منابع جاسوسی اسرائیل با ادعای کُند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند بعید است تهران پیش از سال ۲۰۱۵ موفق به ساخت بمب اتم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه «آتلانتیک» در گزارشی با اشاره به اقدام «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل که با نشان دادن جدولی قصد داشت خطر هسته‌ای شدن ایران را به تصویر بکشد،‌ نوشت: ائتلافی از مقامات امنیتی اسرائیل بر این اعتقاد بودند که حمله پیشگیرانه علیه ایران فاجعه‌آمیز خواهد بود. این نشریه با اشاره به اینکه مخالفان حمله به ایران در راستای مخالفت‌های خود به موفقیت دیگری دست یافته‌اند، نوشت: منابع اطلاعاتی اسرائیل اعلام کرده‌اند برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران نه تنها کُند شده بلکه این کار با خواست داخلی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مقامات سیاسی و ارتشی اسرائیل اکنون بر این باورند غیرواقع‌بینانه است که فکر کنیم ایران می‌تواند پیش از سال ۲۰۱۵ سلاح هسته‌ای تولید کند. حتی برخی این زمان را زمستان ۲۰۱۶ عنوان کرده‌اند.

یک مقام اطلاعاتی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: ارزیابی‌های قبلی بر اساس اطلاعاتی بود که تغییر کرده‌اند. به گفته وی، علاوه بر برخی رویدادهایی که موجب اختلال در فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده،‌ ظاهرا مقامات ایرانی به خواست خود روند برنامه اتمی خود را کُند کرده‌اند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: نمی‌توان علت تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران را صرفا خرابکاری عنوان کرد. کُند شدن روند فعالیت‌های ایران عمدی بوده است.

این نشریه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: چنین ارزیابی‌هایی را باید با دقت و تردید نگاه کرد. این به معنای آن است که ما پیش‌تر اشتباه کرده‌ایم. به علاوه، اگر این موضوع که ایران به طور مستقل تصمیم گرفته روند فعالیت‌های خود را کُند کند، صحیح باشد، ما را به سه نتیجه می‌رساند:

۱. ایران از سرعت پیشرفت خود کاسته تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی پایان یابند.

۲. ایران کماکان قصد دارد سلاح هسته‌ای خود را در خفا تکمیل کند، اما با سرعتی کمتر تا خطر افشای این موضوع را کاهش دهد.

۳. به جای توقف تاکتیکی و موقت، ایران تصمیم گرفته ساخت بمب را متوقف کند.

در این گزارش آمده است: ایران با دنبال کردن مخفیانه ظرفیت هسته‌ای خود می‌تواند مدعی پیروزی بر غرب شود؛ چراکه در این صورت از خط قرمز دولت اوباما عبور نکرده است.

آتلانتیک در پایان آورده است: تردید اندکی وجود دارد که نتانیاهو هنوز به اقدام نظامی علیه ایران تمایل داشته باشد. او بیش از آن با موانع داخلی روبه‌رو شده که بتواند به ایران حمله کند و همه اینها به نفع مخالفان جنگ اسرائیل با ایران است.