عباس عبدی در یادداشتی در شماره دیروز روزنامه «اعتماد» با اشاره به بحث‌های موجود بر سر نحوه پرداخت یارانه‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دو پیشنهاد مطرح کرد: اولا پرداخت یارانه‌ها [همچنان] شامل حال همه شهروندان ایرانی باشد. ثانیا یارانه‌ها به ارز (البته معادل ریالی‌آن) محاسبه و پرداخت شود. عبدی اضافه کرد: اگر در حال حاضر کل تولیدات نفت و گاز کشور را معادل ۵/۴ میلیون بشکه نفت در روز بدانیم و ۱۵ درصد قیمت را هم سهم وزارت نفت و هزینه‌های تولید و حفظ منابع بدانیم، در این صورت با قیمت فعلی هر بشکه نفت، حداقل سالانه ۱۴۰ میلیارد دلار ارزش کل تولیدات نفتی و گازی است و اگر این مبلغ را به هر ایرانی تقسیم کنیم، نفری ۱۸۵۰ دلار خواهد شد، که ماهانه حدود ۱۵۶ دلار می‌شود. با پیش رفتن به سوی تک‌نرخی شدن ارز در مدت معینی، متوسط قیمت ارز در هر ماه معلوم خواهد شد. فرض کنیم این رقم برابر ۲۵۰۰ تومان باشد، در این صورت سهم هر فرد در ماه حدود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: دولت برای اداره کشور وظایف مشخصی دارد و برای انجام این وظایف نیازمند پول است. برحسب نیاز خود می‌تواند هر مقداری از این پول را از مردم مالیات بگیرد. مثلا ۷۰ درصد آن یعنی ماهانه ۲۸۰ هزار تومان را برای خود بردارد و بقیه در اختیار خود مردم باشد. اگر رقم موجود ۴۵هزار تومان را مبنا بگیریم حدود ۹۰ درصد این درآمد را دولت از هر نفر مالیات می‌گیرد.

به نوشته عبدی، با انجام این طرح سیاست چندنرخی ارز به کنار خواهد رفت. مردم متوجه درآمدهای نفتی کشور خواهند شد و اخبار روزانه آن را پیگیری خواهند کرد. قیمت انرژی در داخل کشور به سطح بین‌المللی خواهد رسید و مصرف آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و مردم هم افزایش قیمت آن را می‌پذیرند، چرا که مابه‌التفاوت آن مستقیما به جیب خودشان می‌رود. دولت حتی می‌تواند کم‌کم برای مصرف سوخت هم مالیات تعیین کند تا به مرور شاهد این وضع آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای کشور نباشیم.