نقش ایران و ژاپن در برپایی نظم جدید جهانی

عکس: ایسنا

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در دیدار با هیروفومی ناکاسونا، وزیر امور خارجه ژاپن با تاکید بر ضرورت تغییر نظم ظالمانه جهانی گفت: باید نظم عادلانه و انسانی جایگزین نظم کنونی شود و ایران و ژاپن به خاطر ویژگی‌های تمدنی و فرهنگی غنی می‌توانند نقش مهمی در برپایی نظم جدید داشته باشند. به گزارش سایت اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در این دیدار با اشاره به اینکه روابط ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده است، اظهار کرد: دو ملت از کانون‌های اصلی تمدن و فرهنگ جهان هستند و اصول و ویژگی‌های دو تمدن مشترکات فراوانی با یکدیگر دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به گسترش و تعمیق روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: جمهوری‌اسلامی ایران علاقه‌مند است دوستی‌ها و مناسبات خود را با ژاپن هر روز عمیق‌تر کند و محدودیت‌هایی برای توسعه روابط قایل نیست.

احمدی‌نژاد با تاکیدبر اینکه تهران روابط خود را با کشورهای دیگر به طور مستقل پیگیری می‌کند، تصریح کرد: تهران روابط بر همکاری‌های خود را خارج از تاثیرگذاری دیگران دنبال می‌کند و توسعه یا تضعیف روابط با برخی کشورها، تاثیری در دیدگاه ما نسبت به توسعه روابط با ژاپن ندارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تحولات بزرگی در راه است و نظم برآمده از جنگ جهانی دوم رو به پایان است، اظهار داشت: نظم صد ساله گذشته قادر نیست مسائل مختلف جهانی را حل کند و علت آن هم این است که مبنا و ویژگی‌های این نظم، ظالمانه است و جمهوری اسلامی ایران آماده است در برپایی این نظم با ژاپن همکاری و گفت‌وگو کرده و برنامه مشترکی را تهیه کند.

وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و تمدنی ایران اظهار کرد: ژاپن مایل است در شرایط کنونی همکاری‌های خود را با ایران هر چه بیشتر گسترش دهد. وی افزود: ایران یک قدرت منطقه‌ای و دارای تاریخ طولانی و باورهای عمیق است و آمادگی داریم در خصوص گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران همکاری داشته باشیم.