فعالیت سیاسی از وظایف سپاه است

ورود سپاه به سیاست به معنی دخالت نیست

نمی توان به پاسداران دستور داد به چه کسی رای بدهند نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر لزوم شناساندن جریان‌های سیاسی و آگاه‌سازی پاسداران گفت: همانطور که یک پاسدار نمی‌تواند در میدان نبرد، بدون شناسایی به خط بزند، پاسداری از انقلاب نیز همینطور است.

حجت‌الاسلام علی سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برخی اینگونه القا می‌کنند که سپاه حق ورود به مسائل سیاسی را ندارد، تصریح کرد: به‌رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی، در برخی مسائل ورود پیدا کند ولی آنچه برای سپاه ممنوع است، ورود در دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌ها است.

نماینده ولی فقیه در سپاه در پاسخ به این سوال که سپاه تا کجا می‌تواند وارد مسائل سیاسی بشود و مرزی که جلوی سپاه را می‌گیرد، کجاست؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید قدری موضوع را تبیین کنیم. شناسایی و شناساندن این دسته‌بندی‌ها و جریانات برای پاسداران، زمینه گرایش سیاسی صحیح را فراهم می‌کند. لذا یکی از کارهایی که ما در حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انجام دادیم، شناسایی ۱۵ جریان و تشکل سیاسی مطرح بود که هفت کتاب نیز در این خصوص چاپ شده است.

سعیدی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، با تکیه بر اساسنامه و مرامنامه احزاب و دبیران و شورای مرکزی آنها، ۱۵ جریان را مورد کنکاش قرار دادیم که از جمله آنها جامعه روحانیت،‌ مجمع روحانیون، حزب موتلفه، حزب کارگزاران، سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت است که در ۷ نسخه کتاب در حدود هر کدام ۴۰۰ صفحه چاپ شده تا بتوانیم مواضع، عملکرد و رفتار یک حزب را در طول ۵۰ سال اخیر به پاسداران و بسیجیان بشناسانیم.

وی شناساندن جریان‌های سیاسی و آگاه‌سازی پاسداران را جزو وظایف حوزه نمایندگی عنوان کرد و افزود: شما باید جریان‌ها، گروه‌ها، گرایشات و‌ انحرافات را بشناسید که بتوانید در برابر آنها موضع درست گرفته و در مواقع حساس بتوانید از انقلاب پاسداری کنید. نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: اینها ابعاد فعالیت‌های سیاسی سپاه است اما یک تفاوت جوهری بین سپاه و ارتش و دیگر نهادها وجود دارد و آن اینکه فعالیت سیاسی جزو وظایف سپاه است.

سعیدی افزود: یعنی در روزهایی مثل روز قدس و ۲۲ بهمن و در همه مناسبت‌ها سپاه با همه وجود آن هم با آرم، نشان و شعارهای شفاف در جامعه حضور فیزیکی دارد. وی تصریح کرد: همه فعالیت‌های سیاسی برای سپاه ممنوع نیست، بلکه اینها جزو وظایف یک نهادی است که باید در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کند.وی با تفاوت قائل شدن میان موضع‌گیری سیاسی، ‌فعالیت سیاسی و دخالت سیاسی، تصریح کرد: هر نوع فعالیت و موضع‌گیری سیاسی ممنوع نیست. بنده به عنوان نماینده ولی فقیه باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشم. ما در دسته‌بندی‌های احزاب و تشکل‌ها و اختلافات آنها با هم ورود پیدا نمی‌کنیم اما در تقابل بین حق و باطل و قرار گرفتن جریان و گروهی در برابر نظام نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه ما نمی‌گوییم افراد به چه کسی رای دهند، خاطرنشان کرد: عرض بنده این است که پاسداران ما اهل منطق و استدلالند و نمی‌توان به آنها دستور داد که به چه کسی رای بدهند و ما نیز این کار را نخواهیم کرد.