تذکر وزیر اطلاعات به رسانه‌ها
محسنی اژه‌ای: کانون‌های توطئه و جعل خبر در خدمت دشمن هستند
دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: دومین حضور خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت دیروز در حالی برگزار شد که به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری دهم، سوالات اغلب رنگ و بوی انتخاباتی داشت.

به گونه‌ای که برخی از خبرنگاران رسانه‌های حامی دولت محور پرسش‌های خود را درباره ارائه آمارها و ارقام مطروحه از سوی برخی از رسانه‌های منتقد دولت و طرح آن در برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری که از نگاه این رسانه‌ها «اقدامات و شایعه‌پراکنی برخی کانون‌های توطئه در آستانه انتخابات» نامیده شد، قرار دادند.
در این میان خبرنگاران خواستار برنامه‌های وزارت اطلاعات برای برخورد با این کانون‌های توطئه که به زعم آنها شامل برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها می‌گشت، شدند. وزیر اطلاعات در پاسخ به آنها درباره کانون‌های توطئه و جعل خبر گفت: متاسفانه الان و در این شرایط بعضی‌ها با جعل خبرها و پخش شایعات بی‌اساس نه تنها به زعم خود به دولت یا غیر دولت ضربه می‌زنند، بلکه ذهن مردم را هم مشوش می‌کنند و بیشتر آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. محسنی اژه‌ای افزود: برخی از اینها شناخته شده‌اند و فعالیت آنها آشکار است و برخی از اینها توسط طرفداران برخی نامزدها و از تریبون رسمی انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: فعالیت این گونه کانون‌ها پنهان نیست و آشکار است و مردم باید آگاه باشند که با چه انگیزه‌ای جعل خبر می‌شود.
وزیر اطلاعات با اشاره به خبر بی‌اساس کناره‌گیری رییس کل بانک مرکزی که یکی از سایت‌ها منتشر کرد، گفت: اینکه این خبر را چه کسی داد و چه افرادی از آن نفع می‌برند ناشناخته نیست. محسنی اژه‌ای افزود: برخورد با این مواردی که شناخته شده، وظیفه مدعی‌العموم است و اگر شاکی خصوصی داشته باشد باید رسیدگی شود.
وی افزود: مواردی هم که باید برای دستگاه قضایی شناسایی شود، وزارت اطلاعات کمک کرده است و هر چند که الان هم افراد این گونه کانون‌ها را شناسایی کرده‌ایم.
محسنی اژه‌ای گفت: تصور می‌کردیم که با تذکرات ما و معرفی به دستگاه قضایی این‌گونه سایت‌ها از کار خود دست بر می‌دارند، اما اگر این کار را نکنند و یک بار دیگر همین سایت‌های مشخص جعل خبر کنند وظیفه خود می‌دانیم که آنها را معرفی کنیم.
رکسانا بی‌گناه نیست
وزیر اطلاعات درباره پرونده رکسانا صابری هم گفت: اینکه حکم وی دو سال حبس تعزیری است خود این احراز جرم است. وی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات پرونده متهمان را از نگاه کارشناسی بررسی کرده و از همین نگاه به دستگاه قضایی نظر کارشناسی می‌دهد.
وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی هم این پرونده را مثل سایر پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و ممکن است نظر کارشناسی ما را قبول کند یا نکند.
وزیر اطلاعات گفت: اما دستگاه قضایی نظر کارشناسی وزارت اطلاعات را درباره این پرونده قبول کرد و در مرحله اول حبس هم داد و در دادگاه تجدید نظر هم تبرئه نشد، اما گفتند وی با توجه به محتوای پرونده به دو سال زندان تعلیقی محکوم شد. وی افزود: بنابراین معنای این حکم بی‌گناهی رکسانا صابری نیست، زیرا وی محاکمه شده و جرم وی نیز احراز شده است. وزیر اطلاعات گفت: حالا به دلایلی که قاضی دادگاه تجدید نظر تشخیص داده زندان وی به حالت تعلیقی درآمده است.
وزیر کشورخبر داد
حضور نمایندگان کاندیداها بر سر صندوق‌های رای

از سوی دیگر صادق محصولی، وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه دولت تاکید کرد‌ که در قانون برای هرگونه تخریب جرم و مجازاتی مشخص شده است. اینکه برخی کاندیداها یا طرفداران و ارگان‌های مطبوعاتی‌شان اقدام به تخریب دیگر کاندیداها بکنند، خلاف قانون است؛ به ویژه برای کسانی که می‌خواهند در آینده مجری قانون باشند و صیانت از قانون را بر عهده داشته باشند اجرای قانون بسیار مهم است و در قانون نیز تاکید شده که نباید تخریبی صورت بگیرد؛ بنابراین کاندیداها باید به این اصل قانون بیش از دیگران توجه کنند.
وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سلامت انتخابات تصریح کرد: قانون ساز و کار لازم را برای سلامت انتخابات پیش‌بینی کرده و شورای نگهبان و وزارت کشور نیز در این ارتباط وظایفی دارند و ساز و کارهای لازم را تدوین کرده‌اند. محصولی ادامه داد: همان‌طور که اعلام شده نماینده هر یک از نامزدهایی که تایید صلاحیت شوند، می‌تواند پای صندوق‌های رای و همچنین در مرحله‌ شمارش آرا در شعب حضور داشته باشد. وی همچنین گفت:‌ انتخابات توسط معتمدان مردم برگزار می‌شود و در واقع انتخابات را خود مردم برگزار می‌کنند.

صفار‌هرندی: برخی رسانه‌ها مراقب باشند
در همین حال محمد‌حسین صفار‌هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات ‌دولت در خصوص برخی شایعه‌پراکنی‌ها در رسانه‌ها و برخورد قانونی با آنها گفت: در قانون به اطلاع رسیدن چنین مسائلی به مردم ذکر نشده، بلکه تنها اعلام شده است که به آنها تذکر داده شود و این امر تنها در خصوص انتخابات نیست و هر چیزی که سبب شود عدول از قانون در مطبوعات انجام شود و تخطی از قانون مطبوعات صورت گرفته باشد این رسانه‌ها تذکر دریافت می‌کنند.
وی افزود: روی مساله انتخابات متمرکز نیستیم و عملکرد مطبوعات را مورد توجه قرار می‌دهیم و ممکن است در برخی مطبوعات حریم اخلاقی شکسته شود یا دروغی به فردی نسبت داده شود. مانند دروغی که یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص استعفای رییس بانک مرکزی منعکس کرد و این حرف که هیچ پشتوانه خبری درستی نداشت معلوم نیست که به چه دلیل جز آزار رساندن و انجام عملیات ایذایی نسبت به دولت صورت گرفته باشد و باید برخی رسانه‌ها مراقب باشند و خود را بیشتر کنترل کنند و از رفتارهایی که می‌تواند سبب التهاب در جامعه شده و دود آن به چشم ملت می‌رود، خودداری کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فعال شدن سایت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: آن دسته از سایت‌هایی که از قانون تخطی می‌کنند طبیعتا مطابق با همان آیین‌نامه‌ای که نوشته شده است با آنها رفتار خواهد شد و در همین روزهای اخیر نیز چند تن از این سایت‌ها تذکری را دریافت کردند.