دنیای اقتصاد- به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، اگر در دور اول هر یک از نامزدها بتوانند نیمی‌ به علاوه یک از کل آرای ماخوذ‌ی صحیح را کسب کنند، کار در مرحله اول انتخابات پایان یافته است و اگر این میزان حاصل نشد، دور دوم انتخابات بین دو نفری که بیشترین آرا را در مرحله اول کسب کردند، پس از یک هفته در اولین جمعه برگزار و در مرحله دوم نیاز به اکثریت آرا وجود ندارد و هر کسی که بیشترین میزان را در مرحله دوم کسب کند، به عنوان پیروز انتخابات خواهد بود. از سوی کامران دانشجو تشریح شد

ساز و کار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

رییس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران‌رسانه‌های خارجی به تشریح ساز و کار برگزاری انتخابات و آمادگی‌های این ستاد برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد پرداخت.

کامران دانشجو با بیان اینکه راهبرد مشارکت حداکثری در این دوره از انتخابات مورد تاکید قرار دارد، افزود: بر این مبنا ملت ایران با حضور خود در انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر در راستای تقویت موقعیت ایران در جهان حضور و پشتیبانی خود را از نظام انقلاب اسلامی‌به صورت کمی‌و مستند نیز به نمایش خواهند گذاشت. به‌‌رغم تمامی‌هجمه‌های رسانه‌های غربی و بیگانه در مسیر مقابله با ارای ملت ایران، به خواست خداوند شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و با رکورد حضور خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: وزارت کشور ۳ شاخصه اساسی قانون‌مداری رعایت اخلاق و رقابت سالم را در این دوره از انتخابات در اولویت قرار داده است و در همین راستا از مهر ماه سال گذشته مجموعه فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور آغاز شد که با آغاز به کار رسمی‌فعالیت‌های ستاد انتخابات از ۲۶ اسفند ماه تشکیل ۶ کمیته در حوزه‌های متعدد اجرایی، پشتیبانی، امنیتی، حقوقی، اطلاع‌رسانی و انتظامی‌پیگیری شد تا مجموعه دستگاه متولی برگزاری انتخابات بتواند با وحدت رویه فرآیند برگزاری انتخابات را به پیش ببرند.

قائم‌مقام وزیر کشور عنوان کرد با آغاز زمان رسمی‌ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به مدت ۵ روز انجام شد و پس از تایید صلاحیت نهایی داوطلبان از سوی شورای نگهبان از ساعت ۱۲ ظهر ۳۰ اردیبهشت کار تبلیغات رسمی‌انتخابات آغاز شد و تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۱ خرداد ماه تبلیغات ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اضافه کرد: انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۲ خرداد ماه کار اخذ رای از واجدین شرایط رای دادن آغاز و تا ۱۰ ساعت پس از آن ادامه می‌یابد و در صورت صلاحدید وزیر کشور کار اخذ رای می‌تواند حداکثر تا ساعت ۱۲شب تمدید شود.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در این دوره از انتخابات برای اخذ آرای ایرانیان خارج از کشور ۱۰۴ شعبه در خارج از کشور از جمله ۳۲ شعبه اخذ رای در آمریکا و ۱۳۰کشور جهان تدارک دیده شده و اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور با توجه به افق‌ هر یک از این کشورها ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز می‌شود و در آن کشورها نیز تا ۱۰ ساعت ادامه می‌یابد.

کاهش نسبت صندوق‌های سیار به کل صندوق‌ها

کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات کشور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران‌رسانه‌های خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آفاق عراق در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در کشور عراق و تمهیدات صورت گرفته برای جمع آوری آرای ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: در این دوره از انتخابات ۳۲ صندوق اخذ رای در کشور آمریکا در نظر گرفته شده و در مجموع شمار صندوق‌های رای خارج از کشور از ۲۲۷ صندوق در دوره گذشته به ۳۰۴ شعبه افزایش یافته و تدابیر لازم برای ایجاد صندوق‌های رای در کشورهای نظیر عراق و عربستان نیز در نظر گرفته شد تا زائرین خارج از کشور در عتبات عالیات و مکه و مدینه بتوانند آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

وی افزود: همین طور پیش‌بینی صندوق اخذ رای در تمامی‌ مراکز و مکان‌هایی که ایرانیان خارج از کشور در آنها زندگی می‌کنند، صورت گرفته و در این دوره شمار صندوق‌های خارج از کشور برای جمع‌آوری آرای آنها صورت گرفته است. کامران دانشجو در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در خصوص وضعیت مرز در روز برگزاری انتخابات عنوان کرد: در خصوص مرز نیز مشکلی قبل و بعد از انتخابات وجود ندارد.

ارسال فرم تجمیع مستقیما از شهرستان‌ها به ستاد انتخابات

خبرنگار آسوشیتدپرس از دانشجو در خصوص وضعیت تکمیل فرم ۲۸ سوال کرد که وی گفت: فرم ۲۸ مستقیم از شهرستان‌ها به وزارت کشور ارسال می‌شود و چون در هر شهرستان فرمانداران مسوول برگزاری انتخابات هستند، پس از تکمیل فرم ۲۸، فرم تکمیلی و آن را به وزارت کشور ارسال می‌کنند و البته در این دوره با توجه به اینکه ۴ کاندیدا حضور دارند امکان اعلام سریعتر نتایج نیز وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود پس از پایان برگزاری انتخابات نتیجه نهایی ظرف ۲۴ ساعت اعلام شود.

آغاز اعلام نتایج از شمارش ۵‌هزار صندوق

این خبرنگار از رییس ستاد انتخابات در خصوص شرایط اعلام نتایج انتخابات سوال کرد که دانشجو پاسخ داد: از زمانی که حداقل ۵‌هزار صندوق در سراسر کشور شمارش شده باشد نتایج به صورت تدریجی به مردم اعلام می‌شود. خبرنگار تایمز آمریکا از دانشجو در خصوص شمار واجدین شرکت در این انتخابات سوال کرد که وی گفت: واجدین شرایط در کل کشور ۴۶‌میلیون ۲۰۰ هزار نفر هستند که این آمار به تفکیک استانی و شهرستانی نیز موجود است و مجموعه این آمار‌ها در قالب ۴ تیم کار کارشناسی توسط مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال پایه شده و در خصوص قانون برای حضور نماینده کاندیداها در شعب اخذ رای نیز با صراحت به هر کاندیدایی اجازه داده شده که به ازای هر شعبه اخذ رای یک نفر نماینده را تعیین کنند که در این دوره از انتخابات هر کاندیدا می‌تواند ۴۵‌هزار و ۷۱۳ نماینده در صندوق‌های اخذ رای داشته باشد و همین طور نماینده کاندیداها می‌توانند علاوه بر حضور در شعب اخذ رای در مرکز شهرستان و در محلی که فرم ۲۲ (فرم نتایج شمارش آرا در هر صندوق) فرم ۲۸ (فرم تجمیع) حضور داشته باشند.

آغاز انتخابات ۸ صبح به مدت ۱۰ ساعت

این خبرنگار در خصوص حضور نماینده کاندیداها در وزارت کشور سوال کرد که معاون وزیر کشور گفت: قانون، حضور نماینده کاندیداها را در وزارت کشور پیش‌بینی نکرده است، اما شورای نگهبان در وزارت کشور مستقر است و ما طبق قانون اعلام نتایج را به صورت تدریجی خواهیم داشت و صحت رای‌گیری در هر شعبه و همین طور صحت برگزاری فرآیند انتخابات توسط شورای نگهبان تایید می‌شود.

خبرگزاری فرانس پرس در خصوص سقف زمانی برگزاری انتخابات و مکانیزم برگزاری دور دوم انتخابات سوال کرد که دانشجو پاسخ داد، با آغاز رای گیری از ساعت ۸ صبح روز ۲۲ خرداد کار اخذ رای به مدت ۱۰ ساعت تا ساعت ۶ بعد از ظهر ادامه خواهد داشت و در صورت استقبال زمان اخذ رای تمدید می‌شود و سقف زمانی ساعت ۲۴ روز جمعه خواهد بود و پس از آن شمارش آرا آغاز می‌شود.

وی افزود: اگر در دور اول هر یک از نامزدها بتوانند نیمی‌ به علاوه یک از کل آرای ماخوذ‌ی صحیح را کسب کنند، کار در مرحله اول انتخابات پایان یافته است و اگر این میزان حاصل نشد قانون دور دوم انتخابات بین دو نفری که بیشترین آرا را در مرحله اول کسب کردند، پس از یک هفته در اولین جمعه (یعنی ۲۹ خرداد ماه) برگزار و در مرحله دوم نیاز به اکثریت آرا وجود ندارد و هر کسی که بیشترین میزان را در مرحله دوم کسب کند به عنوان پیروز انتخابات خواهد بود و در خصوص تبلیغات در مرحله دوم بلافاصله پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات در مرحله دوم آغاز می‌شود.