سنا - سیزدهمین رتبه‌بندی سالانه 500 شرکت بزرگ جهان از سوی نشریه فایننشال تایمز منتشر شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل سنا و به نقل از فایننشال تایمز، همچون سال گذشته، در رتبه‌بندی امسال نیز شرکت‌های اگزون موبیل آمریکا و پتروچاینا چین به ترتیب مقام‌های اول و دوم را کسب کرده‌اند. مجموع سرمایه بازار این 500 شرکت بزرگ در سال جاری میلادی با 42‌‌درصد افت نسبت به سال گذشته از 26 هزار و 831‌‌میلیارد دلار به 15 هزار و 617‌‌میلیارد دلار کاهش یافته است. امسال ارزش پانصدمین شرکت 10/1‌‌میلیارد دلار است در حالی که این رقم در سال گذشته 3/19‌‌میلیارد دلار بود.
در رتبه‌بندی امسال شرکت‌های نفتی از بخش ثروتمند بانک‌ها پیشی گرفته‌اند. از فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ سال جاری ۱۵ بانک حذف و یک شرکت نفتی به آن اضافه شده است.
از سویی ارزش بازار بانک‌ها با بیش از 50‌‌درصد افت از 4 هزار و 116‌‌میلیارد دلار در سال 2008 به یک هزار و 937‌‌میلیارد دلار در سال 2009 کاهش یافته است. با نگاهی به فهرست 500 شرکت بزرگ فایننشال تایمز درمی‌یابیم که چگونه وضعیت این شرکت‌ها در سال گذشته تغییر یافته است. این فهرست همچنین عملکرد کشورها و بخش‌های مختلف را نیز به خوبی نشان می‌دهد. مبنای رتبه‌بندی شرکت‌ها در این گزارش، ارزش سرمایه بازار آنها بوده است یعنی هرچه ارزش بازار سهام یک شرکت بیشتر باشد، رتبه آن هم بالاتر خواهد بود. در این گزارش سرمایه بازار یک شرکت به معنای قیمت هر سهم آن شرکت در
۳۱ مارس ۲۰۰۹ ضربدر تعداد سهم‌های منتشر شده است. برای مقایسه دقیق‌تر ارزش شرکت‌ها همه ارقام به یک واحد پولی تبدیل شده‌اند که در اینجا دلار آمریکاست. در این گزارش شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۰۹ این موارد گنجانده شده‌اند: رتبه شرکت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، نام کشور، ارزش سرمایه بازار، بخشی که شرکت به آن تعلق دارد، حجم معاملات، درآمد خالص، جمع کل دارایی‌ها و تعداد کارکنان شرکت. در این فهرست همچنین شرکت‌های تازه‌وارد و شرکت‌های حذف شده‌ نیز معرفی شده‌اند.
در گزارش 500 شرکت بزرگ فایننشال تایمز که در وب‌سایت این نشریه منتشر شده، می‌توان شرکت‌ها را بر اساس هر یک از موارد فوق ( به عنوان مثال، درآمد خالص، جمع کل دارایی‌ها یا تعداد کارکنان ) نیز رتبه‌بندی کرد. رتبه‌بندی اصلی بر اساس ارزش سرمایه بازار صورت گرفته است. نام، رتبه، ارزش بازار و درآمد خالص 10 شرکت نخست گزارش فایننشال تایمز به شرح زیر است: