دنیای‌اقتصاد- نایب رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس‌، با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در بعضی از کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس، تصریح کرد: نقض حقوق بشر در بعضی از کشورهای عربی ریشه در استعمار انگلیس و سیاست‌های استثمارگرایانه بریتانیا دارد. محمدکریم عابدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آنچه از نقض حقوق بشر در بعضی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آشکار می‌شود، شاید یک‌صدم آن چیزی است که در واقع وجود دارد، افزود: باید در بررسی این موضوع به تاریخ تشکیل این کشورهای شیخ‌نشین بپردازیم که پس از استعمار انگلیس به وجود آمدند، چرا که در قرون گذشته در راس حرکت‌های استعماری و نقض حقوق بشر امپراتوری بریتانیا و انگلیس بوده است و حتی در راس جنایاتی که اسرائیل انجام می‌دهد، انگلیسی‌ها قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: جغرافیای سیاسی منطقه را انگلیسی‌ها تدوین کردند و امارات ماهو امارات چیزی وجود نداشته و این تقسیمات را انگلیسی‌ها انجام دادند.

نماینده مردم فردوس و طبس در خانه ملت با بیان این‌که امارات امروز به معنای واقعی انگلیس است؛ چرا که تمام سیستم این کشور در دست انگلیسی‌ها است، اظهار داشت: اگر امروز تجارت دبی به این شکل درآمده، به خاطر سیاست انگلیسی‌ها است. آنها به دنبال منافع خود هستند و از هر اتفاقی که در منطقه می‌افتد سود اصلی را آنها می‌برند؛ به طوری که ثروت عظیمی را در مناطق آزاد تجاری دبی، امارات و حتی خطوط هوایی این کشورها به دست می‌آورند و بر این اساس کارگران زیادی را از مناطق مختلف جذب کردند.

عابدی شکنجه پنهان تجار، کارگران و اسرا در برخی از کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس را نقض جدی حقوق بشر در این کشورها دانست و گفت: هنوز در منازل اعراب چندین کنیز وجود دارد که به سبک قرون وسطی از آنها کار می‌کشند و شکنجه می‌کنند و این شکنجه پنهان در مناطق شیوخ عرب، نقض حقوق بشر است که اگر حقوق بشر به معنای واقعی باشد باید قیام کرده و از آنان حمایت کند.

وی ادامه داد: شکنجه روانی دیگر این است که آنها با تبلیغات و سیاست‌های انگلیسی، درب تجارت خود را به روی تجار دنیا به ویژه تجار ایرانی باز کردند، در حالی که قانون تجارت امارات یک قانون استثمارگرایانه و ضدحقوق بشر است، چرا که یک سرمایه‌دار در امارات هرگز مستقل نبوده و مجبور است وابسته به یک شیخ یا خان باشد.

نایب رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به این‌که باید وزارت خارجه مسائل مربوط به حقوق بشر را در منطقه نهادینه کند، خاطرنشان کرد: چگونه است که برای یک راننده به خاطر زیر گرفتن یک قورباغه در آلمان شش سال زندان حکم می‌زنند، اما همان دادگاه برای به خاک و خون کشیده شدن ۱۴۰۰ نفر در غزه کوچک‌ترین حرکتی را نشان نمی‌دهد. این نشان می‌دهد که وجدان بشریت کور شده و این وظیفه دانشمندان و حقوقدانان است که به این مسائل بپردازند.

وی ادامه داد: از آنجا که منافع غرب در کشورهایی چون عربستان، امارات و ... تضمین می‌شود، از چنین حقوق بشری در این کشورها دفاع می‌کنند، ولی از آنجا که حقوق بشری که ایران می‌گوید در جهت منافع آنها نبوده، بلکه در جهت منافع بشریت، عدالت‌محوری و کرامت انسانی است پس در تضاد با منافع آنها است و به این خاطر آنها حتی برای دستگیری یک خانم که در ایران جاسوسی می‌کرد، حساسیت نشان می‌دهند و رییس‌جمهور آمریکا موضع‌گیری می‌کند، اما سوال اینجاست که چرا آنها درباره شکنجه‌های اماراتی موضع‌گیری نمی‌کنند؟

این نماینده مجلس با بیان این‌که هنوز بسیاری شکنجه‌گاه‌ها در منطقه و کشورهای غربی و آمریکا وجود دارد که کشف نشده است، از هیات‌های حقوقی دنیا درخواست کرد با حضور در کارخانجات، دفاتر و منازل اعراب نقض حقوق بشر را در این کشورها مشاهده کنند.

عابدی در ادامه با توصیه به تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری داخل کشور خاطر نشان کرد: تجار ایرانی هر چه می‌توانند از امارات فاصله بگیرند و به سمت مناطق آزاد داخل کشور بیایند که در درازمدت هم امنیت سرمایه‌ای خواهند داشت و هم موفق‌تر خواهند بود.