قشقاوی: باید به اوباما فرصت داد

دنیای اقتصاد- «جمهوری اسلامی معتقد است برای تغییرات عملی باید به اوباما فرصت داده شود.» این جمله‌، بخشی از سخنان حسن قشقاوی‌، سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری دیروز وی با خبرنگاران است. قشقاوی درباره تازه‌ترین اظهارات اوباما مبنی بر این که همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران روی میز قرار دارد، با بیان این که اظهارات اوباما در گفت‌وگو با نیوزویک دارای چند وجه بود، از جمله این که عنوان کرد ۳۰ سال رویکرد آمریکا نسبت به ایران اشتباه بوده است، ‌گفت: ما این اظهارات (اشتباه رویکرد ۳۰ ساله آمریکا) را واقع‌بینانه می‌دانیم. همگان منتظر عمل هستند و می‌خواهند ببینند که تغییر این رویکرد در عمل به چه صورت است. جمهوری اسلامی معتقد است برای تغییرات عملی باید به اوباما فرصت داده شود.

قشقاوی با بیان این که آنچه در عمل رخ می‌دهد، ملاک بررسی و ارزیابی ما خواهد بود، اظهار کرد: منتظریم ببینیم که تغییر در عمل به چه صورتی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به آن بخش ازسخنان رییس جمهور آمریکا که از امکان استفاده از گزینه نظامی در قبال ایران سخن به میان آورده بود، گفت: می‌دانیم در آستانه سفر نخست‌وزیر نژادپرست رژیم صهیونیستی، لابی صهیونیستی در آمریکا تلاش گسترده‌ای را انجام می‌دهد که درباره مشکلات عدیده این رژیم فرافکنی کند. این رژیم با مشکلات فزاینده‌ای روبه‌رو است و آمریکایی‌ها باید توجه داشته باشند که این فرافکنی توسط صهیونیست‌ها صورت نگیرد و مقامات آمریکایی باید به منافع ملت آمریکا توجه کرده و خود را در مشکلاتی که رژیم صهیونیستی با آن درگیر است، شریک نکنند.

قشقاوی در پاسخ به این که آیا آمریکا می‌داند که چه تغییری را باید انجام دهد و چه تغییراتی مدنظر شما است؟ اظهار کرد: این که این تغییر واقعی است یا در حرف است، راهبردی است یا تاکتیکی؛ ما هنوز اطلاعی نداریم. ما و همه جهان منتظریم پایه‌های عملی این ادعا را شاهد باشیم و نمی‌خواهیم از پیش قضاوتی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر ولی‌نصر مشاور ایرانی باراک اوباما به ایران، با اشاره به اظهارات منوچهر متکی وزیر خارجه در این زمینه مبنی بر اینکه همه ایرانیانی که هویت ایرانی آنها احراز شده و دارای گذرنامه ایرانی هستند، می‌توانند به کشور سفر کنند، گفت: اظهارات آقای متکی حاکی از یک حالت کلی قانونی است. وزارت خارجه آمریکاهم سفر ولی نصر به ایران را تکذیب کرد.

وی همچنین درباره طرح دو سناتور کنگره آمریکا برای تحریم بنزین علیه ایران که سوال یکی از خبرنگاران بود، تحریم را ناکارآمد خواند و گفت: این روزها اعترافات فراوانی در این زمینه شده و محافل غربی، سیاسی، تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب به کرات عنوان کرده‌اند که مسیر تحریم اشتباه است. تحریم هیچ تاثیری در روند پیگیری مطالبات به‌حق جمهوری اسلامی ندارد.

قشقاوی با تاکید بر اینکه ایران از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کند، یادآور شد: البته دست بسته نیستیم و کارهای نرم‌افزاری خوبی برای مقابله با هر‌گونه تحریم احتمالی انجام می‌دهیم. تحریم همان گونه که در گذشته تاثیر نداشته در آینده نیز تاثیری نخواهد داشت. موافقت آمریکا برای صادرات گاز ایران به اروپا در چارچوب خط ناباکو سوال دیگری بود که قشقاوی با بیان اینکه چیزی به طور رسمی در این زمینه از آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم، گفت‌: کسی نمی‌تواند از لحاظ سیاسی، مزیت‌های نسبی جغرافیایی را منکر شود. مزیت‌های فراوان ایران از جمله امنیت خط لوله، ارزانی انتقال و کیفیت مواد صادراتی غیرقابل انکار است و اینها واقعیت روی زمین است. اگر برخی فشارهای سیاسی این واقعیات را نادیده بگیرند، جغرافیا واقعیت خود را تحمیل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که اصل کار اقتصادی سودآوری، امنیت و منافع راهبردی است، افزود: مزیت‌های ایران در این زمینه به معنای رقابت با روسیه و دیگر کشورها نیست و کسی جای کس دیگری را تنگ نمی‌کند. ما مزیت اقتصادی خود را داریم و هیچ تزاحمی بین این منافع نیست.