پرونده هزار‌میلیارد تومانی باز است

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در برنامه ٢٠ دقیقه‌ای چهارشنبه شب درباره مختومه شدن پرونده هزار‌میلیارد تومانی با واکنش دیوان محاسبات مواجه شد. به گزارش خبرگزاری مهر، دیوان محاسبات کشور با ارسال نامه‌ای به رییس شبکه سه سیما درباره اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر مختومه شدن موضوع یک‌میلیارد دلار عدم واریزی به خزانه در گزارش تفریغ بودجه سال ٨٥ واکنش نشان داد. احمدی‌نژاد چهارشنبه شب در برنامه ۲۰ دقیقه‌ای درباره عدم واریز یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در سال ۸۵ به خزانه گفته بود که دیوان محاسبات این موضوع را خاتمه یافته اعلام کرده است که این اظهارات با اعتراض رسمی دیوان محاسبات رو به رو شد.

در نامه روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور خطاب به رییس شبکه سه آمده است: به استحضار می‌رساند آقای محمود احمدی‌نژاد، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در برنامه ویژه انتخاباتی روز چهارشنبه ٢٠ خرداد ٨٨ ساعت ٢٢:٤٥ در بخشی از سخنان خود از مختومه شدن موضوع «یک‌میلیارد دلار» در تفریغ بودجه سال ٨٥ خبر داد. در بخش دیگر این نامه می‌خوانیم: ضمن تکذیب مختومه شدن پرونده فوق‌الذکر همچنان که در گذشته نیز تاکید شده است، پرونده مورد اشاره برای رسیدگی و صدور دادخواست در مسیر دادسرای دیوان محاسبات کشور مطرح و در حال رسیدگی است و برای صدور رای به هیات‌های مستشاری و حسب ضرورت محکمه تجدیدنظر ارجاع خواهد شد. در پایان نامه دیوان محاسبات آمده است: پیش از این نیز معاون محترم دیوان محاسبات با صدور اطلاعیه‌ای از رسانه‌ها و نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست کرده بود نتایج حاصل از رسیدگی‌ها و گزارش‌های حرفه‌ای دیوان محاسبات کشور را له یا علیه دیگر نامزدها مورد استفاده قرار ندهند تا دیوان در فضای کارشناسی، قانون و فارغ از التهابات سیاسی موضوعات را پیگیری کند و نتایج حاصل از رسیدگی‌های نهایی را به اطلاع عموم برساند.

واکنش دولت

در این میان محمد جعفر محمدزاده، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به بیانیه دیوان محاسبات گفت: در حالی که معاونت تفریغ بودجه دیوان محاسبات در اظهاراتی که در روزنامه‌های ٢/٣/ ٨٨ منتشر شد، با صراحت اعلام نموده که این مبلغ گم نشده بلکه اختلاف و مغایرت بین حساب‌های وزارت نفت و بانک مرکزی است، باعث تعجب است که دیوان محاسبات هر روز مواضع جدید و اظهارنظرهای متناقضی می‌نماید. وی افزود: برای کسانی که صاحب انصاف و آگاهی هستند، بدیهی است که مفهوم اظهارنظر معاون تفریغ بودجه دیوان محاسبات حاکی از این واقعیت است که یک‌میلیارد دلاری که از سه ماه پیش بهانه و دستاویز ضربه به دولت نهم و موجب القای شبهه شده از بیخ بی اساس و امری مختومه است که علی‌القاعده هرگز منجر به صدور دادخواست از سوی دادستان دیوان محاسبات یا صدور رای توسط هیات‌های مستشاری نخواهد شد.

وی اظهار داشت: کاملا واضح است که خلافی واقع نگردیده تا از سوی دادستان دیوان محاسبات دادخواست صادر شود. بنابراین، صدور بیانیه‌های غیرکارشناسانه و عجولانه از سوی دیوان محاسبات چیزی از واقعیت موضوع نخواهد کاست.