مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل انجام هرگونه مذاکره با آمریکا را تکذیب کرد. علی‌اکبر ولایتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به سوالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و اینکه ولایتی را به عنوان طرف مذاکره کننده معرفی می‌کنند که از طریق عمان یا کشور دیگری در حال مذاکره با آمریکا است، گفت: بنده هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نه در عمان و نه در غیر از عمان نداشته‌ام. وی با تاکید بر اینکه این شایعه از اساس دروغ است، افزود: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم با توجه به اینکه این جور امور مبنایی و اساسی و اصولی سیاست خارجی در اختیار مقام معظم رهبری است و مقام معظم رهبری نیز تاکنون چنین مجوزی را به هیچ کس نداده‌اند و بر این اساس مذاکره‌ای که مبنای قانونی داشته باشد و با اجازه رهبری باشد، هیچ گاه صورت نگرفته است.

ولایتی تصریح کرد: ممکن است فردی که تنها یک شناسنامه ایرانی دارد ، با آمریکایی‌ها صحبت کند و آنها در رسانه‌های خارجی این موضوع را بزرگنمایی کرده و بگویند که ایران و آمریکا در حال مذاکره هستند. این موضوع هیچ ربطی به حکومت ندارد. در این باره هم من اطلاعی ندارم که چه کسی مذاکره کرده یا نکرده است.

وی تاکید کرد: به عنوان مشاور مقام معظم رهبری می‌گویم که اگر هم آمریکایی‌ها ادعای مذاکره با ایران را می‌کنند چنین چیزی وجود ندارد و اینکه اگر هم بوده ربطی به نظام ندارد. ما هیچ مذاکره‌ای نه در عمان و نه در غیر عمان نکرده‌ایم.

هیچ اقدام انتخاباتی به درخواست رهبری انجام نداده‌ام

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات سیاست خارجی در کشور و این تحلیل که مشکل سیاست خارجی باعث مسائل دیگر در کشور شده است و اینکه آیا می‌پذیرید، قرار است یک دیپلمات برجسته نزدیک به رهبری دولت بعدی را برای حل همین مشکل به عهده بگیرد ، گفت: پاسخ هر دو سوال منفی است.

وی ادامه داد: بنده در هیچ مقطعی در اقدامات انتخاباتی که انجام داده‌ام، به درخواست مقام معظم رهبری نبوده است که ایشان بخواهند این کار را انجام دهم. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی معتقد به نظام، تکلیف خود می‌دانستم که کاری انجام دهم.