برشی از زندگی آقای نویسنده

نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. تحصیلات مقدماتی‌اش را در این شهر گذراند و پس از اخذ دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، تحصیلش را در دانشکده حقوق ادامه داد، اما.... پس از دو سال شبیه بسیاری دیگر از شاعران و نویسندگان تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

ابراهیمی از ۱۳ سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان را برایش در پی داشت. او در دو کتاب «ابن‌مشغله» و «ابوالمشاغل» ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته ‌است. کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌ صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها و... از جمله شغل‌های او بوده ‌است.

او که نوشتن را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ نخستین کتابش را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به‌چاپ رساند که داستان «دشنام» آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشت و کارگردانی کرد، همچنین آهنگ‌ها و ترانه‌های زیادی از این چهره نام آشنای فرهنگ معاصر به یادگار مانده است. او همچنین توانسته بود، نخستین موسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی را تاسیس کند. نادر ابراهیمی فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه ادبیات کودکان را با تاسیس «موسسه همگام با کودکان و نوجوانان» با همکاری همسرش ـ آغاز کرد. این موسسه، به‌منظور مطالعه در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطه نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی، و پژوهش درباره خلق‌وخو، رفتار و زبان کودکان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری آنان دنبال کرد. «همگام» عنوان «ناشر برگزیده آسیا» و «ناشر برگزیده نخست جهان» را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد. ابراهیمی یکی از پرکارترین نویسنده‌های ایرانی است که آثار زیادی در گونه‌های مختلف ادبی به یادگار گذاشته است.