تعویق بیشتر در تقدیم لایحه بودجه 92

معاون رییس‌جمهور: لایحه چند دوازدهم نمی‌دهیم، مجلس خود را با شرایط تطبیق دهد

دنیای اقتصاد- مسوولان دولتی تصمیم‌شان را برای عدم ارائه بودجه چند دوازدهمی به مجلس این بار محکم‌‌تر و جدی تر اعلام کردند. پیش‌تر و در هفته گذشته چند تن از مقامات دولتی در پی خواسته علی لاریجانی، رییس مجلس از دولت مبنی بر ارائه دو لایحه بودجه -که یکی دو دوازدهمی باشد برای جبران تاخیر و دیگری بودجه کامل- گفته بودند که دولت این کار را نمی‌کند. حالا اما محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رییس‌جمهور در نظارت بر قانون اساسی با لحنی تند، مجددا تاکید داشته که دولت بنایی برای ارائه بودجه چند دوازدهمی ندارد. نمایندگان مجلس گفته‌اند که اگر دولت بودجه دو دوازدهمی برای بررسی به مجلس نفرستد به ناچار ماه‌‌های ابتدایی سال آینده را با تنخواه سپری خواهد کرد. این در حالی است که با سفر این هفته رییس‌جمهور به مصر، زمان تصویب لایحه بودجه ۹۲ در دولت باز هم به تاخیر می‌افتد؛ چنانچه محمود احمدی‌‌نژاد رسما اعلام کرده است: قرار شده بررسی «جداول بودجه» بعد از بازگشت او از سفر قاهره انجام شود و این یعنی تعویق بیشتر در تقدیم لایحه بودجه به مجلس که تا همین امروز، بیش از دو ماه از زمان قانونی ارائه آن گذشته است.

البته از چند سال پیش واژه «تاخیر» به همراه همیشگی «بودجه سال آینده» تبدیل شده و هر سال یکی از مهم‌ترین بحث‌های بین دولت و مجلس است. دولت در سال ۸۹ رکورد تاخیر را شکست و بودجه ۹۰ را اول اسفندماه به مجلس برد. سال گذشته نیز در این زمینه تعریفی نداشت؛ چنانکه بودجه ۹۱ در دوازدهم بهمن ۹۰ به نمایندگان ارائه شد تا در دومین سال پیاپی بررسی بودجه در مجلس به بهار سال بعد موکول شود. با این اوصاف، سخنان یکشنبه شب محمود احمدی‌نژاد که گفته است: «بعد از بازگشت از سفر مصر، بحث در مورد جداول بودجه را آغاز می‌کنیم و ما تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر بحث بررسی لایحه بودجه در دولت به اتمام برسد»، نشان می‌دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت روزهای پایانی بهمن زمان تقدیم این لایحه به مجلس خواهد بود.

احمدی‌نژاد البته در پاسخ به این سوال که آیا به درخواست نمایندگان بودجه چند دوازدهم نیز به مجلس ارائه خواهد شد؟ پاسخ منفی خود را به طور تلویحی این گونه مطرح کرد: وقتی کلیت بودجه مشخص شود، دیگر جزئیات آن هم مشخص خواهد بود.

نامه گلایه‌آمیز لاریجانی به رهبری

پیش از این علی لاریجانی از نامه‌اش به مقام معظم رهبری در این خصوص خبر داده و گفته بود: «دولت در موعد مقرر بودجه سال ۹۲ را ارسال نکرده است. به همین خاطر به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و ایشان به دولت تذکر دادند.» با این وجود و در پی خواسته مجلس از دولت برای ارائه بودجه چند دوازدهمی اما ‌غلامحسین الهام سخنگوی دولت در موضعی رسمی با بیان اینکه امسال بودجه تکمیل می‌شود و نیازی به حاشیه‌سازی وجود ندارد، گفت: «ان‌شاءالله در اسرع وقت این بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. نیازی به بودجه دو دوازدهم نخواهد بود و از ابتدای سال ۱۳۹۲ بودجه به صورت کامل در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.»

تا قبل از بروز این مباحث البته برخی اظهارنظرها دایر بر این بود که تاخیر در ارائه لایحه بودجه به دلیل روشن شدن تکلیف چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ادامه این طرح بوده است. فارغ از اینها به نظر می‌رسد تصویب بودجه سال آینده در مجلس امسال نیز به بهار موکول شده و همزمان با داغ شدن فضای انتخاباتی کشور، فضای بهارستان نیز برای بررسی بودجه داغ شود.

میرتاج الدینی: خودشان را تطبیق دهند

در این شرایط،‌ معاون رییس‌جمهور در نظارت بر قانون اساسی درخصوص اظهارات برخی نمایندگان شاخص و اقتصادی مجلس که تقاضای ارائه بودجه چند دوازدهم کرده‌اند، گفت: قطعا دولت بنایی بر ارائه بودجه چند دوازدهم به مجلس ندارد. محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: این موضوعات پیش‌تر هم به صورت کلی از سوی دولت عنوان شده، اما مسائل جزئی‌تر درباره اقدامات ویژه دولت در بودجه را می‌توان پس از ارائه آن به مجلس و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی ملاحظه کرد.

وی درباره زمان ارائه بودجه از سوی دولت به مجلس افزود: در حال حاضر بودجه در دولت در حال بررسی است، لذا نمی‌توان زمان دقیقی را برای ارائه بودجه به مجلس بیان کرد. وی با تاکید بر اینکه دولت بودجه را فقط به صورت کامل به مجلس ارائه خواهد داد، گفت: بهتر است مجلس در برخی مواقع خود را با شرایط تطبیق دهد.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: لازم است مجلس شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که بتواند ظرف ۴۵ روز و تا پایان سال جاری بودجه را به تصویب برساند. در همین حال معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز از برگزاری جلسات فوق‌العاده دولت در آستانه تقدیم بودجه به مجلس خبر داد. لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان بهمن‌ماه بودجه تقدیم می‌شود، تصریح‌کرد: بنده زمان مشخص نمی‌کنم، بستگی به سیر کار دارد. یکی از جلسات فوق‌العاده‌ای که فروزنده از آن سخن گفته است، دیروز برگزار شده و بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بررسی «تبصره‌های بودجه» در آن پایان یافته است. هر چند هنوز معلوم نیست تصویب کامل بودجه چه زمانی صورت خواهد گرفت.