شمس به موج ساده‌نویسی امیدوار است

ایسنا- محمد شمس لنگرودی با بیان این‌که من یکی از مدافعان و مبشران ساده‌نویسی در شعرم، با تاکید بر تمایز ساده‌نویسی با ساده‌لوحی، گفت که به موج ساده‌نویسی که راه افتاده، امیدوار است و حالا امتیاز در این موضوع است؛ نه پیچیده‌نویسی.

این شاعر درباره‌ وضعیت ساده‌نویسی در شعر امروز، گفت: قبل از این‌که بخواهم به این سوال پاسخ دهم، بد نیست نکته‌ای را بگویم. چند سال پیش در نیویورک بودم. در خیابان پنجم، تعدادی مغازه‌ کوچک دربسته بود. همراهی که با من بود، پرسید می‌دانی این‌ها چیست؟ گفتم مغازه. گفت: این‌ها مغازه‌های ویژه‌ای هستند که برای رفتن به آن‌ها باید از چند هفته قبل وقت گرفت و مثلا یک پیراهن خرید؛ پیراهنی هم که مثل همه‌ پیراهن‌هاست.

او در ادامه متذکر شد: بسته شدن درها به روی انبوهی از مردم و اختصاص یافتن به نوعی اشرافیت مختص خیابان پنجم نیویورک نیست؛ این موضوع با مدرنیته شروع شده است. وقتی بعد از مدرنیته قرار شد مواهب زندگی در اختیار تمام توده‌های مردم قرار گیرد، به مرور در جوامع دو شاخه از مردم پیدا شدند؛ یکی توده‌های مردم و دیگری جریان نازکی از اشرافیت و نخبگان. این موضوع در شعر هم اتفاق افتاد و شعر آرام آرام مثل نقاشی و سایر هنرها در دسترس همگان قرار گرفت؛ اما بخشی از هنر هم اختصاصی‌تر و نخبه‌گراتر شد و آرام آرام وارد اتاق‌های خاصی برای عده‌ خاصی شد.