ترور سردار بلندپایه ایرانی در سوریه

سپاه: سردار شاطری به دست حامیان و مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

دنیای اقتصاد- در پی ترور سردار حسن شاطری، رییس هیات ایرانی «ستاد بازسازی لبنان» در سوریه، پیکر او روز پنج شنبه در تهران تشییع شد و دیروز در زادگاهش، سمنان به خاک سپرده شد. خبر درگذشت شهید حسن شاطری (با نام دوم «حسام خوشنویس») را نخستین بار سایت خبری «مشرق نیوز» در ساعات پایانی چهارشنبه شب منتشر کرد و نوشت که «سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، ضمن حضور در منزل آن شهید و عرض تبریک و تسلیت به خانواده وی، با آنها ابراز همدردی کرده و خبر شهادت را تایید کرده است.» سردار شهید حسن شاطری بعد از جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، در جنوب این کشور مسوولیت هیات ایرانی بازسازی جنوب لبنان را برعهده داشته است.

درباره زمان شهادت سردار شاطری اخبار متفاوتی منتشر شده است. برخی رسانه‌های داخلی و خارجی زمان ترور شاطری را «صبح سه شنبه» اعلام کردند، اما برخی گزارش‌های تایید نشده نیز به نقل از گروه موسوم به «ستاد فرماندهی ارتش آزاد سوریه» ادعا کردند که «حسن شاطری همراه عده‌ای دیگر در حمله هوایی پانزده روز پیش اسرائیل به یک کاروان حمل سلاح که از سوریه به لبنان می‌رفت، کشته شد.»

در خصوص محل شهادت و عاملان ترور سردار شاطری نیز سردار رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه این گونه توضیح داد: «این سردار رشید اسلام در مسیر دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی، به دست حامیان و مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.»به گزارش سپاه نیوز، سردار شریف همچنین گفت: سردار شاطری یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس بود که در طول سال‌های جنگ تحمیلی با تمام وجود در حوزه‌های مهندسی جنگ فعالیت داشت. ایشان همچنین به عنوان یک سرباز ولایتمدار و گوش به فرمان امام و رهبر، در سال‌های اخیر نیز به بازسازی مناطق آسیب دیده لبنان در جنگ ۳۳روزه با رژیم صهیونیستی مشغول شد که این امر سرمنشا بسیاری از خیرات و برکات برای مردم مظلوم لبنان بود.

روایت رسانه‌های خارجی از نحوه ترور شاطری

سایت خبری عصر ایران اما به نقل از شبکه الجزیره نوشت: سفارت ایران در بیروت در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران با اندوه و تاسف فراوان، شهادت حسام خوشنویس ( حسن شاطری) رییس هیات بازسازی لبنان را در مسیر دمشق به بیروت به دست «گروه‌های مسلح تروریستی» اعلام می‌کند.

شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع آگاه خود هم گزارش داد: خوشنویس در ساعت ۱۰ صبح روز‌سه‌شنبه گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد و پس از ترک فرودگاه، خودروی حامل او مورد هدف گلوله قرار گرفت که به کشته شدن او و یک شهروند ایرانی دیگر منجر شد. الجزیره اضافه کرد: حسام خوشنویس از اعضای سپاه بود و مسوولیت خود را به عنوان رییس ستاد بازسازی لبنان با حکم محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران آغاز کرد.

شبکه العربیه هم به نقل از منابع آگاه در لبنان اعلام کرد: پیکر خوشنویس از طریق فرودگاه بین المللی بیروت به دبی و از آنجا به تهران منتقل شد. این شبکه اضافه کرد: خوشنویس به عنوان نماینده احمدی‌نژاد از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود. او هنگامی که مورد هدف گلوله از سوی مهاجمان ناشناس قرار گرفت، به همراه دو لبنانی بود که آنها نیز کشته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت: خوشنویس قبل از رسیدن به مرزهای لبنان، مورد هدف قرار گرفت و کشته شد. او در خاک سوریه کشته شد. روزنامه لبنانی السفیر اما نوشت: خوشنویس در شهر حلب مورد هدف قرار گرفت. او در این شهر در حال بررسی شرایط شهر برای پروژه‌های بازسازی بود.

تشییع با حضور فرمانده سپاه

پیکر سردار شهید حسن شاطری روز پنج شنبه با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، نماینده ولی فقیه در این نیرو، وزیر امور خارجه و جمعی از فرماندهان بلند پایه نظامی تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تشییع پیکر سردار شهید حسن شاطری رییس ستاد بازسازی ایران در لبنان صبح پنج‌شنبه درمسجد امیرالمومنین شهرک شهید محلاتی تهران، برگزار شد و سپس پیکر او برای خاکسپاری به سمنان زادگاه این شهید منتقل شد.

در مراسم تشییع شهید شاطری در تهران، سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، حجت‌الاسلام علی شیرازی مسوول نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی قدس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه حضور داشتند.

مراسم تشییع پیکر سردار شاطری در سمنان هم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و شماری از همکاران لبنانی و سوری شهید شاطری برگزار شد. به گزارش ایسنا، پیکر شهید شاطری پس از اقامه نماز جمعه در گلزار شهدای سمنان در جوار بارگاه امامزاده یحیی ابن موسی (ع) به خاک سپرده شد.

محکومیت حادثه توسط وزیر خارجه

علی اکبر صالحی علاوه بر حضور در مراسم تشییع جنازه، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف و تاثر، شهادت سردار حسن شاطری رییس ستاد بازسازی لبنان را به خانواده و بازماندگان وی تسلیت گفت.

صالحی همچنین ضمن ارج نهادن به خدمات خالصانه این سردار رشید اسلام و تلاش‌های خستگی ناپذیر وی در کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده جنوب لبنان، این حادثه تروریستی را به شدت محکوم کرد.

ایرنا هم گزارش داد که به دنبال شهادت شاطری به دست عوامل رژیم صهیونیستی در سوریه شماری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، نظامی، نمایندگان احزاب و گروه‌های لبنانی، فلسطینی و نمایندگان طوایف مختلف این کشور، روز‌پنج‌شنبه با حضور در سفارت کشورمان به مقام این شهید ادای احترام کردند.

در این مراسم هیات‌هایی از حزب‌الله و جنبش امل، سندیکای کارگری و تعدادی از نمایندگان و شیوخ طایفه دروزی شرکت کرده بودند.