احضار وزیر نفت به دادسرا

نوذری، وزیر نفت و شماری از مدیران ارشد مالی این وزارتخانه روز سه‌شنبه هفته گذشته در دادسرای دیوان محاسبات کشور حاضر شدند. به گزارش ایلنا، وزیر نفت و همراهان برای پاسخگویی درخصوص عدم واریز مبلغ یک میلیارد و ۵۸میلیون و ۵۴۰هزار دلار به حساب خزانه احضار شده بودند.

درحالی که طی روزهای گذشته وزیر نفت طی نامه‌ای سرگشاده‌ به رییس دیوان محاسبات موضوع عدم واریز مبلغ مورد اشاره دیوان محاسبات کشور را منکر شده بود، فریدون همتی معاون رییس دیوان محاسبات با ارسال پاسخی به رسانه‌ها ضمن تاکید مجدد بر این موضوع خاطرنشان کرد: این نهاد نظارتی با قوت موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد. گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۸۵ در تاریخ ۱۶ بهمن ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد. براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵، یک میلیارد و ۵۸میلیون دلار از سود سهم دولت ناشی از مازاد بهای نفت خام صادراتی به حساب خزانه واریز نشده است، همچنین ۵۹۹میلیارد ریال از مالیات عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حساب‌ها منظور نشده است. در بخش دیگری از این گزارش نیز آمد بود: بیش از ۷۰۰۰میلیارد ریال درآمد حاصل از خصوصی‌سازی محقق نشده است.

برای همین منظور نوذری وزیر نفت و شماری از مدیران ارشد مالی این وزارتخانه در ۲۹ اردیبهشت ماه به دادسرای دیوان محاسبات کشور احضار شدند. وزیر نفت و همراهان وی در این دادسرا در خصوص عدم واریز مبلغ ۵۴۰/۰۵۸/۱هزار دلار به حساب خزانه پاسخ دادند. توضیحات وزیر نفت و مدارک ارائه شده از سوی وی همچنان در حال بازبینی مجدد در دیوان محاسبات است و هنوز قضات این دیوان‏، صحت آنها را تایید نکرده‌اند. البته وزیر نفت پیش از احضارش به دادسرای دیوان محاسبات، طی نامه‌ای سرگشاده به رییس این دیوان، موضوع عدم واریز مبلغ مورد اشاره دیوان محاسبات کشور را منکر شده بود.