مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری‌تهران با اشاره به اینکه محیط‌ زیست یکی از محورهای شش‌گانه جشنواره مشکات است، گفت: به دلیل اهمیتی که موضوع محیط‌زیست در شهری همچون تهران دارد، این اولویت به عنوان یکی از محورهای مهم انتخاب شده است. ابوالفضل رفیع با اشاره به مشارکت مردم در حفظ محیط‌ زیست شهری تصریح کرد: یکی از مسائلی که در شهر تهران وجود دارد مشارکت در محیط زیست شهر است و برای اینکه ما بتوانیم مسوولیت‌های خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم، باید زمینه‌سازی مناسبی را برای مشارکت بیشتر شهروندان ایجاد کنیم و به هر میزان که مردم در موضوع محیط‌زیست همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند، نتایج بهتری را دریافت خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری‌تهران درباره اقدامات آموزشی برای شهروندان تاکید کرد: در زمینه مشارکت شهروندان باید اقدامات آموزشی انجام دهیم و جشنواره مشکات در این زمینه پیشقدم بوده است. این جشنواره، جشنواره‌ای آموزشی است و طی فراخوانی که انجام گرفته است، از عموم شهروندان درخواست کردیم تا در این جشنواره شرکت کنند.

به گفته مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری‌تهران جشنواره مشکات بستری را برای مشارکت پایدار شهروندان فراهم می‌کند تا در ‌‌نهایت افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، در کانون‌های علم و زندگی محلات عضویت پیدا ‌کنند.