دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: رییس‌جمهور دیروز پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران قرار گرفت و ضمن ارائه آماری چند از وضعیت اقتصادی کشور به دفاع قوی از سفرهای استانی پرداخت و اعلام کرد که سفرهای استانی ابتکار موفقی بوده و در حال تبدیل شدن به یک الگو در عرصه جهانی است‌‌. احمدی‌‌نژاد با بیان این ‌که سفرهای استانی یک نوع انقلاب در شیوه مدیریت است، اظهار کرد: کسانی ‌که در مورد این سفرها مباحثی را مطرح می‌کنند، نمی‌توانند یک تصمیم دولت را زیر سوال ببرند؛ چرا که این‌ها همه کارشناسی است. این افراد بگویند کدام تصمیم دولت در سفرهای استانی غیرکارشناسی است؟ در این مورد نمونه‌ای بیاورند و مثالی بزنند. وی تاکید کرد که این سفرها تا پایان دولت نهم ادامه خواهد یافت.

احمدی نژاد همچنین تاکید کرد: هر وعده ای که داده بودم، عملی شده است و اینکه ببینیم وعده‌هایم چقدر محقق شده است در آینده مشخص خواهد شد.

سفر به سمنان به خاطر سفر رهبری لغو شد

رییس‌جمهور پس از سخنان مقدماتی در جمع خبرنگاران‌‌، به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گفت. احمدی‌‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که « برخی سایت‌ها در آستانه‌ انتخابات تخریب‌هایی را علیه دولت آغاز کرده‌اند، از جمله بحث تذکر شورای نگهبان در مورد سفر استانی و لغو سفر دولت به سمنان یا استعفای آقای بهمنی» گفت: سفرمان به سمنان لغو نشده است. ما طبق برنامه سفرهای خود را پیش می‌بریم، اما چون مشخص بود مقام معظم رهبری سفری داشته باشند، برنامه‌ریزی کرده بودیم سفر استانی به سمنان بعد از سفر ایشان صورت بگیرد. سمنان آخرین استانی است که من به آن سفر می‌کنم؛ چون خودم نسبتی با این استان دارم دوستان می‌پذیرند که سمنان آخرین استانی باشد که به آن سفر می‌کنم که اثبات می‌کند تمام کشور مورد توجه ما است و استان سمنان از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نیست.

سفرهای استانی در حال تبدیل شدن به یک الگو در جهان است

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در مورد سفرهای استانی در حال حاضر بحث‌هایی مطرح می‌شود، مثل این‌که می‌گویند گداپروری است یا این‌که بین مردم در سفرهای استانی پول توزیع می‌شود، یا مصوبات دولت در سفرهای استانی غیرکارشناسی است، اظهار کرد: این‌ها حرف‌های جدیدی نیست‌‌. وی با دفاع قوی از سفرهای استانی گفت: سفرهای استانی ابتکار موفقی بود که در حال تبدیل شدن به یک الگو در عرصه جهانی است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که دولت باید با مردم ارتباط از جمله ارتباط عاطفی داشته باشد، اظهار کرد: این گونه نمی‌شود که در اتاق‌های دربسته بنشینیم و برای مردم تصمیم بگیریم، بدون این‌که ارتباطی با مردم داشته باشیم و با آنها زندگی کنیم. حکومت باید پیوسته با مردم باشد و ارتباط مستمر داشته باشد و این یکی از نتایج سفرهای استانی است. وی همچنین با بیان این‌که سفرهای استانی بوروکراسی حاکم بر کشور را دور زد، گفت: در واقع در سفرهای استانی دولت در استان‌ها حضور می‌یافت و مستقیما مسائل را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کرد‌‌.

بگویند کدام تصمیم دولت غیرکارشناسی است؟

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که سفرهای استانی یک نوع انقلاب در شیوه مدیریت است، اظهار کرد: سفرهای استانی باعث شده است بازدهی دولت در بخش‌های گوناگون نسبت به دوره‌های قبل چند برابر شود، همچنین موجب شده است روند تصمیمات بهتر و مناسب‌تر شود‌‌.

وی هم‌چنین با بیان این‌که در مورد مصوبات سفرهای استانی دقیق‌ترین کارهای کارشناسی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کسانی‌که در مورد این سفرها مباحثی را مطرح می‌کنند، نمی‌توانند یک تصمیم دولت را زیر سوال ببرند؛ چرا که اینها همه کارشناسی است. این افراد بگویند کدام تصمیم دولت در سفرهای استانی غیرکارشناسی است؟ در این مورد نمونه‌ای بیاورند و مثالی بزنند. رییس‌جمهور افزود: کسانی‌که این مباحث را مطرح می‌کنند، بگویند از ۵۹ سفر استانی که صورت گرفته است ،کدام یک از مصوباتش غیرکارشناسی است و می‌توانند آن را زیر سوال ببرند.

وی گفت: این‌گونه مباحث را از زیرمجموعه‌های بداخلاقی انتخاباتی تعبیر می‌کنیم و ارزشی برای آن قائل نیستیم. احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: این مسائل باعث نمی‌شود ما از مسیر خود متوقف شویم. سفر استانی تا آخر ادامه دارد و اجرا شدن مصوبات آن را نیز پیگیری می‌کنیم. دولت تا لحظه‌ آخر کار می‌کند؛ زیرا اگر بخواهد تحت تاثیر این هیاهوها قرار بگیرد، متوقف می‌شود و نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

رییس‌جمهور گفت: عده‌ای کاری ندارند، بیکار هستند و می‌نشینند و این حرف‌ها را می‌زنند، ما نیز آزادی مطلق داریم، افراد می‌توانند حرف‌های خود را بزنند؛ این گونه حرف‌های بی‌حساب و کتاب زدن خرجی ندارد.

درباره درآمدهای نفتی توضیح می‌‌‌دهم

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره درآمدهای نفتی و مشخص‌شدن نحوه هزینه‌کرد آن گفت: حتما در رابطه با بحث درآمدهای نفت مفصلا صحبت می‌کنم. دیوان محاسبات وابسته به مجلس است و هم دارای دادستان است و هم دادگاه. اگر تخلفی صورت گرفته باشد دادستان می‌تواند کیفرخواست صادر کند تا دادگاه رسیدگی کند. رییس‌جمهور این مسائل را عمدتا اختلاف نظرهای حسابداری عنوان کرد که دلیل آن ادامه‌دار بودن بودجه است. وی خاطرنشان کرد: در مورد یک میلیارد دلار هم توضیح داده شده و صورتجلسه کردند که به زودی اعلام می‌شود و از تریبونی که دولت متهم شد، باید قرائت شود.

احمدی‌نژاد افزود: در مورد علت این خبرسازی‌ها به موقع توضیح می‌دهم، اما باید بگویم عده‌ای در فرصت انتخابات از این مساله استفاده می‌کنند، ولی جالب است که هیچ کدام راهکار و مسائلی در مورد برنامه‌هایشان ارائه نمی‌دهند و تنها دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

من رقیب هیچ کس نیستم

در ادامه خبرنگاری از احمدی‌نژاد این پرسش را مطرح کرد که کدام یک از کاندیداها را رقیب جدی خود می‌دانید؟ که رییس‌‌جمهور در پاسخ اظهارکرد: من رقیب هیچ کس نیستم، رفیق همه هستم، ما می‌خواهیم خدمت کنیم و بالاخره یک نفر رییس‌‌جمهور می‌شود، اما باید جوری رفتار کنند که فضای کمک فراهم باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی هم‌چنین هر گونه تاثیرپذیری سفر خود به برزیل از اقدامات رژیم صهیونیستی را رد کرد. وی گفت: مطلقا رژیم صهیونیستی در این مساله نقش نداشته، آن‌ها کوچک‌تر از آنند که در تصمیمات دولت ما اثر بگذارند. تنها به دلایل فنی و برخی هماهنگی‌ها این سفر به تعویق افتاد و من فکر کردم اگر بعد از انتخابات صورت پذیرد، دستاوردهای زیادی خواهد داشت. رییس‌جمهور ادامه داد: سفر به برزیل نه تنها در روابط دوجانبه، بلکه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز موثر است.

وی در پایان گفت: ما در معادلات منطقه برای حمایت از مقاومت و برخورد با فرهنگ صهیونیسم طراحی‌هایی انجام می‌دهیم، اما در مسائل بین‌الملل اقدامات آن‌ها (رژیم صهیونیستی) به حساب نمی‌آید.

معرفی مفسدان اقتصادی وظیفه ما نیست

احمدی‌‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره وعده معرفی مفسدان اقتصادی گفت: من گفتم مفسدان اقتصادی را معرفی می‌‌کنم و این کار را انجام داده‌ام، اما دیگران گفتند اسامی‌‌را اعلام کن که این کار دستگاه دیگری است.

وی افزود: هم من به وعده‌ام عمل کرده‌ام و هم قوه‌قضائیه اسامی‌‌ مفسدان اقتصادی را اعلام کرد و در سایت آنها قابل دسترسی است. رییس‌‌جمهور ادامه داد: در یک مورد نیز در سفر به ساوجبلاغ اسم مفسد اقتصادی یک پرونده را اعلام کردم که با او برخورد نیز شد. احمدی‌‌نژاد تصریح کرد: وظیفه ما اصلاح ساختار است و محاکمه و مجازات با دستگاه دیگری است.