برایان اودی

مترجم: محمدصادق الحسینی

تامین مالی ستاد، فرآیندی است که در آن، به طور سیستماتیک نام کمک‌کنندگان بالقوه جمع‌آوری شده و مشخص می‌گردد که هر یک از آنها به چه دلیلی پول می‌دهند، هر یک می‌توانند به چه میزان کمک کنند و بهترین فرد در میان اعضای ستاد برای درخواست کمک مالی از وی کیست. هر بودجه انتخاباتی به یک برنامه تامین مالی همزمان به منظور اینکه چه مقدار پول و در چه زمانی باید به ستاد تزریق شود، نیاز دارد. کاندیدا و اعضای ستاد باید تامین‌کنندگان مالی را به همان شیوه‌ای هدف‌گیری کنند که رای‌دهندگان را مورد هدف قرار می‌دهند. دو عامل مهم را باید در رابطه با افرادی که ممکن است به فعالیت‌های انتخاباتی شما کمک کنند، در نظر داشته باشید؛ اولا، برخلاف رای‌دهندگان که تنها می‌توانند یک بار در انتخابات به نامزد شما رای دهند (و لذا با همه رای‌دهندگان دیگر برابر هستند)، افراد کمک‌کننده می‌توانند مقادیر مختلفی را به ستاد شما اهدا کنند. نکته دوم این است که در حالی که رای‌دهندگان باید ساکن منطقه‌ای باشند که شما در آن جا کاندیدا شده‌اید، اما افراد کمک‌کننده به فعالیت‌های انتخاباتی شما می‌توانند تقریبا در هر جایی زندگی کنند.

اولین گروه تامین‌کنندگان مالی؛ خانواده، دوستان شخصی و همکاران شغلی نزدیک به کاندیدا هستند. این افراد به این دلیل به کمک مالی خواهند پرداخت که کاندیدا را به طور شخصی می‌شناسند.

دومین گروه، افرادی هستند که مستقیما از انتخاب شدن کاندیدا منتفع می‌شوند. اینها می‌توانند به‌طور مثال کسانی باشند که رابطه‌ای مالی با کاندیدا داشته و منفعتی مالی در انتخاب شدن وی نصیب آنها گردد یا معتقد باشند که قدرت شخصی آنها با انتخاب این فرد افزایش خواهد یافت.

گروه سوم کسانی هستند که دیدگاه ایدئولوژیک یکسانی با کاندیدا دارند، اینها غالبا اعضای همان سازمانی هستند که کاندیدا عضو آن است.

آخرین گروه، افرادی هستند که با رقیب یا رقبای انتخاباتی کاندیدای شما مخالف بوده یا خواهان آن هستند که وی مغلوب گردد. ممکن است اینها با کاندیدای شما موافق نباشند، اما به فعالیت‌های انتخاباتی وی به عنوان ابزاری نگاه می‌کنند که مشخص می‌کند رقیب شما در رابطه با یک موضوع خاص، چقدر نامناسب است، یا به هر دلیل دیگری، خواهان آن هستند که از برنده شدن رقیب شما، ممانعت به عمل آورند.

مهم‌ترین دلیل قابل‌ملاحظه برای اینکه افراد به فعالیت‌های سیاسی کمک مالی نمی‌کنند، این است که هیچ گاه این امر از آنها خواسته نشده است. نامزدهای انتخاباتی غالبا این گونه احساس می‌کنند که «می‌دانند» که فرد خاصی، کمک نخواهد کرد یا از توان مالی کمک برخوردار نیست و لذا از وی درخواست کمک نخواهند کرد. این غالبا تنها توجیه برای پرهیز از درخواست کمک و لذا پرهیز از جمع‌‌آوری منابع مالی است. در رابطه با هر یک از این تامین‌کنندگان مالی بالقوه، باید مشخص نمایید که بهترین شیوه برای درخواست کمک چیست. آیا فرد مزبور در ملاقات با خود کاندیدا یا حتی در دیدار با یکی از دوستانش که عضو ستاد باشد، کمکی خواهد کرد؟ آیا ترجیح می‌دهند که در مراسمی خاص شرکت کنند؟ آیا باید برخی اطلاعات عمومی را برای آنها ارسال کرده و سپس با آنها تماس گرفت یا کاندیدا باید شخصا با آنها ملاقات نماید؟

در بسیاری از موارد، بهترین فرد برای درخواست پول از دیگران، خود کاندیدا است. کاندیدا باید بداند که برای پول «دریوزگی» نمی‌کند، بلکه از حامیانش می‌خواهد که در فعالیت‌های انتخاباتی «سرمایه‌گذاری» کنند که خود وی بخش عمده‌ای از پول و زمانش را در آن سرمایه‌گذاری کرده است. اگر این سرمایه‌گذاری برای کاندیدا باارزش باشد، چرا برای حامیان او ارزش نداشته باشد؟

واضح است که مشکل‌ترین بخش جمع‌آوری کمک‌های مالی، بخش مربوط به درخواست پول است. شخصی که می‌خواهد این درخواست را از افراد مختلف به عمل آورد، باید ابتدا این کار را با یکی از اعضای ستاد تمرین کند و آن فرد هر توجیهی که برای کمک نکردن می‌توان آورد، ارائه کند. مطمئن باشید که این تمرین به شما کمک می‌کند بی‌پروا‌تر باشید و با تسلط بیشتری جلسات جمع‌آوری کمک‌های مالی را هدایت کنید.

شما باید در فعالیت‌های خود در رابطه با جمع‌آوری کمک‌های مالی این قواعد را در ذهن داشته باشید:

۱ - اگر فرد مشارکت‌کننده بالقوه، از برخی مواضع شما یا از حزب شما حمایت نمی‌کند، سعی کنید گفت‌وگو را در مورد مسائل یا ملاحظاتی ادامه دهید که در آنها مشترک باشید.

۲ - مقدار مشخصی را درخواست نمایید. البته بهتر است که مبالغ کمی بالاتر از چیزی که مدنظرتان است، درخواست کنید تا اینکه مقدار بسیار کمی درخواست نموده و کمک‌هایی کمتر از آن دریافت کنید.

۳ - از فرد مشارکت‌کننده بپرسید که پول، چه زمانی و چگونه در دسترس شما قرار خواهد گرفت و فرد مشخصی را برای وصول آن مقرر نمایید. این قسمت، مهم‌ترین بخش است، زیرا برای شما چندان خوشایند نیست که افراد، دو ماه بعد تعهدات خود را زیر پای بگذارند. بدیهی است هر چه سریع‌تر بتوانید پول را به دست آورید، بهتر و مطمئن‌تر است.

۴ - هرگز و هرگز تشکر را فراموش نکنید. این بهترین (و ارزان‌ترین) راه برای حصول اطمینان از آن است که تامین‌کنندگان مالی، فارغ از میزان پولی که به شما داده‌اند، احترام می‌شوند و احترام شما را درک می‌کنند.

ستاد‌ها غالبا از گردهمایی‌ها یا میهمانی‌هایی استفاده می‌کنند که در آنها، رهبری ملی یا فردی مشهور حضور دارد. نامه‌های درخواست کمک مالی، روشی بسیار خوب برای کسب اطلاعات درباره کمک‌کننده‌های بالقوه مالی است. ممکن است بهتر باشد در نامه درخواست پول نکنید، زیرا برای فرد دریافت‌کننده آن، بسیار راحت است که پاسخ منفی داده و نامه را بیرون اندازد، اما نه گفتن به یک فرد، بسیار سخت‌تر است، لذا در نامه بنویسید که یکی از اعضای ستاد، این نامه را با تماس تلفنی یا با درخواست ملاقات پیگیری خواهد کرد.

یک استثنا برای نکته فوق، حالتی است که نامه‌هایی را برای جمع‌‌آوری کمک‌های مالی به شهروندان متوسط و عادی جامعه ارسال می‌کنید، چرا که اگر مطبوعات، مطالبی را راجع به چگونگی اتکای شما به کمک‌های شهروندان معمولی بنویسند، نه تنها سبب شرمندگی شما نخواهد شد، بلکه به‌نوعی تبلیغات انتخاباتی به حساب می‌آید.

آخرین سفارشم در این بخش این است که هرگز فرصت‌های کسب پول را از دست ندهید.