌آفرید: هنوز «ثبت دادنامه» نشده

وکیل متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ بانکی پیرامون خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها در مورد تایید حکم اعدام متهمان پرونده فساد گفت: این خبر برای وکلا دردسر ساز شده است.

غلامعلی ریاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: من شخصا به دفتر رییس دیوان عالی کشور و شعبه مربوطه در دیوان مراجعه کردم و آنها گفتند حکم نهایی هنوز ثبت دادنامه نشده است. وی افزود: با توجه به اینکه منبع این خبر شخص رییس دیوانعالی بوده است موجب تشویش بسیاری از خانواده‌ها شده؛ به طوری که مجهول بودن نام برخی محکومین سبب تشدید فشار خانواده‌ها به وکلا برای مطلع شدن از کم و کیف حکم نهایی شده است. ریاحی گفت: مسوولان مربوطه دیوانعالی اظهار کردند با توجه به انتشار ناقص خبر سعی می‌کنند موضوع از طریق سخنگوی قوه‌قضائیه قبل از جلسه سخنگو رسانه‌ای و اعلام شود.