تعویق تلاش آمریکا برای تشدید تحریم ایران

دنیای‌اقتصاد- اعلام واشنگتن مبنی بر اینکه هنوز زمینه تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران فراهم نیست، نتیجه مذاکرات روز پنج‌شنبه هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه در واشنگتن است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که برای انجام سلسله مذاکراتی با مقامات جدید آمریکا به واشنگتن سفر کرده‌ است، روز پنج‌شنبه با هیلاری کلینتون،‌ وزیر خارجه دولت اوباما گفت‌وگوهایی انجام داد و از جمله درباره پرونده هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخت. در این مذاکرات سرگئی لاوروف اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران را بی‌تاثیر در حل پرونده هسته‌ای ایران دانست و هیلاری کلینتون هم تاکید کرد که فعلا زمینه تشدید تحریم‌ها فراهم نیست. به گزارش بی‌بی‌سی وزیر امور خارجه آمریکا حدود دو هفته پیش هشدار داده بود اگر گفت‌وگوهای آتی گروه ۱+۵ با ایران شکست بخورد، ایران با تحریم‌های فلج‌کننده روبه‌رو خواهد شد. هیلاری کلینتون آن زمان به شماری از نمایندگان کنگره گفت: هرچند آمریکا برنامه مذاکره مستقیم با ایران را دارد، اما در عین حال مشغول فراهم کردن مقدمات تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت آمریکا در حال برداشتن گام‌های مقدماتی است تا شرکا و متحدان این کشور را متقاعد کند در صورت نیاز، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران در نظر گرفته شود. با این همه آن طور که هیلاری کلینتون می‌گوید روند تهیه مقدمات تشدید تحریم‌ها علیه ایران هنوز تکمیل نشده است. وی این سخنان را پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد.

کلینتون ابراز امیدواری کرد: تلاش گروه (۱+۵) برای گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه اتمی‌ این کشور نتیجه‌بخش باشد. به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف نیز پس از دیدار با خانم کلینتون بار دیگر بر این موضع کشورش که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران به حل مشکل برنامه اتمی ‌ایران کمک نمی‌کند، تاکید کرد. با این حال بنا به این گزارش وی اشاره کرد که روسیه به اعمال فشار بر ایران اعتراضی ندارد؛ البته اگر این کار به قانع کردن دولت ایران برای نشستن پای میز مذاکره کمک کند. لاوروف گفت: «این کاری است که ما الان انجام می‌دهیم.» هم‌اکنون گروه پنج به علاوه یک متشکل از نمایندگان آلمان و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای با ایران در تلاش است. کاخ سفید می‌گوید برخلاف دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش، آمریکا این بار به طور فعال در مذاکرات چندجانبه با ایران شرکت خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر گفت دولت آمریکا منتظر پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد مذاکره گروه پنج به علاوه یک است.

کلینتون هرچند در هفته‌های اخیر در مورد تشدید تحریم‌ها به ایران هشدار داده است، هنوز رسما در مورد طرح تحریم واردات بنزین ایران که اخیرا در کنگره آمریکا مطرح شده، اظهارنظری نکرده است.

ایران فقط به دنبال تسلیحات دفاعی است

خبرگزاری ایتارتاس روز جمعه از واشنگتن گزارش داد: وزیر خارجه روسیه در جلسه پرسش و پاسخی در موسسه بین‌المللی صلح «کارنگی» گفت که کشورش تنها سلاح‌های دفاعی به ایران می‌فروشد. به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» روز پنج‌شنبه خاطرنشان کرد که مساله فروش سلاح و به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی به ایران در دیدار امروز (پنج‌شنبه) وی با «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: هیچ یک از ابزارهایی که ما به ایران یا کشورهای دیگر می‌فروشیم، ناقض تحریم‌های بین‌المللی یا ملی نیست. وزیر خارجه روسیه گفت که یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین در زمینه کنترل صادرات نظامی ‌در کشورش اعمال می‌شود.

وی یادآور شد: همه تسلیحاتی که در اختیار ایران قرار می‌دهیم، تنها جنبه دفاعی دارد و کلیه اقدامات ما در حوزه همکاری‌های فنی نظامی‌با این کشور مطلقا قانونی است. لاوروف همچنین تصریح کرد که تسلیحات فروخته شده به ایران هرگز علیه هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نگرفته است.