تقدیر از بیضایی، سمندریان، رشیدی، جوانمرد و کریمی مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با تقدیر از اساتیدی چون بهرام بیضایی، حمید سمندریان، داوود رشیدی و نصرت کریمی برگزار شد. دراین مراسم که شامگاه گذشته ـ ۱۲ اردیبهشت‌ماه- و همزمان با روز معلم در تالار اصلی مجموعه تئاتر‌شهر برگزار شد، ۱۰ تن از اساتید باسابقه تئاتر تقدیر شدند. محمد رحمانیان با درود به روح بزرگ رضا سید‌حسینی و با اشاره به آخرین نوشته بهرام بیضایی «نوروز‌نامه» که در اسفند ۸۷ منتشر شد گفت: در این مطلب بهرام بیضایی برای درختان فریاد می‌زند. او از اتفاقات عجیبی که برای درختان رخ داده گلایه می‌کند. بیضایی در تمام زندگی‌اش همواره فریاد زده از قطع درختان این مملکت. کمدی دیگر این است که ما از استادی تقدیر می‌کنیم که ۳۰ سال است

تدریس نکرده!

تورج اصلانی با دو فیلم در کن

ایسنا- تورج اصلانی با دو فیلم «زمزمه با باد» و «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره؟» به ترتیب از عراق و ایران به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری، دو فیلم‌اش در جشنواره کن حضور دارد.

اصلانی با اشاره به فیلم بهمن قبادی گفت: «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره؟» برخلاف فیلم «زمزمه با باد» که بسیار شسته و رفته و ترکیبی از نقاشی و گرافیک است؛ بسیار یاغی‌گونه و وحشی‌وار است و این حرکات در دوربین هم دخیل بوده و براساس آن حرکت کرده است و بهترین بهره را از جدیدترین تکنولوژی که در اختیار داشتیم برده‌ایم. وی ادامه داد: برای اولین ‌بار در سینمای ایران فیلمی کاملا با یک لنز فیلم‌برداری شده و کل کار دوربین روی دست است.

دو نسخه «فرزند صبح» نیمه تابستان آماده می‌شود

فارس- «محمدرضا شرف‌الدین» از پایان مراحل فنی نسخه ۱۳۰ دقیقه‌ای دی‌وی‌دی و نسخه ۹۰ دقیقه‌ای سنیمایی فیلم «فرزند صبح» تا نیمه خرداد و آماده نمایش شدن این فیلم تا اواسط تابستان خبر داد.

محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده «فرزند صبح» ساخته «بهرزو افخمی» در مورد مراحل فنی این فیلم گفت: هم اکنون مشغول تدوین نسخه ۱۳۰ دقیقه‌ای دی‌وی‌دی (برای نمایش خانگی) از «فرزند صبح» هستیم.

اکبر عبدی با «اکبر آقا آکتور تئاتر»در اریکه‌ ایرانیان می‌آید

فارس- اکبر عبدی از اجرای نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» اوایل تابستان خبر داد و گفت: همزمان با اجرای عمومی نمایش، «مشدی عباد» را تمرین می‌کنم.

اکبر عبدی گفت: با اریکه ایرانیان صحبت شده و قرار است اوایل تابستان نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» را روی صحنه ببرم، سعی بر این است که این نمایش با همان گروه گذشته اجرا خواهد شد.

«علیرضا داوودنژاد» از کارگردانی «مواد» منصرف شد

فارس- «علیرضا داوودنژاد» از کارگردانی فیلمنامه «مواد» که به موضوع موادمخدر می‌پرداخت، منصرف شد. «علیرضا داوودنژاد» گفت: از ساخت این فیلمنامه منصرف شدم، چون حدس می‌زنم که با مشکلاتی مواجه می‌شد.

داوودنژاد برای ساخت این پروژه سینمایی مدت‌ها در انتظار حمایت بنیاد سینمایی فارابی بود که در نهایت به نتیجه نرسید.

بازگشت احتمالی «فریماه فرجامی» به سینما

فارس- در پی دیدار «مسعود کیمیایی» با «فریماه فرجامی»، احتمال بازگشت این بازیگر به سینمای ایران پس از ۷ سال قوت گرفت. این دیدار در روزهای گذشته و با حضور «فریماه فرجامی» بازیگر فیلم‌های «خط قرمز»، «تیغ و ابریشم» و «سرب»‌ در دفتر مدرسه کارگاه آزاد فیلم صورت گرفته است.

«کیمیایی» همچنین در بخشی از یادداشتی که در روزنامه سینمایی «بانی‌فیلم» منتشر شده، نوشته است: «بعد از هشت سال از در مدرسه کارگاه آزاد فیلم تو آمد. هنوز همان فرشته بود که شکستگی را نمی‌داند، اما شکسته بودنش...یک بازیگر توانا که هنوز قدم‌هایش را کامل و نگاهش را توانا داشته؛ من نمی‌دانم چه گذشته است... اما اگر زنده باشم هنوز صحنه من آماده حضور اوست.»

«زهر عسل» آخرین فعالیت بازیگری «فریماه فرجامی» در سینمای ایران بود که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد. او برای فیلم‌هایی چون سرب و پرده آخر برنده جایزه از جشنواره فیلم فجر شده و بارها نامزد دریافت این جایزه بوده است.

محمد رحمانیان «هامون بازان» را به تئاتر می‌برد

ایسنا- محمد رحمانیان نمایش جدید خود را براساس فیلم «هامون‌بازان» مانی حقیقی به صحنه می‌برد. این نمایش که «هامون‌بازان» نام دارد، از ۲۱ تیر ماه به‌مدت ۳۰ شب در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

به گفته رحمانیان، هنوز گروه بازیگران این نمایش کامل نشده و قرار است به‌زودی ترکیب قطعی بازیگران این نمایش مشخص می‌شود، «هامون‌بازان» مستندی از ساخته‌های مانی حقیقی است که بعد از ۱۸ سال از ساخته‌شدن «هامون» داریوش مهرجویی ساخته شد. حقیقی برای تکمیل ساخت این فیلم مستند از تمام علاقه‌مندان و حتی کسانی که از این فیلم بیزار بودند خواست تا دلایل علاقه یا تنفر خود را از این فیلم عنوان کنند.

اعتراض اهالی سینمای ایران به جعل نام خلیج ‌فارس

ایسنا- کارشناس امور بین‌المللی سینمای ایران پیشنهاد کرد: اهالی سینمای ایران در جشنواره فیلم کن نسبت به جعل نام خلیج‌فارس اعتراض‌شان را مطرح کنند.

محمد اطبایی در آستانه آغاز جشنواره فیلم کن گفت: با توجه به جایگاه جشنواره کن در عرصه بین‌المللی، سینمای ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند، مثلا با انتشار نامه‌ای یا گردهمایی نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند.

«مجموعه بهار ۸۸» ماه مهر ۱۰۰‌میلیون فروخت

ایسنا - مجموعه نمایشگاهی و فروش آثار هنری بهار ۸۸ «ماه مهر» در دو روز نخست از فعالیت خود ۱۰۰ میلیون فروش داشت.

جمعه - یازدهم اردیبهشت ماه - نمایشگاهی با عنوان «مجموعه بهار ۸۸ » در نگارخانه «ماه مهر» برپا و در آن ۷۰ سال هنر تجسمی ایران روایت شد. مجموعه بهار ۸۸ که نمایشگاه و فروش آثار تجسمی هنرمندان سه نسل ایران است، با بهره‌گیری از گنجینه‌های ۱۵ مجموعه‌دار خصوصی برپا شده است و در دو روز نخست بیش از یکصد‌میلیون تومان فروش داشت.