فتحی‌پور: بنزین گران می‌شود، اما نه ۲۵۰۰ تومان

دنیای اقتصاد- اخبار بازگو شده از سوی مسوولان دولتی و نمایندگان عضو کمیته یارانه‌ای دولت و مجلس گویای نزدیک شدن جلسات مابین دولتی‌ها و مجلسی‌ها به حصول نتیجه و اعلام رسمی توافقاتشان در این هفته است. آنچنان‌که رییس دفتر رییس‌جمهور اذعان داشته، محمود احمدی‌نژاد نیز در جلسات مشترک هفته جاری شرکت خواهد داشت و این جلسات تا زمان دستیابی به توافق دو جانبه ادامه خواهد یافت. سید حسن موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، ابراز امیدواری کرده است تا در همین هفته جلسات به نتیجه برسند. در همین زمینه در هفته گذشته ارقامی که در رابطه با میزان کمک‌های دولتی به مردم در قالب سبد کالا یا کارت اعتباری از سوی نمایندگان عضو کمیته مشترک دولت و مجلس رسانه ای شدند که این امر باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها بر مبنای ارقامی بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرند. همزمان حدس و گمان‌ها درباره نرخ حامل‌های انرژی در آینده به شدت داغ شد. با این وجود معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهارنظرهای روز گذشته شان اعداد و ارقام اعلام شده درخصوص کمک‌های شب عید را رد کرده‌اند.

محور مهم‌ترین پیشنهادها در نشست‌های مشترک دو قوه تا آنجایی که به بیرون راه پیدا کرده تلاش برای تصمیم‌گیری به منظور کمک به دهک‌های پایین درآمدی جامعه در قالب کالا و کارت اعتباری بوده است. جلسات مشترک دولت و مجلس از حدود دو هفته پیش و به منظور هماهنگی هر چه بیشتر این دو قوه در حال برگزاری است.

ارقام مطرح شده صحت ندارد

در رابطه با مباحث اخیر پیرامون چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی گفت: آمار و ارقامی که در مورد تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و قیمت سوخت و حامل‌های انرژی از سوی برخی افراد در رسانه‌ها مطرح می‌شود، صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا میرتاج‌الدینی در پاسخ به ادعای برخی که دولت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اهداف سیاسی دارد، اظهار کرد: اگر توجه داشته باشید فاز اول را نیز به همین عنوان تعبیر کردند و این موجب شد که طرح از سوی مجلس شورای اسلامی به مدت ۶ ماه مسکوت بماند.

علاوه بر این، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره سناریوهای جدید قیمتی برای تعیین بهای جدید آب، برق، گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در شرایط فعلی هیچ‌گونه توافقی روی سناریوهای قیمتی دولت در خصوص حامل‌های انرژی حاصل نشده است، بر این اساس هیچ یک از قیمت‌های مطرح شده درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تایید نمی‌کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: بنزین گران خواهد شد، اما قطعا این افزایش قیمت بنزین به ۲۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر نمی‌رسد. وی افزود: قطعا تا پایان سال‌جاری فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی نخواهد شد.