خلیج‌فارس منطقه دوستی و همکاری دسته‌جمعی است

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پنج‌شنبه در پنجمین همایش ملی فرهنگی گردشگری خلیج‌فارس که در منطقه آزاد کیش و به منظور ثبت خلیج‌فارس در فهرست آثار ملی برگزار شده بود، شرکت کرد. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در این همایش اظهارکرد: فرهنگ و تمدن ایران‌زمین همواره سرشار از ارزش‌های متعالی انسانی بوده و همواره الهام‌بخش برادری، صلح، عدالت، پاکی، عشق و تعامل سازنده با آحاد جامعه و همه ملت‌ها است.

وی افزود: در طول تاریخ همواره ملت ایران منادی این ارزش‌ها بوده و کاوش‌های باستان‌شناسی و میراث به جا مانده همواره بر این حقیقت صحه گذاشته است. مطالعات تاریخی نیز بیانگر این است که ملت ایران همواره دوستدار ملت‌ها، مروج صلح و برادری در جهان بودند و باور ما این است که خلیج‌فارس منطقه دوستی و همکاری دسته‌جمعی و منطقه‌ای است برای برادری و صلح پایدار و مشکلاتی که بعضا در خلیج‌فارس پیش پای کشورهای منطقه قرار گرفته، ناشی از دخالت‌های بیگانه‌ای بوده که از راه دور برای تسلط بر کل منطقه آمده است؛ وگرنه پیوستگی‌های فرهنگی و اعتقادی ملت‌های منطقه آن‌قدر عمیق است که عمق آن به درازای تاریخ بشر است. رییس‌جمهور اظهارکرد: امروز هم ملت ایران همه آن ویژگی‌ها را با فریاد بلندتر و عزم راسخ‌تر در منطقه و دنیا پی‌گیری و منتشر می‌کند. وی گفت: ثبت ملی خلیج‌فارس گرچه بخشی از یک کار بزرگ برای شناسایی و معرفی ارزش‌های فرهنگی و تمدنی نهفته در این منطقه است، اما مهر تایید و تاکید مجددی است بر ویژگی‌های تمدنی ملت ایران و تلاش پیوسته این ملت برای بسط و گسترش صلح و امنیت در منطقه.

رییس‌جمهور ادامه داد: من از همه کسانی که در این راه تلاش می‌کنند، محققان، کاوشگران، کارشناسان، اهل نظر، به ویژه از سازمان میراث فرهنگی که با بررسی و دقتی هرچه تمام‌تر و با زمان‌شناسی مناسب این کار بزرگ را انجام داده تا نام زیبای خلیج‌فارس ثبت ملی شود، تشکر و قدردانی می‌کنم. رییس‌جمهور بار دیگر تاکید کرد: خلیج‌فارس مظهر دوستی، برادری، عشق و همکاری سازنده بین ملت‌های منطقه و الگویی برای همکاری‌های منطقه‌ای در کل جهان است. رییس‌جمهور همچنین در این مراسم از تمبر ملی خلیج‌فارس رونمایی کرد.