چرا با این پول‌ها پتروشیمی اردبیل را راه نمی‌اندازید؟

عکس: دنیای اقتصاد - امید ایران‌مهر

دنیای اقتصاد- امید ایران‌مهر: میرحسین موسوی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بعدازظهر دوشنبه در حالی وارد اردبیل شد که هزاران تن از مردم این شهر از ساعت‌ها قبل خود را به فرودگاه رسانده و چشم‌انتظار ورود نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به شهرشان بودند. استقبال پرشور از موسوی در مناطق آذری زبان در اردبیل نیز ادامه یافت و مردم این شهر با کاروانی از اتومبیل‌هایشان که با پارچه‌های سبز تزئین شده بود موسوی را تا دانشگاه محقق اردبیلی همراهی کردند. مهندس میرحسین موسوی در جمع پرشور دانشجویان پس از خواندن ابیاتی از شعر معروف حیدر بابا اثر استاد شهریار به زبان ترکی که با استقبال شدید دانشجویان روبرو شد، با بیان این که ما با گردش آزاد اطلاعات، مردم را در جریان همه‌ قراردادها و قیمت‌گذاری نفت خواهیم گذاشت افزود: ما به کمک مردم، دولت انتظامی را به دولت خدمتگزار تبدیل خواهیم کرد و نگاه امنیتی را از کشور برخواهیم داشت. ما باید به سمت استقلال دانشگاه‌ها پیش برویم، ستاره‌دار کردن دانشجویان باید حذف شود، تبعیض‌های جنسیتی باید حذف شود و بومی‌گزینی را برخواهم داشت.

وی ادامه داد: ما در کشور مشکلات و سختی‌هایی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داریم، قشر دانشجو فقط دغدغه‌ مسائل خود را ندارد، بلکه مسائل اقتصادی و اقشار مستضعف جامعه نیز برای دانشجو مهم است. من به فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام (ره)

باز خواهم گشت و یکی از بندهای این فرمان ۸ ماده‌ای مربوط به مساله گزینش‌ها است و من تبعیض در گزینش‌ها را در سراسر کشور از میان برخواهم داشت. ما باید به استادان این کشور احترام بگذاریم، نه آنکه آنها را بازنشسته کنیم.

میرحسین با بیان اینکه «هم‌چنین ما در راستای اجرای اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی اقدام خواهیم کرد»، گفت: حل مشکل بیکاری دانشجویان ضروری است، بخش عمده‌ای از بداخلاقی‌ها و بدفرهنگی‌ها به مساله‌ بیکاری برمی‌گردد، کسانی که می‌گویند تورم دروغ است، به آمار بانک مرکزی رجوع کنند. کسانی که می‌گویند بیکاری وجود ندارد به همین شهر اردبیل، به خانواده‌ها، به فرشبافان و به کارخانه‌ها رجوع کنند. پاک کردن صورت مساله مشکلی را حل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ۲۵‌درصد تورم یعنی از دست دادن یک چهارم قدرت خرید مستضعفان، یعنی کوچک شدن سفره‌های فقرا و کم شدن امنیت، آموزش و سلامت خانواده‌ها. متاسفانه امروز در جهان جزو بدترین کشورها در زمینه‌ تورم هستیم؛ در حالی که بالاترین درآمدهای نفتی را در سال‌های اخیر داشته‌ایم. سیاست‌های صدقه‌ای جواب نمی‌دهد.

میرحسین گفت: ما باید کار و اشتغال ایجاد کنیم و در سیاست‌های خود ثبات داشته باشیم. ما به خود و همه توصیه می‌کنیم که درآمدهای کشور را در جهت برنامه‌های درازمدت و عزت ملت خودمان به کار بگیریم، نه برای خریدن رای مردم. اگر هزینه‌ای کرده و پول خرج می‌کنیم و چیزی به مردم می‌رسانیم باید در ذهن همه این‌طور باشد که این حق مردم است، نه هدیه‌ای به مردم. ما این پول را به ارث نبرده‌ایم و اینها حق مردم است. چرا با این پول‌ها و درآمدها پروژه‌های اساسی و درازمدت اجرا نمی‌کنید؟ و پتروشیمی اردبیل را راه نمی‌اندازید؟ چرا پول‌ها را در جای درست خود مصرف نمی‌کنید؟

وی گفت: ما که در دوران قاجار به سر نمی‌بریم، بلکه در قرن بیست و یکم هستیم. ما در دوران برنامه‌ریزی به سر می‌بریم و باید مطابق مصالح درازمدت مردم گام برداریم. ما منابع متعلق به مردم را در خدمت مصالح عمیق و درازمدت مردم به کار خواهیم برد و پول نفت را در خدمت پروژه‌های عظیم، بالا بردن اشتغال و پایین آوردن تورم به کار خواهیم بست. از آزادی اندیشه نخواهیم ترسید و آن را فرصتی برای رشد خواهیم دانست.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس سخنرانی خود را با شعارهای «زنده باد ایران»‌ و «زنده باد آذربایجان» به زبان ترکی پایان داد و راهی محل دیدار با اقشار مختلف مردم اردبیل شد.

میرحسین موسوی درجمع پرشور مردم اردبیل که سالن محل برگزاری سخنرانی وی را مملو از جمعیت کرده بودند، با بیان اینکه «گرانی می‌تواند اقتصاد را نابود کند»، پرشدن بازارهای داخلی از محصولات کشاورزی خارجی را باعث «به خاک سیاه نشستن» کشاورزان دانست و تاکید کرد: کسی که دلسوز ایران باشد و عظمت ایران را بخواهد، باید به اقتصاد ملی توجه کند. کشور کارشناسان و نیروی کار فراوانی دارد و اگر سیاست‌های مبتنی بر عظمت کشور و ملت در پیش گرفته شود، می‌توانیم مشکلات را حل و در راستای پیشرفت کشور حرکت کنیم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «باید قدر مدیران کشور را بشناسیم و از آن‌ها برای حل مشکلات استفاده کنیم» افزود: «برای حل مشکلات باید به مدیران و کارشناسان و همچنین تصمیم‌گیری‌های عقلانی احترام بگذاریم، نه اینکه یکی از افتخاراتمان انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشد. نباید با تعطیلی شورای پول و اعتبار امکان هر تصمیم‌گیری عقلانی را از بین برد. دود این کار به چشم مستضعفان و کل ملت ما می‌رود. پول ضعیف یعنی اقتصاد ضعیف و اقتصاد ضعیف نیز نشان از اقتدار ضعیف دارد.» میرحسین موسوی دربخش دیگری از سخنانش اتخاذ سیاست‌های معتدل را به صلاح مردم و کشور دانست و ادامه داد:« سیاست‌ خارجی نباید موقعیت ما را در برابر دیگر کشورها تضعیف کند، هر تندروی و افراطی، افراط و تفریطی دیگر را به دنبال خواهد داشت. نباید از سویی هولوکاست را مطرح ‌کنیم و از سوی دیگر ملت اسرائیل را دوست بنامیم یا مثلا از یک طرف آمریکا را مدام محکوم ‌کنیم و بارها بگوییم بزودی سقوط خواهد کرد و بعد نامه‌ تبریک بفرستیم. در مدتی کوتاه سه نامه بدون جواب به صدراعظم آلمان، پاپ و رییس‌جمهور آمریکا فرستادند، ما نمی‌خواهیم ملت کوچک شود.»

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید دشواری‌ها را پشت سربگذاریم، انتخابات‌ را فرصتی برای بازبینی گذشته و انطباق آن با آرمان‌ها و ارزش‌ها دانست و گفت: «مردم ما به دنبال عزت و شرف خود هستند و می‌خواهند ایران و ایرانی سربلند باشد.»

موسوی گفت: در روزهای نزدیک انتخابات باید آگاهی‌ها را گسترش دهیم و بدانیم اگر باهم باشیم و از همه‌ نیروها استفاده و به ملت اعتماد کنیم، می‌توانیم ایرانی سرافراز بسازیم.