بزرگان پای صندوق‌های رای

دنیای اقتصاد- چهره‌های شاخص نظام به همراه مراجع عظام روز گذشته در کنار مردم آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریخته و ضمن تاکید بر ویژه بودن و سرنوشت ساز بودن این انتخابات از مجریان حفاظت از آرای مردم را به مثابه یک امانت خواستار شدند. این چهره‌ها و مراجع در عین حال مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نمونه و کم‌نظیر خوانده و دلیل آن را شرایط حساس کنونی دانستند و تاکید کردند که حضور مردم و رای آنها تنها راه حل مشکلات کنونی کشور است.

به طوری که آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی پس از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در تهران گفت: به نظر من این انتخابات یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات‌های کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود جهان و منطقه، پرونده‌سازی برای ما در شورای امنیت سازمان ملل و حضور نیروهای اشغالگر در اطراف کشورمان، مردم در این شرایط بیش از هر دوره احساس مسوولیت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس خبرگان رهبری پس از شرکت در انتخابات در حسینیه‌ جماران در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: مردم با حضورشان در خیابان‌ها، ‌دانشگاه‌ها و مراسم مختلف آگاهی خود را نشان دادند و این بسیار مهم است که این انتخابات به گونه‌ای برگزار شود که هیچ‌کس به خود اجازه ندهد شبهه‌ای به انتخابات وارد کنند و بپذیرند که آنچه از صندوق بیرون آمده همان است که مردم به آن رای داده‌اند.

وی افزود: این مساله به مسوولان اجرایی و ناظران نامزدها بستگی دارد که کارشان را به خوبی و صداقت انجام دهند؛ چرا که چیزی مهم‌تر از این امانت نیست و سرنوشت انقلاب و اسلام در آن مطرح است. این انتخابات می‌تواند سطح تاثیرگذاری ایران در منطقه و معادلات جهانی را بالا ببرد و هر یک از رای‌ها می‌تواند تاثیر اساسی در این باره داشته باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آرزوی خود برای آینده‌ ایران تاکید کرد: آرزوی من همان آرزوی قدیمی است. ما انقلاب اسلامی و مردمی داشته‌ایم و کشور ما حق بزرگی بر تاریخ بشریت دارد. مردم هم حق دارند از جایگاه واقعی اسلامی و ایرانی خود به خوبی برخوردار باشند. منابع کشور ما هم آنقدر غنی است که می‌تواند با زیرساخت‌ها و زیربناهایی که در سی سال گذشته از انقلاب آماده شده و انسان‌های فراوان ارزشمند تحصیلکرده‌ای که داریم به گونه‌ای باشد که ایران جایگاه خود را در تاریخ و دنیای امروز به دست بیاورد.

وی همچنین درباره‌ توصیه‌ خود به کاندیداها و هوادارانشان تاکید کرد: وظیفه‌ نامزدها روشن است. هر کسی پیروز شد باید به عنوان محصول رای مردم وظیفه‌ خدمت به مردم،‌ کشور و انقلاب را جدی بگیرد. برای مردم و رای‌دهندگان هم نمی‌توان وظیفه‌ای تعیین کرد. آنها باید به تشخیص خودشان سرنوشت خود را با رای‌شان رقم بزنند و چیزی غیر از عظمت کشور،‌ انقلاب و اسلام انگیزه‌ آنها نباشد.

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: البته این مربوط به هر شخص است که هر کس با اعتقاد و آرزوی خود رای می‌دهد، اما توصیه‌ من این است که ارزش رای خود را بدانید و آرایتان را بر خلاف عقایدتان به صندوق نریزید.

موسوی انتخابات را برده است

همچنین سید محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق کشورمان نیز با حضور در حسینیه جماران پس از آن که رای خود را به صندوق انداخت در در برابر سوال خبرنگاری که از او درباره نتیجه رای‌گیری امروز سوال کرد گفت: همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم. خاتمی را علی یونسی وزیر سابق اطلاعات و آیت‌الله موسوی بجنوردی همراهی می‌کردند.

آیت‌الله موسوی بجنوردی هم بعد از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اساسا شرکت در انتخابات به ویژه انتخاب دومین شخصیت رسمی کشور در قانون اساسی (رییس‌جمهور) هر چه بیشتر باشد نظام تثبیت می‌شود و موجب عظمت آن خواهد بود. او گفت: کسانی در این انتخابات حضور دارند که حضورشان سرنوشت‌ساز است و سوابقی دارند که البته باید اصلح را از بین آنها انتخاب کنیم؛ کسانی که ۱۰۰‌درصد مورد تایید حضرت امام(ره) بوده و اعتلای نظام را در نظر دارند.

شرکت مردم در انتخابات در خنثی کردن توطئه‌های دشمن موثر است

آیت‌الله‌ شاهرودی هم پس از انداختن رای خود به صندوق سیار شماره ۱۴۱۳ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و دهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری گفت: بحمدالله امروز مردم با شور و نشاط زیادی به صحنه آمده‌اند و قطعا فرمایشات مقام معظم رهبری در این حضور پرشور مردم موثر بوده است.

وی افزود: آنچه برای نظام مهم است مشارکت پرشور مردم است، زیرا مبنای مردم‌سالاری دینی دارد و بحمدالله درک، فهم، بیداری و هوشیاری مردم ما در حد اعلا است. وی مشارکت مردم ایران را در مسائل سیاسی به ویژه در عرصه‌ انتخابات، راهپیمایی‌ها و عرصه‌های سرنوشت‌ساز بی‌نظیر در دنیا توصیف کرد و افزود: انشاءا... امروز نیز برگ افتخار زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم می‌خورد و حضور مردم در صحنه به دنیا اعلام می‌شود.

رییس قوه قضائیه شرکت مردم در انتخابات را در خنثی کردن توطئه‌های دشمن موثر دانست و ادامه داد: این حضور نشان‌دهنده‌ وحدت مردم، نظام، اتحاد و ایمان مردم به انقلاب پس از گذشت سی سال و در سی و یکمین انتخابات عمومی است. این حضور نشان می‌دهد که ایمان مردم به انقلاب و آرمان‌های امام (ره) و شهدا روز به روز بیشتر می‌شود و استحکام، افتخار و عزت بیشتری برای نظام ما در دنیا ثبت می‌کند.

شرایط امروز، شرایط حساسی است

آیت‌الله العظمی صانعی هم از جمله مراجعی بود که در هنگام انداختن رای خود به صندوق گفت: باید امروز در صحنه حضور چشمگیر داشته باشیم و با حضور خود قدرت نظام اسلامی را به رخ جهانیان نشان بدهیم. وی اظهار کرد: ما باید با حضور خود در صحنه به شهدا بگوییم، ما آمده‌ایم حداقل دینمان را نسبت به شما ادا کنیم. وی گفت: شرایط امروز، شرایط حساسی است و همه‌ ما باید در انتخابات حضور گسترده داشته باشیم. صانعی ادامه داد: امروز شرایط داخلی و خارجی کشور به نحوی است که حفظ نظام از واجبات است و موقوف به رای مردم است. این مرجع تقلید با بیان این‌که از همه ملت بزرگ ایران انتظار دارم که در انتخابات شرکت گسترده داشته باشند، تصریح کرد: اگر مسلمانند به عنوان یک واجب مقدم و عقلی و اگر مسلمان نیستند عقل الزام می‌کند که در انتخابات حضور داشته باشند.

رای ملت پشتوانه نظام اسلامی است

آیت‌الله جوادی‌آملی هنگام انداختن رای خود در صندوق گفت: این رای ملت است که هر نهادی را قانونی می‌کند و رای ملت پشتوانه نظام اسلامی است و این دین است که به رای ملت پایداری می‌دهد. وی گفت: میزان ارزیابی هر نهادی رای ملت و میزان رای ملت پشتوانه نظام اسلامی است. وی ادامه داد: میزان اعتبار رای ملت‌ها و نهادها نظام اسلامی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت:‌ رای‌دهنده‌ها و رای‌گیرنده‌ها باید خوب بیندیشند تا انقلاب اسلامی که امانتی الهی است به دست صاحب اصلی‌اش برسد. وی گفت: امیدواریم که هرکس از صندوق رای بیرون آمد به برکت قرآن و عترت موفق باشد و بتواند به اسلام، نظام اسلامی، ملت و جمهوری اسلامی خدمت لازم را ارائه دهد.

انتخابات خوبی در پیش رو داریم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز صبح جمعه با شرکت در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از انداختن رای خود به صندوق سیار شماره ۳۹۶ گفت: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که انتخابات خوبی در پیش رو داریم. وی افزود: از تمام واجدین شرایط می‌خواهیم رای خود را به صندوق بریزند که این امر باعث قوت نظام جمهوری اسلامی و ضعف دشمن خواهد شد. وی ادامه داد: عقل، حضور در انتخابات را الزام می‌کند و اینکه باید رای داد و اگر رای ندهیم مسوول عواقب آن هستیم. آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: از مردم تشکر می‌کنم که در زمان تبلیغات انتخابات تنش و درگیری ایجاد نکردند و امیدوارم تا پایان انتخابات نیز بلوغ سیاسی خود را نشان دهند. وی گفت: بعد از انتخابات نیز همه با هم با اتحاد برای سازندگی کشور اقدام کنند.

کاری نکنیم حضرت امام زمان از ما نگران شود

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در قم، رای خود را به صندوق سیار ۳۹۷ انداخت. وی پس از انداختن رای به صندوق گفت: مردم باید به فردی که به اقشار ضعیف نگاه فوق‌العاده داشته باشد رای دهند. آیت‌الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: در یک مملکت ۷۰‌میلیونی اینکه اداره آن بر عهده چه کسی باشد مهم است و مسوولیت بسیار سنگینی است که اگر کوه‌های عالم را برگردن یک نفر بگذارند این مسوولیت سنگینی می‌کند. وی گفت: اگر فرد منتخب مسوولیت‌شناس باشد هم برای خود و هم کشور افتخارآفرین خواهد بود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: سیر امور مملکت و کسانی که دست‌اندرکار هستند باید به سمت کمال مقاصد اسلامی و هویت دینی باشند و این عزت دینی ما باید در جهان درخشنده باشد. وی گفت: اهتمام رییس‌جمهور به سنت‌های اسلامی نباید ضعیف باشد. کسی که در کشور از روی خلوص خدمت کند خدمت به امام زمان (عج) کرده است و کاری نکنیم آن حضرت از ما نگران شود. وی گفت: آن چیزی که باعث خدمت ما است اجرای احکام اسلام، ترویج معارف و اخوت اسلامی است و کسانی که به این سنت‌ها معتقدند و به گرایش‌های خاصی تعلق ندارند، امام زمان(عج) را شاد می‌کنند.

منتخب مردم بداند که در قبال آرای مردم مسوولیت دارد

آیت‌الله «حسین نوری همدانی» از مراجع تقلید نیز هنگام رای دادن گفـت: شرکت در انتخابات یک وظیفه، تکلیف، عبادت و جهاد در راه خدا است. وی پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۳۹۶ در قم اظهار داشت: اهمیت و حساسیت موضوع انتخابات بر همگان روشن است و لازم است همه مردم در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند. آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: منتخب مردم بداند که در قبال آرای مردم مسوولیت دارد. این مرجع تقلید ضمن تشکر از دست‌اندرکاران انتخابات گفت: انشاء‌الله خداوند به همه توفیق خدمت عنایت کند.

انتخابات هیچ سالی را همچون امسال باشکوه ندیده‌ام

آیت‌الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان نیز با حضور در مسجد اعظم حسین‌آباد این شهر رای خود را به صندوق انداخت.

به گزارش ایلنا، وی پس از انداختن رای خود به صندوق طی سخنانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به حمد‌الله بنا به اطلاعاتی که تاکنون به دست اینجانب رسیده، انتخابات امسال انتخابات نمونه است.

وی افزود: من در سال‌های قبل در انتخابات شرکت می‌کردم ولی انتخابات هیچ سالی را همچون امسال باشکوه ندیده‌ام. این یار صدیق امام خمینی تصریح کرد: انشاءالله مردم به کاندیدایی که اصلح می‌دانند رای خواهند داد و وی با تمام توان باید در راه خدمتگزاری به مردم گام بردارد.