تایید سفر مشاور اوباما به ایران

منوچهر متکی در مورد سفر ولی‌رضا نصر، مشاور خاورمیانه‌ای اوباما به ایران گفت: هر ایرانی در هر جای دنیا می‌تواند به کشور خود سفر کند و در این مورد مشکلی نیست. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص سفر ولی‌رضا نصر، مشاور خاورمیانه‌ای اوباما به تهران و انتقادات مطرح شده درباره آن اظهار کرد: ایرانیان در هر جای دنیا می‌توانند به کشورشان سفر داشته باشند و این مساله امری طبیعی است و لذا هماهنگی خاصی در مورد سفر یک ایرانی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، نیاز نیست.

متکی درباره روابط ایران و انگلیس نیز با تاکید بر این که روابط تهران و لندن روابطی معمولی با مسائل ویژه و مشکلات خاص خود است، خاطرنشان کرد: در طبیعت روابط با کشورها، بخشی مبتنی بر حوزه‌های مثبت و بخشی نیز دارای نکاتی است و روابط با انگلیس نیز از این مساله مستثنی نیست و ما بر موضوعات مختلفی با انگلستان در بحث و تبادل نظر، اختلاف نظر و دیدگاه داریم، اما مساله خاصی در این مناسبات وجود ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی در مورد بحث مذاکره ایران و آمریکا در ماه اکتبر (مهرماه) اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، دیدگاه جمهوری اسلامی ‌ایران در مورد آمریکا دیدگاهی واقع‌بینانه و مبتنی بر عملکردها است و قاعدتا هم قضاوت ما به عملکردها بر‌می‌گردد و هم تصمیم‌سازی‌های ما بر این اساس شکل می‌گیرد. لذا اگر ما در رویکردهای عملی دولت جدید آمریکا زمینه‌هایی را مشاهده کنیم که به قضاوت برسیم، در آن هنگام تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کنیم. متکی همچنین در خصوص بسته پیشنهادی ایران نیز اظهار کرد: بسته پیشنهادی در حال تدوین است و به محض تکمیل شدن در اختیار طرف‌های مقابل قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه در ادامه با تاکید بر پیگیری مستمر بحث دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در عراق توسط آمریکا تصریح کرد: بحث گروگان‌های ایرانی در عراق به طور مرتب در دستور مستمر پیگیری است و در هر ملاقات با طرف عراقی موضوع مامورین جمهوری اسلامی ‌ایران را پیگیری می‌کنیم. به گفته وی؛ مشاور ملی نخست وزیر عراق در سفر به تهران این موضوع را مطرح کرده است که اگر مسوولیت زندان‌ها به دولت عراق واگذار شود، عراق نسبت به پس دادن ماموران ایرانی اقدام می‌کند.