شهروند درجه دو خلاف اعتقادات ماست

عکس: پایگاه خبری قلم

توزیع پست در میان طرفداران سیاسی والاترین خیانت است

دنیای اقتصاد- میرحسین موسوی با بیان اینکه هیچ شخص یا گروهی را شهروند درجه دو تلقی نخواهم کرد، تاکید کرد: این خلاف اعتقادات دینی ما است. به گزارش پایگاه خبری «قلم» نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس که در همایش مسوولان و معتمدان ستادهای انتخاباتی‌اش در سراسر کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه «سخت‌ترین بخش تبلیغات بخشی است که با احساسات عمیق و تصویر آرمانی مردم از کاندیدایشان مواجه می‌شویم» گفت: تطبیق توانایی‌های کم من با تصورها و تقدیرهای مردم سخت است؛ من همیشه به خود یادآور می‌شوم که چیزی نبوده و نخواهم بود و دولت آینده تجلی خواسته‌های مردم در چارچوب جمعی است که من هم جزئی از آن هستم. موسوی در تشریح اهداف دولت آینده خود با بیان اینکه «در کشور ما با وجود قومیت‌ها و سلایق گوناگون و با توجه به اینکه رسانه فراگیری نداریم، باید جهت‌گیری‌ها را باز کنیم» گفت: برنامه‌های دولت آینده اینجانب در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، سلامت، فرهنگ و غیره انتشار خواهد یافت که امروز خلاصه‌ای از آن را ارائه می‌دهم.

پرهیز از تحمیق شهروندان

وی افزود: من مشروعیت خود را در گروی اعتماد به حمایت مردم می‌دانم و از خودسری، نقض قانون و تحمیق شهروندان پرهیز می‌کنم. موسوی با بیان اینکه شایسته هیچ دولتی در جهان نیست که پایه قدرت و فعالیت‌های خود را بر اساس تحمیق مردم و با ارائه آمار غلط و جوسازی بگذارد، اظهار کرد: من معتقدم حتی اگر با نیت خیر هم این کار صورت گرفته باشد به نیت سوء بدل می‌شود.

حمایت جدی از آزادی رسانه‌ها

موسوی با تاکید بر اینکه از حقوق مطبوعات و فعالیت‌های رسانه‌ای حمایت جدی خواهد کرد، گفت: فعالیت آزاد رسانه‌ها برای حکومت، جنبه تزئینی ندارد، بلکه پیشرفت ما در گروی رسانه‌های آزاد است، ما برای توسعه و عظمت خودمان و نیز ایجاد اخلاق عمومی و فرهنگی بهتر نیازمند رسانه هستیم. درست مانند همان چیزی که برای درآمدهای مالی به بهره‌وری بیشتر نیازمندیم.

نخست‌وزیر سال‌های دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه «آنچه باعث فروپاشی اروپای شرقی شد بسته بودن فضای رسانه‌ای در آنها بود» اظهارکرد: در جهان امروز اگر متناسب با گسترش رسانه‌ها ذهنیت مدرن نداشته باشیم و نتوانیم این امر را مدیریت کنیم، در برابر حجم عظیم اطلاعاتی که از سراسر جهان به سمت ما روانه هستند، نمی‌توانیم کار کنیم و متاسفانه با این مشکل مواجهیم وگرنه رسانه ملی ما در آستانه انتخابات برنمی‌تابید که از مشارکت مردم دفاع نکند. ما هرچه به صدا وسیما نامه می‌نویسیم و می‌خواهیم که حداقل به ما بگویند که در روزهای تبلیغات انتخاباتی برنامه‌سازان ما چه کارهایی باید انجام دهند، پاسخی به ما داده نمی‌شود، بنابراین یکی از تصمیمات جدی من حمایت از فعالیت مطبوعات و حقوق و آزادی رسانه‌ها است. وی تاکید کرد: من همچنین از اموال عمومی برای استمرار قدرت استفاده نخواهم کرد؛ این اموال امانت مردم است که باید در چارچوب یک مدیریت عقلانی به مردم بازگردانده شود و نمی‌شود از این منابع در جهت استمرار قدرت استفاده شود. من تصمیم دارم منزلت عمومی را گسترش دهم. این منزلت‌ها امانتی است در دست دولت برای دفاع از حقوق مردم.

دفاع از حقوق مخالفان

موسوی ادامه داد:‌ من از حقوق مخالفان خود یعنی مخالفان دولت حمایت خواهم کرد؛ بدون این مصالح کشور امکان پیشرفت ندارد. باید اجازه بدهیم مردم حرف‌شان را بزنند و نقد آنها را به ویران‌سازی تشبیه نکنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: از استخدام کشوری و سازمان اداری به عنوان وسیله‌ای برای جبران زحمات طرفداران سیاسی خود استفاده نخواهم کرد و معتقدم که توزیع پست در میان طرفداران سیاسی والاترین خیانت است. موسوی با تاکید بر اینکه اجازه سوءاستفاده از اطلاعات اقتصادی را به هیچ عنوان به همکاران خود نخواهم داد، تاکید کرد که این راه یکی از کانال‌های فساد اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگر من از گردش آزاد اطلاعات صحبت می‌کنم، آن را وسیله‌ای برای مبارزه با فساد اقتصادی می‌دانم و معتقدم که متاسفانه سیاست‌های ما به روی فساد اقتصادی باز است.

به مردم دروغ نخواهم گفت

میرحسین موسوی با بیان اینکه هیچ گاه به مردم دروغ نخواهد گفت و آمار نادرست به آنها ارائه نخواهد داد، خاطرنشان کرد: از دیگر کارهایی که بر آن توجه جدی خواهم داشت، این است که اصل شفافیت را خدشه‌دار نخواهم کرد و نیز معتقدم که کشور در چارچوب یک فضای چندصدایی ونقد است که می‌تواند پیش برود.

وی با تاکید بر اینکه از قانون استفاده ابزاری نخواهد کرد، افزود: نکته دیگر که بسیار مهم و حساس است و متاسفانه امروز رایج شده، این است که از ناتوانی و نیاز هیچ شهروندی برای جلب حمایت او استفاده نمی‌کنم. مردم ما مشکل اقتصادی، درمانی، آموزش و پرورش فرزندان و حتی مشکل نان دارند. بیکاری و اعتیاد بیداد می‌کند و حق است که دولت اسلامی و دولتی که می‌خواهد از ارزش‌های اسلامی دفاع کند، متعهد شود که از این نیازها به سمت و سوی بهره‌وری سیاسی خود استفاده نکند، زیرا این کار عزت مردم را نشانه می‌گیرد.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عده ثبت‌نام‌کنندگان این دوره از انتخابات حتی از دوره‌های قبل هم کمتر شد، اما شورای نگهبان ۵ روز برای تعیین صلاحیت‌ها وقت خواسته است؛ ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم اینها به هم وصل هستند، اما به نظر می‌رسد که این کارها برای آن است که شور انتخاباتی را عقب بیندازند؛ وگرنه چرا شورای نگهبان ۵ روز کار را عقب می‌اندازد؟