رحلت حضرت آیت‌ا... العظمی بهجت

«دنیای اقتصاد» در گذشت مرجع تقلید شیعیان را تسلیت می‌گوید. رویداد

آیت الله العظمی بهجت به ملکوت اعلی پیوست‌

به گزارش ایرنا، آیت‌الله العظمی بهجت یکی از مراجع جهان تشیع، دیروز در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) شهر قم به ملکوت اعلی پیوست. به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت (دام ظله) در اواخر سال ۱۳۳۴ (هـ . ق) در شهر فومن واقع در استان «گیلان» به دنیا آمد و هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود که مادر را از دست داد‌.

تحصیلات ابتدایى حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال ۱۳۴۸ (هـ . ق) هنگامى که تقریبا ۱۴ سال از عمر شریفش مى‌‏گذشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم (عراق) شد و حدود ۴ سال در کربلای معلى اقامت نمود و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن سامان، از جمله مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویى (غیر از آیت الله العظمى خویى معروف) بهره برد و در سال ۱۳۵۲ (هـ . ق) براى ارائه تحصیل به «نجف اشرف» رهسپار گردید و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام از جمله حاج شیخ مرتضى طالقانی (ره) به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام؛ حاج آقاى ضیاء عراقى و میرزاى نائینى (رحمه‏الله) در حوزه درسى آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى وارد شد.

افزون بر این، ایشان از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانى و حاج شیخ محمد کاظم شیرازى (رحمه‏الله) صاحب حاشیه بر مکاسب - و در حوزه علوم عقلى، کتاب (الاشارات والتنبیهات) و (اسفار) را نزد آیت الله سید حسین بادکوبه‏اى (ره) فراگرفت و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تالیف کتاب (سفینه‏البحار) با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى (ره) همکارى نمود و در زمینه تهذیب نفس در زادگاهش (فومن) از کودکى محضر عالم بزرگوار (سعیدى) و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد، تااینکه در نجف اشرف در سن ۱۷ - ۱۸ سالگى با آیت حق علامه قاضى (ره) آشنا شد و گمشده خویش را در وجود ایشان یافت و در سلک شاگردان اخلاقى - عرفانى ایشان درآمد.